کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هم‌افزایی جابار و اسپید در اکوسیستم پست و لجستیک

اگر افراد به‌عنوان یکی از فعالان حوزه لجستیک با این صنعت سروکار نداشته باشند، لااقل به‌عنوان مشتری، از خدماتش روزانه یا در طول هفته بارها استفاده می‌کنند و حتماً شناخت سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات مختلف که نیاز آنها را در این حوزه برآورده می‌کند برایشان واجب است.

به گزارش روابط عمومی جابار، جابار و اسپید در راستای فعالیت مشترک و با توجه به دانش و تجربه دو مجموعه در زمینه لجستیک، زمینه‌ای برای همکاری و خلق سرویس‌های مشترک ایجاد شد که درنهایت منجر به انعقاد قرارداد بین دو مجموعه شد.

در این گزارش دو شرکت فناوری محور و هوشمند جابار و اسپید که ارائه‌دهنده خدمات لجستیک هستند و هر یک در حوزه‌ای جداگانه، سرویس‌های ویژه‌ای را به مشتریانشان ارائه می‌دهند را برای آشنایی بیشتر به شما معرفی کرده‌ایم.

جابار به‌عنوان یکی از بازیگران در حوزه لجستیک و خدمات Out of Home Delivery مبتنی بر اینترنت اشیا شناخته می‌شود. این شرکت بر فناوری‌های نوینی مثل لاکرهای هوشمند پستی و لاکرهای هوشمند اختصاصی تمرکز دارد و باهدف افزایش دسترسی راحت و بدون دغدغه کاربران به بسته پستی و کاهش زمان انتظار برای دریافت مرسولات و خریدهای اینترنتی، شبکه‌ای گسترده از لاکرها و مراکز تحویل را ایجاد کرده است.

اسپید نیز ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی درون‌شهری به کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی است که با همکاری سرویس‌دهندگان مجرب درزمینه ارائه خدمات حمل‌ونقل در ایران، آماده پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتریان خود است و تجربیاتی موفقی را در این زمینه رقم‌زده است.

جابار و اسپید به‌عنوان شریک تجاری یکدیگر، نقش مهمی در جمع‌آوری و توزیع بر عهده‌دارند، اسپید در این راستا خدمات گسترده‌ای به فروشگاه‌های اینترنتی فعال در تهران و کرج ارائه می‌دهد. این شرکت با استفاده از ناوگان موتوری سریع و برنامه‌ریزی عملیات مناسب، توانسته تاکنون حجم بالایی از مرسولات را به‌صورت روزانه پذیرش کرده و در سطح شهر توزیع کند. اسپید به‌عنوان یک همراه متخصص در حوزه لجستیک، تمام مراحل حمل‌ونقل را با توجه به استانداردهای صنعت و الزامات قرارداد، مدیریت می‌کند.

در راستای فعالیت مشترک و با توجه به دانش و تجربه دو مجموعه در زمینه لجستیک، زمینه‌ای برای همکاری و خلق سرویس‌های مشترک ایجاد شد که درنهایت منجر به انعقاد قرارداد بین دو مجموعه شد.

در همکاری جدیدی که بین جابار و اسپید آغازشده است، دو سرویس، به‌عنوان گام‌های مهم همکاری ارائه شده است. هر یک از این سرویس‌ها ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند که در ادامه معرفی می‌شوند.

سرویس مرجوعی: عمدتاً نرخ مرجوعی مرسولات پستی و خریدهای اینترنتی بسته به نوع مشتری و بازه‌های زمانی تحویل و همچنین شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی به حداقل ۱۰ درصد می‌رسد. بر اساس ارزیابی‌های داخلی و بین‌المللی، هزینه لجستیک در بخش (Last Mile Delivery) حدود ۶۰ درصد از کل هزینه حمل‌ونقل را شامل می‌شود. این ارزیابی به این معناست که اگر کالایی به هر دلیلی مرجوع شود، ارسال مجدد کالا هم هزینه‌بر بوده و هم کالا را با ریسک بالای آسیب‌دیدگی در جریان حمل‌ونقل‌های متعدد روبرو می‌کند.

از طرف دیگر مشتریان یا به‌عبارت‌دیگر گیرندگان نهایی کالا، تمایل دارند در همان روز تعیین‌شده سفارش خود را دریافت کنند؛ اما گاهاً مشاهده می‌کنیم که عدم حضور یا ناهماهنگی در زمان بین گیرنده و سفیر شرکت حمل، درنهایت شرکت را مجبور به مرجوع کردن کالا یا بسته پستی، انبار مجدد، پردازش مجدد و ارسال مجدد می‌کند.

