هزاردسـتان با جوانه سرمایه‌گذاری می‌کند

در رویداد رونمایی از یک وی‌سی جدید چه گذشت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رویداد آنلاین رونمایی از وی‌سی جوانه که یک سرمایه‌گذار خطرپذیر برای تزریق منابع مالی به استارتاپ‌ها و متعلق به هلدینگ هزاردستان است، برگزار شد. در این رویداد حسام آرمندهی بنیان‌گذار کافه‌بازار و رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ هزاردستان و مجید رضوی مدیرعامل این هلدینگ حضور داشتند. این برنامه موقعیتی را پیش آورد تا درباره برنامه‌های این هلدینگ و آینده سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها بحث شود.

سرمایه‌گذاری بدون اضطراب
در این برنامه، آرمندهی درباره روند سرمایه‌گذاری‌های گذشته و تغییر تفکر در خصوص سهامداری در استارتاپ‌ها گفت: «سرمایه‌گذاری ظرف این سال‌ها تغییر کرده است. اتفاقا چند وقت پیش با سعید رحمانی و امین وهوش درباره سرمایه‌گذاری‌های ده سال پیش صحبت می‌کردیم. می‌گفتند ما در آن زمان دوست داشتیم همه شرکت را در دست بگیریم و بخش بزرگ‌تر سهام شرکت را داشته باشیم. برای نمونه در دیجی‌کالا سهام بالای 50 درصد را گرفتند و حالا گفته می‌شود که این کار اشتباه است و اگر سهم زیادی از یک شرکت بگیرید، باعث افت آن می‌شوید.»

او در ادامه به مدل اعتماد میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر اشاره کرد و افزود: «لازم است بین تیم و سرمایه‌گذار اعتماد ایجاد شود. به نظر من KPI گذاشتن لطمه جدی به این اعتماد وارد می‌کند و اضطراب بی‌دلیلی در تیم به وجود می‌آورد و روحیه پذیرش شکست را مختل می‌کند. من با این مدل مخالفم و فکر می‌کنم مدل KPI یعنی سرمایه‌گذار نتوانسته به تیم اعتماد کند و حال مقداری از ریسک را گردن تیم می‌اندازد؛ آن هم تیمی که به خودی خود تحت فشارهای بسیار است. من ندیده‌ام در دنیا هیچ سرمایه‌گذاری از این مدل استفاده کند و به نظرم این اختراع ایرانی‌هاست.»

آرمندهی درباره خروج برخی سرمایه‌گذارهای خطرپذیر از کشور و شروع به کار جوانه در این مقطع زمانی تأکید کرد: «امیدوارم جوانه که از معدود بازماندگان بخش خصوصی است، در این حوزه بماند و بتواند همراه و منتور مجموعه‌ها باشد؛ تنها در مقام سرمایه‌گذار نایستد، بلکه در ساختن کارهای جدید و باارزش این تیم‌ها را همراهی کند.»

به خاطر پولمان، دست‌و‌پای تیم را نمی‌بندیم
در این رویداد مجید رضوی، مدیرعامل هزاردستان، از رویکرد وی‌سی جوانه گفت و افزود: «سرمایه‌گذاری تا امروز راحت نبوده است و همه می‌دانیم که هر فضای سرمایه‌گذاری چالش‌های خودش را دارد. در انواع بازارهای توسعه‌یافته چالش‌ها از جنس شدت رقابت میان بازیگران قوی است. اما در ایران چالش‌ها از جنس قوانین و تغییرات و رویکردهایی است که دولت‌ها و حاکمیت دارند. گاهی ممکن است عملکردها ضعیف باشد و در مجموع چاله‌هایی را برای کسب‌وکارها ایجاد کند. اما امیدوارم جوانه به رشد خیلی از کسب‌وکارها و به خود ما کمک ‌کند. تمام تلاش ما این است که در جوانه تجربه خودمان را بهتر منتقل کنیم و حمایتی که تیم‌های کارآفرین برای بلندپروازی و ریسک نیاز دارند، به آن‌ها بدهیم، نه اینکه صرفا سرمایه‌ای بگذاریم و برای اینکه نگران پولمان هستیم، دست و پای همه را ببندیم.»

جوانه یک وی‌سی کلاسیک است
نیما نامداری، مدیرعامل وی‌سی جوانه، نیز در خصوص این شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر توضیحاتی را به مخاطبان ارائه کرد. نامداری با تأکید بر اینکه جوانه در تلاش است تا مثل یک وی‌سی کلاسیک عمل کند، افزود: «در این وی‌سی کلاسیک، سازوکار روشنی برای مراجعه تیم‌ها و منابع وجود دارد. کمیته سرمایه‌گذاری نیز داریم که شامل پنج عضو است. مهدی امیری مدیرعامل کافه‌بازار، شهرام شاهکار مدیر ارشد اجرایی دیوار، حسام آرمندهی رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ هزاردستان، مجید رضوی مدیرعامل هلدینگ هزاردستان و من به عنوان مدیرعامل جوانه در این کمیته جمع می‌شویم و دو هفته یک بار جلسه داریم. هر تیمی که مراحل اولیه غربالگری را طی کرده است، باید بتواند رأی مثبت کمیته سرمایه‌گذاری را به دست بیاورد. ما توافق کرده‌ایم تا جای ممکن با اجماع تصمیم بگیریم یا حداکثر یکی از پنج عضو مخالف سرمایه‌گذاری در یک تیم باشد، زیرا فکر می‌کنیم باید با اشتیاق یک تیم را درون خودمان بپذیریم یا حس‌ کنیم آینده دارد و به آن کمک کنیم.»
نامداری در پاسخ به سؤالی درباره اندازه تیم‌هایی که قرار است جوانه روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند، گفت: «در واقع هیچ محدودیتی برای جوانه وجود ندارد.»

تمرکز هزاردستان بر استقلال کسب‌و‌کارها
مهدی امیری، مدیرعامل کافه‌بازار نیز در این رویداد درباره وضعیت کسب‌و‌کارهای هلدینگ هزاردستان و رویکرد کلی این هلدینگ نسبت به کسب‌و‌کارهای زیرمجموعه خود گفت: «هلدینگ دو سال پیش تصمیم گرفت شرکت‌ها را تا جای ممکن مستقل کند. خوشبختانه این اتفاق برای بازار و دیوار با سرعت خوبی افتاد و اواخر سال ۹۸ یا اوایل ۹۹ تقریبا استقلالشان تا حد عالی پیش رفته بود. ولی شش ان‌تی‌تی دیگر بودند که هنوز به آن نقطه نرسیده بودند.

بلد، زیرک یا ستون سابق، ورک‌تو و ای‌تی‌اس از این دسته بودند. قرار بود فانوس و کاروبار هم باشند که آن را به دلیل کرونا فعلا متوقف کرده‌ایم. این‌ها هنوز جدا نشده بودند، برای همین به یک سیستم مرکزی احتیاج داشتند که به آن‌ها سرویس‌های مالی و حقوقی می‌داد. در اصل هلدینگ توانسته بود دو کسب‌و‌کار را جدا کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sqwf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.