نگرانی از عادی‌سازی قطعی اینترنت

اتاق بازرگانی ایران، نشست بررسی خسارت محدودیت اینترنت بر کسب‌وکارها را برگزار کرد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات به بررسی خسارت‌های ناشی از محدودیت‌های اینترنت روی کسب‌وکارها پرداخت. در این نشست حاضران از بخش‌های مختلف نسبت به عادی‌سازی قطعی اینترنت ابراز نگرانی کردند. آنها اعلام کردند راه‌حل دستوری استفاده کسب‌وکارها از پلتفرم‌های داخلی منطقی نیست. به‌علاوه در بسیاری از بخش‌ها سرویس‌های داخلی باکیفیت مشابه خارجی وجود ندارد. در مقابل این انتقادها، نمایندگان حاضر از بخش دولتی و حاکمیتی اعلام کردند با وجود همه محدودیت‌ها،‌ کسب‌وکارها نباید دست از تلاش بردارند.


اقتصاد کشور در خطر است


حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این نشست اعلام کرد که قطعی و اختلال اینترنت که همچنان هم ادامه دارد، علاوه بر مشکلاتی که در کارهای روزانه مردم ایجاد کرده، بیشتر از همه کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف از خدمات‌رسانی گرفته تا بانک، بیمه، بورس و… را با چالش‌های فراوانی همراه کرده است.

به گفته او، بخشی از این تأثیر محدودیت‌ها روی کسب‌وکارهایی دیده می‌شود که از طریق اینستاگرام فعالیت می‌کردند و این اتفاق باعث تعطیل‌شدن بسیاری از کسب‌وکارها شده و از سمت دیگر روی اشتغال نیز تأثیر منفی داشته است. او با اشاره به اینکه قطعی و اختلال در اینترنت به خاطر شرایط امنیتی، کل اقتصاد کشور را به خطر می‌اندازد، گفت: «همه ما می‌دانیم تشکیل کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری مستلزم یک ثبات نسبی در اقتصاد کلان کشور است. در چنین شرایطی وقتی تصمیم به ایجاد محدودیت گرفته می‌شود، این اتفاق تأثیر منفی روی فعالیت این نوع کسب‌وکارها می‌گذارد.»


اینترنت، حق اساسی شهروندی است


افشین کلاهی، رئیس کمیسیون دانش‌‌بنیان اتاق ایران در این نشست تأکید کرد که دسترسی به اینترنت حق اساسی و وسیله رفاهی برای شهروندان است. به گفته او، وظیفه هر دولتی تأمین رفاه است و اینکه امکانات اولیه را در اختیار مردم جامعه بگذارد. کلاهی اعلام کرد دولت‌ها در ابتدا بدون اینکه مسائل اولیه حقوق انسانی را دستخوش تهدید قرار دهند، باید تلاش کنند امنیت جامعه را نیز تأمین کنند.

کلاهی در این نشست اعلام کرد نام‌گذاری امسال به نام دانش‌بنیان یک شوخی تلخ بوده است. او در این مورد گفت: «قانونی برای حمایت از دانش‌‌‌بنیان‌ها تصویب شد و در این راه تلاش‌های بسیاری انجام شد تا مشکل اصلی آن یعنی وارد نشدن سرمایه‌گذار حل شود.

با این حال زمانی که امنیت اقتصادی وجود نداشته باشد و سرمایه‌گذار احساس کند در این حوزه به‌راحتی با فشار یک دکمه، اینترنت که پایه و اساس یک کسب‌وکار است قطع می‌شود، قطعاً وارد این حوزه نمی‌شود. این اتفاق‌ها برای برندینگ شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کند. علاوه بر این باعث فرار سرمایه و مهاجرت می‌شود.»

او با ابراز نگرانی از شرایط موجود اعلام کرد بزرگ‌ترین ترسش این است که قطعی اینترنت به یک موضوع عادی در بین مسئولان و تصمیم‌گیران کشور تبدیل شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z175
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.