نکته جالب اینکه هر دو مجموعه با به اشتراک‌گذاری دارایی، دانش، تجربه و ایجاد فضای هم‌افزایی می‌توانند، تمامی ذی‌نفعان یک صنعت را منتفع کنند، درواقع آنچه جابار و اسپید را بر آن داشت تا این همکاری را رقم بزنند، حضور ذی‌نفعان مشترک در اکوسیستم پست و لجستیک است.


چگونگی هم‌افزایی اسپید و جابار در سرویس مرجوعی


مدیریت مرسولات مرجوعی: تاکنون اسپید بسته پستی را در صورت عدم حضور گیرنده در مقصد، به مرکز تجزیه و مبادلات (هاب) بازمی‌گرداند و در روز بعد دوباره به آدرس مشتری ارسال می‌کرد؛ اما همین تأخیر زمانی موجب می‌شد هم گیرنده، سفارش خود را تا روز بعد دریافت نکند و هم عملیات و انبارداری تا لحظه تحویل موفق به مشتری، یک سرویس ناتمام را مدیریت کنند.

باوجود لاکرهای هوشمند جابار، ازاین‌پس مرسولات مرجوعی، به‌جای بازگشت به هاب یا مبدأ، در نزدیک‌ترین لاکر به مشتری بارگذاری شده و پس‌ازآن از طریق پیامک به مشتری اطلاع‌رسانی می‌شود که تا ۲۴ ساعت آینده و در زمان مناسب می‌تواند حتی در همان روز سفارش خود را تحویل بگیرد.
سرویس ترکیبی توزیع و تحویل از لاکر (باندل) جابار-اسپید: این سرویس امکان استفاده از لاکرهای هوشمند جابار و خدمات توزیع درون‌شهری را به‌صورت یکپارچه فراهم کرده و دغدغه‌های مربوط به تأمین و توزیع را برطرف کرده است. فروشگاه‌های اینترنتی با همکاری جابار می‌توانند به‌راحتی از سرویس ترکیبی توزیع و تحویل از لاکر هوشمند بهره‌مند شده و به‌عنوان یک خدمت ویژه به مشتریان خود پیشنهاد دهند.

این سرویس که مبتنی بر لاکرهای هوشمند جابار و توزیع درون‌شهری اسپید طراحی‌شده، امکان استفاده از خدمات توزیع سریع و ایمن را برای مشاغل فراهم می‌کند.

اسپید و جابار قصد دارند تا از طریق لاکرهای هوشمند و خدمات توزیع یکپارچه، دغدغه‌های مرتبط با لجستیک و تحویل را کاهش دهند، در همین راستا مشتریان می‌توانند به‌راحتی از خدمات لاکرها استفاده کنند و از مزایای تحویل سریع و مطمئن بهره‌مند شوند.

این دو مجموعه با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و راهکارهای خلاقانه، استانداردهای جدیدی در لجستیک و خدمات پستی ایجاد کرده‌اند. این دو شرکت با ترکیب لاکرهای هوشمند و مدیریت بهینه عملیات توزیع مرسوله، در مسیر ایجاد یک تجربه جدید و خوشایند برای گیرندگان نهایی گام برمی‌دارند.

این همکاری نه‌تنها رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد، بلکه به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نیز در کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری کمک می‌کند. همکاری جابار و اسپید در تهران آغازشده و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور به شهر کرج توسعه پیدا کند.

مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی پس از خرید از فروشگاه و در مرحله ثبت آدرس مقصد، می‌توانند یکی از لاکرهای هوشمند جابار نزدیک به محل رفت‌وآمد خود را انتخاب و رزرو کنند. مأمور ارسال با مراجعه به لاکر منتخب مشتری و واردکردن کد بارگذاری روی صفحه‌نمایش لاکر هوشمند، سفارش را داخل یکی از باکس‌ها قرار داده و پس‌ازآن مشتری از طریق پیامک متوجه بارگذاری بسته‌شده و با مراجعه به لاکر و واردکردن کد برداشت مرسوله، بدون هیچ نگرانی می‌تواند به سفارش خود در محل و زمان موردنظر دسترسی داشته باشد.

جابار و اسپید با همکاری یکدیگر در ارائه سرویس‌های مشترک توزیع درون‌شهری و لاکرهای هوشمند، تجربه جدیدی در حوزه لجستیک و پست ایجاد کرده‌اند. این مشارکت باهدف کاهش هزینه‌ها، مدیریت سفارش‌های مرجوعی و بهبود سرعت تحویل، به فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارها راهکاری کارآمد ارائه می‌دهد. مشتریان می‌توانند با انتخاب ایستگاه‌های لاکرهای هوشمند جابار به‌عنوان مقصد تحویل، از مزایای دسترسی سریع بهره‌مند شوند و از امنیت مرسوله خود اطمینان حاصل کنند. این همکاری نه‌تنها رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد، بلکه به بهبود بهره‌وری عملیات لجستیک نیز کمک می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/96se
منبع جابار
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.