نگاهی به کارنامه انتشارات راه پرداخت

گفت‌و‌گو با قاسم سرافرازی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

انتشارات راه پرداخت یکی از نشرهای فعال در حوزه تخصصی نوآوری از جمله فین‌تک است که در سال‌های اخیر تلاش کرده با توسعه گفتمان و ادبیات تخصصی حوزه مالی و بانکی و فناوری‌های مرتبط با آنها هم به کسب‌وکارها و مدیران فعال در این صنعت یاری رساند و هم برای مخاطبان عام خود منابع معتبر فارسی فراهم کند.

آن ‌هم در صنعت و حوزه‌ای که با سرعت زیاد و ساعت‌به‌ساعت در حال تغییر است و به‌شدت تحت تأثیر فناوری‌های دیگر. به‌ویژه که این روزها فناوری‌های مالی مبتنی بر بلاکچین و رمزارزها هم به این وادی اضافه شده و کار را برای کسانی که می‌خواهند توسعه‌دهنده ادبیات موضوعی آن باشند، هم سخت‌تر کرده و هم جذاب‌تر.

قاسم سرافرازی مدیر بخش انتشارات مجموعه راه پرداخت است که این روزها یکی از نشرهای فعال در نمایشگاه سی‌و‌سوم کتاب است. با او درباره مسیر و رویکرد این نشر و برنامه‌های آن برای کنشگری بیشتر در صنعت نشر کشور صحبت کرده‌ایم.

نخستین‌ حضور انتشارات راه پرداخت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چطور بوده است؟

نخستین حضور انتشارات راه پرداخت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بهانه‌ای شد برای اینکه بتوانیم کمی از راه پرداخت و مسیری که آمده‌ایم صحبت کنیم. هرچند شاید بسیاری از افراد، راه پرداخت را با پایگاه خبری آن بشناسند که دوم اردیبهشت سال جاری یازدهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت، اما این مجموعه رسانه‌ای طی سال‌های گذشته در بسترهای مختلفی دست به تولید محتوا زده است.

هرچند سابقه تولید و انتشار کتاب در مجموعه رسانه‌ای راه پرداخت به سال 1392 برمی‌گردد، اما انتشارات راه پرداخت از سال 1397 فعالیت خود را به‌طور جدی آغاز کرده است. تقریباً از همین سال بود که انتشارات راه پرداخت توانست به‌تدریج هویت مستقلی نسبت به پایگاه خبری راه پرداخت پیدا کند و جای خود را به‌عنوان یکی از ناشران تخصصی در صنعت نشر کتاب باز کند.

بخش انتشارات راه پرداخت از ابتدای فعالیت خود تاکنون بیش از 80 عنوان کتاب منتشر کرده است. کتاب‌های انتشارات راه پرداخت در زمره اقتصاد نوآوری قرار می‌گیرند و هرچند شاید بسیاری از مخاطبان، پایگاه خبری راه پرداخت را با حوزه فناوری‌های مالی و فین‌تک بشناسند، اما فعالیت انتشارات راه پرداخت در حوزه گسترده‌تری قرار می‌گیرد و شاید اقتصاد نوآوری بتواند عبارت بهتری برای توصیف آن باشد.

چرا کتاب؟

عصر دیجیتال همه‌چیز را به‌سرعت با خود همراه و همگام می‌کند. با این حال ما هم همچنان معتقدیم که کتاب کاغذی به ‌واسطه حس برتری که به خواننده خود می‌دهد، همچنان نسبت به کتاب الکترونیکی جذابیت بیشتری دارد. حتی حضور کتاب‌خوان‌های الکترونیکی نظیر کیندل نیز نتوانسته حس خوبی را که در دست گرفتن کتاب کاغذی به انسان منتقل می‌کند، تداعی کند.

آمار و ارقامی هم که در زمینه تولید چاپ و کتاب در جهان منتشر می‌شود، گویای همین موضوع است. هرچند نمی‌توان اثر کتاب‌های الکترونیکی و پی‌دی‌اف‌هایی را که گهگاه به‌صورت غیرقانونی هم منتشر می‌شود، نادیده گرفت، اما در هر حال تولید و چاپ کتاب‌های کاغذی، به‌ویژه در سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته است.

به‌طور کلی تصور کلی ما در انتشارات راه پرداخت بر این است که کتاب به‌دلیل ساختار خاص خود تأثیر بیشتری در آموزش و یادگیری دارد. با اینکه راه پرداخت به‌نوعی برآمده از دنیای دیجیتال است، اما فکر می‌کنیم درک دنیای دیجیتال به ابزارهایی نیاز دارد که در سال‌های گذشته به محک آزمون گذاشته شده‌اند.

