رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نیروی پیشران اقتصاد هند

چگونه شرکت‌های تاتا برای بیش از 150 سال باعث پیشرفت هند شده‌اند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از سال 1868 که شرکت‌های تاتا کار خود را آغاز کرد، با کمک‌های گسترده خود به ستون فقرات ناپیدای جریان رشد هند تبدیل شد. شرکت‌های این گروه در 150 سال گذشته نیرویی نامرئی پیشرفت و آرزوهای بیش از یک میلیارد مردم هند شده‌اند. بورس بمبئی BSE با 500 هزار سفارش در ثانیه، شتابان‌ترین بورس جهان است.

بورس ملی هند NSE با بیش از 1700 شرکت پذیرفته‌شده که ارزش بازار آنها بیش از دو تریلیون دلار است، از نظر حجم معاملات نه‌تنها بزرگترین بورس هند بلکه یکی از سه بورس برتر جهان به حساب می‌آید. وجه اشتراک این دو بازار بزرگ بورس، استفاده آنها از سامانه‌های نرم‌افزاری و خدمات مشاوره تاتا TCS است.

این شرکت که امروز نه در جایگاه یک تجارت‌خانه، بلکه یک شرکت بزرگ عرضه‌کننده خدمات فناوری خودش را معرفی کرده، تأمین کننده هسته اصلی سامانه نرم‌افزاری بانکی است که به 750 میلیون حساب مشتری در بانک دولتی هند SBI خدمات می‌دهد.

سامانه‌های بیش از 23 هزار و 840 شعبه بانک تعاونی روستایی و شهری بستر تسویه ناخالص بلادرنگ RTGS بانک خزانه هند RBI و سامانه‌های نظارتی بورس و اوراق بهادار هند SEBI و گردآوری و تحلیل مالیات بر درآمد (به شکل زمان حقیقی) از جمله بخش‌های کلیدی ستون فقرات مالی هند است که توسط تاتا اجرا می‌شود.

اما این همه ماجرا نیست، سامانه‌های اجرایی TCS از زیرساخت ارتباطی پرسرعت بهره‌ می‌برد که Tata Communications آن را اداره می‌کند. این گروه همچنین 120 گیگاوات برق مورد نیاز برای هند مدرن را تولید می‌کند که به 500 میلیون نفر خدمات می‌دهد.

پیوش گوپتا معاون بازاریابی و فروش تاتا استیل می‌گوید: «در واقع افراد زیادی نمی‌دانند که کمی بیش از یک سوم طرح‌های زیرساختی هند از فولاد تولیدشده توسط تاتا استیل استفاده می‌کنند.»

تاتا در دهه 1930 معادل 72 درصد از فولاد مورد نیاز هند را تأمین می‌کرد که شامل کاربردهای دفاعی، راه‌آهن و طرح‌های نمادین مانند پل هاوره بود. در مجموع 23 هزار تن یا حدود 85 درصد از فولاد مورد استفاده برای ساخت این پل که امروز خط افق کلکته را پر کرده، از تاتا تهیه شده شده است. پس از سال 1947 این نقش تشدید شد چرا که هند تازه استقلال یافته و نیازمند انقلاب در کشاورزی و صنعت بود که هیچ‌کدام بدون ماشین‌آلات و نیرو یا فولاد انجام نمی‌شد.

امروز گروه تاتا مدعی است در هر مدل هواپیمای مسافربری غیرنظامی بوئینگ و ایرباس که امروزه تولید می شود، محصولات فولادی تاتا وجود دارد. دو سوم خطوط مترو، پل‌های هوایی و پل‌های متروی هند ازجمله پل‌های شاخصی مانند پل دوم هوگلی کلکته و پیوند دریایی باندرا-ورلی بمبئی با محصولات این شرکت ساخته شده است.

فولاد این شرکت در یک سوم تایرهای تولید هند به کار می‌رود. تقریباً تمام خودروهای سواری ساخته شده از فولاد این شرکت ساخته می‌شود و سه‌چهارم وسایل نقلیه تجاری هند با شاسی ساخته‌شده از فولاد تاتا کار می‌کنند. دو سوم ریل مترو در این کشور، شبکه‌های اصلی مترو شهرهایی مانند دهلی، بمبئی، لاکنو، احمدآباد، چنای و کوچی نیز بر پایه فناوری‌های در اختیار این گروه ایجاد شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8m2s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.