کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تهدید لندو به تعطیلی توسط بانک مرکزی

حق‌‌رنجبر: بانک مرکزی بین دو نوع اعتبارسنجی تفکیک قائل شود

خبر مهم هفته گذشته تهدید لندو به تعطیلی توسط بانک مرکزی بود. در نامه‌ای که از طرف «اداره اطلاعات بانکی» بانک مرکزی به این شرکت ارسال‌ شد، عنوان شده بود این شرکت به‌صورت غیرمجاز و بدون مجوز اقدام به ارائه خدمات اعتبارسنجی کرده و به افراد امتیاز اعتباری ارائه می‌دهد.

این نامه تأکید کرده بود ارائه هرگونه خدمات اعتبارسنجی و تعیین نمره اعتباری در اپلیکیشن یا وبگاه آن شرکت باید متوقف شود و نتیجه آن به‌صورت مکتوب به این بانک اعلام شود. همچنین در این نامه آمده در صورت عدم توقف فعالیت آن شرکت، این بانک طبق ماده ۲ دستورالعمل ناظر بر تأسیس، درخواست توقف فعالیت یا تعطیلی آن شرکت را به نیروی انتظامی و مراجع قضایی ارائه خواهد داد.

مدیرعامل این کسب‌وکار گفته این نامه بدون هیچ‌گونه هماهنگی و اخطار قبلی به این شرکت ارسال‌ شده؛ این در حالی است که تا پیش‌ از این لندو هیچ‌گونه ارتباطی با این اداره در بانک مرکزی نداشته و به ناگاه و بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای این شرکت تهدید به تعطیلی شده است.

امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل لندو در خصوص دلیل ارسال این نامه از سوی بانک مرکزی گفت: «برخلاف تمام پلتفرم‌های فروش اقساطی در لندو، چیزی به‌عنوان جریمه دیرکرد پرداخت اقساط وجود ندارد. به این دلیل چنین سرویسی نداریم که در لندو چیزی تحت عنوان نمره اعتبار وجود دارد که به رفتار مشتریان لندو متصل است.

هر چقدر که کاربر اقساط خود را زودتر پرداخت کند، نمره اعتباری آن بیشتر می‌شود و هرچقدر دیرکرد داشته باشد، نمره اعتباری آن کاهش می‌یابد و ما بر اساس این موضوع مشتریان را رتبه‌بندی می‌کنیم که اثرات قابل‌ توجهی در تسهیلات بعدی که مشتری دریافت می‌کند، خواهد داشت.»

حق‌‌رنجبر در خصوص نحوه استفاده از اعتبارسنجی لندو گفت: «در حال حاضر بانک آینده اعتبار سرویس ما را ارائه می‌دهد و در کنار پرونده اعتباری مشتری که به بانک ارائه می‌شود، گزارش اعتبارسنجی شرکت اعتبارسنجی ایرانیان وجود دارد و این مبنای اصلی تأمین اعتبار مشتریان محسوب می‌شود و ارتباطی به رتبه اعتباری که ما به مشتریان‌مان اعطا می‌کنیم، ندارد.»

او در ادامه افزود: «مسئله اینجاست که بانک مرکزی تفکیک این دو اعتبارسنجی را درک نکرده و اکنون با یک نامه تهدیدآمیز این اقدام را غیرقانونی عنوان کرده و ما را به تعطیلی کسب‌‎وکار تهدید کرده است. این موضوع حرف بسیار عجیبی است؛ زیرا اکنون حداقل ۴۰۰ نفر در لندو مشغول فعالیت هستند و بدون هیچ صحبت و مذاکره‌ای به‌ناگاه به تعطیلی کسب‌وکارمان تهدید شده‌ایم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x0el
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.