نگاهی به چرخه تکامل فناوری

آغازی برای دنیای آینده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یادداشتی از حمیدرضا احمدیان مدیرعامل هلدینگ داده‌ورزی سداد\ شواهد تاریخی به ما می‌گوید که چگونه نئاندرتال‌ها از سنگ‌ها برای ایجاد آتش با هدف پخت غذا و غیره بهره می‌بردند یا از چوب برای ساخت نیزه استفاده می‌شد که برای شکار حیوانات و سایر روش‌های ابتدایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. طی سال‌ها، این تکنیک‌ها به‌تدریج توسعه یافتند تا اینکه به اوج پیشرفت‌های فناورانه در عصر حاضر رسیدیم؛ جایی که فناوری درِ منزل مردم را می‌کوبد و حتی بدون اجازه وارد خانه‌هایشان می‌شود.

تمدن بشری شکل کنونی خود را مدیون تعدادی از انقلاب‌های بزرگ در محور توسعه و برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات است. پیدایش نوشتن، یک پیشرفت فناورانه که حداقل سه هزار سال پیش در بین‌النهرین باستان آغاز شد، به شکوفایی تجارت، ریاضیات، علم و یادگیری منجر شد و در پی آن نقطه‌عطف دیگر، اختراع ماشین چاپ مدرن توسط «یوهانس گوتنبرگ» در قرن پانزدهم بود که امکان انتقال ایده‌ها به افراد زیادی را در مکان‌ها و زمان‌های گسترده فراهم کرد. اختراعات تلفن، تلگراف، رادیو، فیلم، تلویزیون و اینترنت همگی ارتباطات و بیان را گسترش دادند. این انقلاب‌ها دنیای اطلاعات و دانش را تغییر دادند و در نتیجه تأثیرات زیادی بر جامعه گذاشتند، تابه‌امروز که فناوری‌های مدرن راه را برای دستگاه‌های چندمنظوره مانند ساعت هوشمند و تلفن هوشمند هموار کرده و رقابت امروزی در دسترسی به داده و اطلاعات در زمان سریع‌تر معنی پیدا کرده است؛ بنابراین کامپیوترها به‌طور فزاینده‌ای سریع‌تر، قابل حمل‌تر و پرقدرت‌تر از همیشه می‌شوند و با تمام این انقلاب‌ها، فناوری همچنین زندگی ما را آسان‌تر، سریع‌تر، بهتر و سرگرم‌کننده‌تر کرده است.

شکی نیست که ما در حال تجربه یک پیشرفت فوق‌العاده در فناوری هستیم. این فناوری تأثیر منفی یا مثبتی بر زندگی ما داشته و شیوه زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده که به‌شدت به آن متکی شده‌ایم. اما این واقعیت است که این جریان نیز بخشی از مسیر تکامل انسان است.

فناوری‌های نوین در یک آستانه متوقف نخواهند شد و تنها چرخه تکامل باعث دگرگونی آن خواهد بود و نکته بااهمیت که می‌تواند فرصتی حیاتی یا چالشی جدی باشد این است که مسیر فناوری‌ها  محدود به  جوامع توسعه‌یافته نیست، بلکه هر فردی صرف‌نظر از سطح فرهنگی یا اجتماعی یا هر سنی که دارد، می‌تواند از تلفن همراه استفاده کند، مثلاً عکس بگیرد، ارسال و دریافت کند.

فناوری به ما کمک می‌کند تا با افرادی که از ما دور هستند، در تماس باشیم. ما از تلفن و کامپیوتر برای صحبت با آنها و حتی دیدن آنها استفاده می‌کنیم. دفتر کار روزانه ما نیز مبتنی بر فناوری است. مردم دیگر از قلم و کاغذ برای تکمیل کار خود استفاده نمی‌کنند. ما سلامت خود را با رفتن به باشگاه حفظ می‌کنیم. دستگاه‌هایی در باشگاه‌ها وجود دارد که به ما کمک می‌کنند وزن خود را کاهش دهیم و تناسب اندام خود را حفظ کنیم. ما اطلاعات زیادی در یک دستگاه کوچک نگه می‌داریم و در صورت تمایل از آنها استفاده می‌کنیم. خودروها نیز با استفاده از فناوری بهتر شده‌اند. امروزه زندگی بدون ابزار فناورانه معنی ندارد و در این مسیر سرعت دسترسی به فناوری و نیروی انسانی دو شاخص اصلی است. در رقابت فناوری‌محور نقش دولت‌ها در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد و دانشگاه‌ها بسیار جدی و حائز اهمیت هستند و هر کشوری که دارای برنامه منسجم و شفافی برای آن باشد، می‌تواند برنده این دوئل دانش‌محور باشد. البته باید در بخش خدمات مورد نیاز جامعه توجه داشت که در مسیر استفاده از فناوری، عامل استفاده‌کننده از فناوری مهم است؛ بنابراین ممکن است فناوری در برخی کارها نتواند مناسب باشد و تأثیرات منفی داشته باشد.

به آغاز دنیای آینده و تکمیل جاه‌طلبی فناورانه خوش آمدید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fvqk
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.