نیازی نیست چرخ را از اول اختراع کنیم!

گفت‌وگو با قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک بهار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تجارت الکترونیک بهار، یکی از ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول دیجیتال است که با ارائه سرویس به شرکت‌های خدمات پرداخت (PSP)، بانک‌ها و کسب‌وکارها، به یکی از بازیگران اصلی این حوزه تبدیل شده و در حال حاضر بیش از 12.5 میلیون کیف پول را روی زیرساخت خود نگهداری می‌کند. این شرکت، با بهره‌مندی از یک زیرساخت متمرکز بانکی و توسعه راهکارها و خدمات متنوع کیف پول دیجیتال منطبق با قوانین بانکی و استانداردهای حسابداری، نظر بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک را به خود جلب کرده است.

سینا فرهمند، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک بهار در تشریح تفاوت نگاه مدیریت بهار با دیدگاه رایج در ایران در خصوص کیف الکترونیکی پول گفت: «توسعه خدمات کیف پول در ایران، عمدتاً به ارائه اپلیکیشن‌هایی خلاصه شده که بر مبنای یک نرم‌افزار اختصاصی یا سامانه‌های مبتنی بر سوئیچ توسعه یافته و خدمات متعددی را در رابطه با پرداخت اینترنتی، خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت عوارض یا پرداخت موبایلی با استفاده از کد QR در فروشگاه‌های فیزیکی ارائه می‌دهند.

با وجود زحمات زیادی که در این حوزه کشیده شده است، به‌دلیل محدودیت‌های زیرساختی این نرم‌افزارها، بسیاری از امکانات مرتبط با کیف پول دیجیتال محقق نشده و سؤالی که مطرح است این است که چرا یک کاربر برای امور پرداخت و خرید روزانه، چندین اپلیکیشن خاص این موضوع را باید در تلفن همراه خود نصب و نگهداری کند؟! و اینکه آیا صرف ارائه تخفیف و برگزاری قرعه‌کشی در شرایطی که یک اپلیکیشن واقعاً ارزش‌افزوده خاصی برای مشتریان ایجاد نمی‌کند، می‌تواند در موفقیت بلندمدت آن مؤثر باشد؟!»

فرهمند تصریح کرد: «اعتقاد مدیریت شرکت بهار، از روز اول بر آن بوده که کیف الکترونیکی پول به‌تنهایی، ارزش‌افزوده خاصی برای کاربران و کسب‌وکارها ایجاد نمی‌کند! ارزش کیف پول زمانی دیده می‌شود که بتواند وارد فرایندهای کسب‌وکارهای مختلف شده و با چیدمان درست، بتواند در کنار آن کسب‌وکارها ایجاد هم‌افزایی کند.

فرض کنید کاربر به جای نصب یک اپلیکیشن برای پرداخت، بتواند خدمات متنوعی از پرداخت را حین استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد در حوزه‌های حمل‌ونقل، سلامت، گردشگری و… دریافت کند. حال تصور کنید که کاربر، تمامی این خدمات را بتواند بر بستر یک زیرساخت قدرتمند و یکپارچه دریافت کرده و فارغ از پیچیدگی‌های استفاده از سیستم‌های متعدد پرداخت، بتواند تمامی عملیات مالی خود را در یک بستر واحد به‌صورت ساده و متمرکز انجام دهد.»

او افزود: «ما در بهار، تلاش کردیم با اتکا به تجربه و تخصص تیم در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و بانکداری، یک زیرساخت قدرتمند و استاندارد مهیا کنیم تا بتوانیم به جای ایجاد یک کسب‌وکار کیف پولی در قالب یک اپلیکیشن جدید، بهترین سرویس‌های کیف پول دیجیتال را به کسب‌وکارهای متعدد فعال در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم.

برای این مهم، به جای آنکه به قول معروف چرخ را از اول اختراع کنیم و بهای رفع خطاهای سیستم را از مشتریان دریافت کنیم، از یک سامانه استاندارد بانکداری متمرکز استفاده کرده و تمامی سرویس‌های جذاب کیف پولی را بر مبنای فرایندهای استاندارد بانکی توسعه دادیم.

به بیان دیگر، یک لایه نرم‌افزاری بین بانک و کسب‌وکارها ایجاد کردیم تا بتوانیم دامنه گسترده‌ای از خدمات نوآورانه حوزه مالی را به شکلی استاندارد و قابل اتکا به سازمان‌ها ارائه دهیم. ما در بهار، پس از مواجهه با نیازهای یک سازمان، به جای توسعه سرویس‌ها از پایه، فقط دسترسی آنها به دامنه وسیعی از سرویس‌های استاندارد را که در زیرساخت شرکت موجود است، ایجاد می‌کنیم و به این ترتیب، در کمترین زمان ممکن، سازمان به کیف پولی قدرتمند مجهز می‌شود که با اطمینان خاطر می‌تواند از آن در مقیاس‌های بالا استفاده کند.»

او ادامه داد: «متأسفانه برخی سازمان‌ها، با عدم شناخت کافی نسبت به ماهیت خدمات کیف پول دیجیتال، نسبت به توسعه این سرویس‌ها با استفاده از نیروهای غیرمتخصص مقیم اقدام می‌کنند و پس از رویارویی با ناکارآمدی این سیستم‌ها در مقیاس‌های بالا، عدم سازگاری آن با استانداردها و سیستم‌های نظارتی و بانکی، مواجهه با هزینه‌های بالای مغایرت‌گیری، عدم دسترسی به سرویس‌های اساسی اعم از برگشت تراکنش (Reverse/Refund)، انواع تسهیم و کارمزد، انواع مسدودی و رفع مسدودی و همچنین مواجهه با محدودیت‌های متعدد در توسعه ابزارهای جانبی مورد نیاز، در نهایت با خسارت مالی و زمانی قابل توجه، مجبور به تغییر زیرساخت می‌شوند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rcvd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.