برای کدام مخاطب کتاب منتشر می‌کنید؟

ما در انتشارات راه پرداخت مخاطبانی را هدف قرار داده‌ایم که همه آنها از یک ویژگی مشترک برخوردار هستند. مخاطبان نشر راه پرداخت افرادی‌اند که به‌دنبال روندها و رویدادهای تأثیرگذار در آینده هستند و تلاش می‌کنند خود را با آخرین روندهای حوزه فناوری، کسب‌وکار و نوآوری تطبیق دهند. از این رو ما همواره خود را مقید می‌دانیم که روندهای روز دنیا را شناسایی کرده و بهترین منابعی را که به تبیین این روندها می‌پردازند، انتخاب و در قالب کتاب منتشر کنیم.

رویکرد و چشم‌انداز راه پرداخت در حوزه نشر چیست؟

نگاه ما در انتشارات راه پرداخت روبه‌جلو و معطوف به آینده است. ما فقط بر آینده تمرکز نکرده‌ایم و تلاش می‌کنیم بخشی از محتواهایمان درباره راهی که تا به امروز آمده‌ایم نیز باشد، اما در مجموع تلاش می‌کنیم چند گام جلوتر را ببینیم. این نوع نگاه، خود را در نحوه انتخاب کتاب‌ها نشان می‌دهد.

فین‌تک، بلاکچین و ارزهای دیجیتال در سالیان گذشته از جمله روندهای اصلی حوزه فناوری بوده‌اند. نگاهی به کتاب‌های راه پرداخت در سالیان گذشته نشان می‌دهد که اغلب کتاب‌هایی که منتشر شده‌اند، پیوندی با این حوزه‌ها داشته‌اند.

تمرکز راه پرداخت روی حوزه فین‌تک است یا حوزه‌های دیگر را هم مدنظر دارد؟

در ابتدای فعالیت انتشارات راه پرداخت تمرکز ما بیشتر بر فناوری‌های مالی، بلاکچین، رمزارزها و بانکداری دیجیتال بود، اما در طول این سال‌ها سعی کرده‌ایم حوزه‌های بیشتری را پوشش دهیم و در این راه متن‌های کمتر دیده‌شده و موضوعات کمتر پرداخته‌شده برای ما از اولویت بیشتری برخوردار است.

حوزه‌های کسب‌وکاری و همچنین موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی، آنالیتیکس و چابک در یکی، دو سال گذشته بیشتر مدنظر راه پرداخت قرار گرفته و کتاب‌هایی با این موضوعات توسط انتشارات راه پرداخت روانه بازار شده و مورد استقبال مخاطبان فارسی‌زبان نیز قرار گرفته است.

نمایشگاه کتاب را چطور دیدید؟

حضور در نمایشگاه کتاب برای ما تجربه ارزنده‌ای به‌شمار می‌رود. از مواجهه رودر‌رو با مخاطبان‌‌مان که سال‌ها صرفاً از طریق دیجیتال با آنها در ارتباط بوده‌ایم تا حضور در جمع ناشرانی که سال‌ها تجربه نشر دارند و به‌اصطلاح چهار تا پیراهن از ما بیشتر پاره کرده‌اند، برای ما بسیار ارزشمند است.

هرچه روزهای بیشتری از نمایشگاه می‌گذرد و هرچه تعامل بیشتری با مخاطبان داریم، علاقه بیشتری به ادامه این مسیر پیدا می‌کنیم. صادقانه بگویم از اینکه یک دانشجوی مدیریت بگوید من همه کتاب‌های شما را خوانده‌ام و برای خرید کتاب‌های جدیدتان صرفاً به نمایشگاه آمده‌ام، مشعوف می‌شوم. حس نابی است که فقط می‌تواند در نمایشگاه کتاب آن را تجربه کرد.

راه پرداخت در سال 1401 چه برنامه‌هایی دارد؟

کمتر از دو ماه از قرن جدید نگذشته، اما انتشارات راه پرداخت در همین مدت‌زمان نسبتاً کم، کتاب‌های «متاورس»، «راهنمای هویت دیجیتال» و همچنین ویرایش جدید کتاب «یک ساتوشی» را روانه بازار نشر کرده است. همچنین چاپ دوم کتاب «60 الگوی مدل کسب‌وکار» و چاپ سوم کتاب «مبانی بلاکچین» هم در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

اما منتظر کتاب‌های جذاب و هیجان‌انگیز دیگری نیز باشید. کتاب‌هایی درباره امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای، توکن‌های غیرمثلی (ان‌اف‌تی‌ها) و همچنین متاورس در دستور کار انتشارات راه پرداخت قرار دارد. کتاب‌هایی که انتشار هر کدام از آنها می‌تواند خلاء دانشی موجود در این حوزه‌های نوظهور در کشورمان را تا اندازه‌ای برطرف کند.

امیدواریم بتوانیم در سال جدید قدمی در راه توسعه اقتصاد نوآوری در ایران برداریم. صمیمانه از همه کسانی که به هر شکلی در این راه به ما کمک کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gc1p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.