کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

همکاری مجله تایم با سندباکس

تایم تاکنون 20 هزار ان‌اف تی به ارزش 10 میلیون دلار فروخته است

با توسعه وب ۳ و رواج آن، ان‌اف‌تی‌ها به جنجال‌برانگیزترین قسمت اکوسیستم کریپتو تبدیل‌ شده‌اند که هم مورد تمجید قرار می‌گیرند و هم از آنها انتقاد می‌شود. «کیت گروسمن»، رئیس مجله تایم معتقد است بحث‌های هر دو طرف، چه طرفداران و چه منتقدان، تمام‌نشدنی است. گروسمن سال گذشته برای ساخت تایم پیسز و تبدیل مجله ۹۹ساله تایم به ان‌اف‌تی تلاش بسیاری کرد.

ان‌اف‌تی‌ها دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی هستند که با استفاده از فناوری بلاکچین تأیید و ذخیره می‌شوند، اما منتقدان معتقدند این توکن‌ها نیز مانند ارزهای دیجیتالی انرژی زیادی مصرف می‌کنند و برای محیط ‌زیست مضر هستند. بسیاری از ان‌اف‌تی‌ها روی شبکه اتریوم، دومین توکن بزرگ، ساخته ‌شده‌اند. ظهور اینترنت باعث شد هر شخصی بتواند تصاویر، ویدئوها و آهنگ‌های مورد علاقه‌اش را به‌صورت آنلاین و رایگان مشاهده کند، اما ظهور ان‌اف‌تی مرحله جدیدی را از مالکیت رقم زد و مردم به‌دلیل اینکه می‌توانند مالک یک آیتم مجازی باشند، ان‌اف‌تی می‌خرند.

گروسمن در مصاحبه با CNBC گفته است: «ان‌اف‌تی به دو دلیل برای مردم مهم و باارزش است؛ در وهله اول این توکن به شما اجازه می‌دهد تا مالکیت یک ‌چیز را در بلاکچین ثابت کنید. دوم اینکه دارنده ان‌اف‌تی می‌تواند اطلاعات شخصی خود را کنترل کند.»


تایم پیسز؛ 20 هزار ان‌اف‌تی با ارزش 10 میلیون دلار


دارندگان توکن TIMEPieces می‌توانند کیف پول دیجیتال خود را به وب‌سایت تایم متصل کنند. این اتصال، به دارندگان دسترسی نامحدود به محتوای مجله تایم و همچنین دعوت‌نامه‌های انحصاری برای رویدادهای مجازی و حضوری می‌دهد. برخی توکن‌های تایم پیسز محبوب‌تر هستند و امکانات بیشتری دارند. برای مثال این توکن‌ها شامل عکس و دیگر اشکال هنرهای دیجیتال از ۸۹ هنرمند نوظهور در وب ۳ ازجمله «فرخ سرمد»، «جوآن‌ هالینگ» و «جولی پاچینو»، دختر «آل ‌پاچینو» هستند. بسیاری از کلکسیونرهای مشهور هم؛ از «آنتونی هاپکینز» گرفته تا «اوا لونگوریا»، به این کلکسیون جذب‌شده‌اند.

به گفته گروسمن، مجله تایم از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ بیش از 20 هزار ان‌اف‌تی تایم پیسز ایجاد یا به‌اصطلاح عرضه کرده است. این 20 هزار ان‌اف‌تی متعلق به ۱۲ هزار کیف پول دیجیتال و تقریباً نیمی از آنها به Time.com متصل هستند. این ان‌اف‌تی‌ها 10 میلیون دلار سود برای مجله تایم و 60 هزار دلار برای خیریه‌های مختلف به ارمغان آورده‌اند.

تایم اخیراً با پلتفرم بازی «سندباکس» در حال همکاری برای ایجاد یک فضای مجازی در متاورس با نام تایم اسکوئر است. تایم اسکوئر قرار است مرکزی برای میزبانی رویدادهای هنری و تجارت مجازی تایم باشد. سندباکس با ارزش یک و نیم میلیون دلار، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های متاورس است. این پروژه سهم بزرگی در پذیرش اولیه فناوری بلاکچین داشته و به همین دلیل است که جزء باارزش‌ترین پروژه‌ها محسوب می‌شود.


عبور از جوامع مبتنی بر حرص و طمع


ویتالیک بوترین، خالق اتریوم اخیراً در مصاحبه‌ای که با تایم داشته، گفته نگران روندهای فضای رمزارزهاست و این فضا اگر به‌درستی اجرا نشود، پتانسیل تبدیل‌شدن به یک ویران‌شهر را دارد. بوترین گفت: «خطر یعنی همین میمون‌های ۳ میلیون دلاری و قمار با آنها.»

بیل گیتس در سخنرانی اخیر خود در تک‌کرانچ گفت که اساس پدیده کریپتو و ان‌اف‌تی، نظریه احمق بزرگ‌تر است. او باور دارد ارزشی که به این دارایی‌ها داده ‌شده، بیشتر از ارزش واقعی‌شان است. این قیمت‌ها بر اساس تمایل افراد است. هر چقدر مردم حاضر باشند پول بیشتری بدهند، قیمت این دارایی‌ها هم بالاتر خواهد رفت. این بنیان‌گذار میلیاردر مایکروسافت با عکس میمون‌های چند میلیون دلاری نیز شوخی می‌کند و می‌گوید: «بله، عکس‌های چند میلیون دلاری از میمون‌ها حتماً وضع دنیا را بهتر می‌کنند.»

به گفته کوین‌گکو، صنعت کریپتو در نوامبر ۲۰۲۱ در اوج خود بود و دو تریلیون دلار ارزش داشت، اما اکنون کاهش شدیدی را تجربه کرده است. در حال حاضر ارزش بخش متاورس بیش از شش میلیارد دلار تخمین زده‌ شده است.
سلسیوس هم که به کاربران خود وعده سودهای بالا می‌داد، اخیراً رو به ورشکستگی می‌رود. اوپن‌سی بزرگ‌ترین بازار ان‌اف‌تی دنیا و کلکسیون توکن‌های تایم پیسز هم از تعدیل 20‌درصدی نیروهای خود خبر داده‌اند.

گروسمن به سی‌ان‌ان گفت: «این میمون‌های مودی را برای لحظه‌ای فراموش کنید. وقتی به چشم کلکسیون جمع‌کردن به این فضا نگاه نکنیم و روی بعد خلاقیت و هنری آن تمرکز کنیم، می‌فهمیم که توکن‌ها نه‌تنها وسیله‌ای برای تأیید مالکیت هستند، بلکه امتیازی برای شما محسوب می‌شوند که می‌توانید آنها را به فروش برسانید.» او می‌افزاید: «این بی‌ثباتی که در بازار می‌بینید، حاصل حرص و طمع در سیستم است. سیستمی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، نقدینگی ندارد و همین امر باعث می‌شود که مطابق با توقعات مردم پیش نمی‌رود.»

«ایوری آکیننی»، رئیس شرکت واینر ان‌اف‌تی گفت: «در دهه گذشته شاهد بودیم که ارزش‌های ایجادشده در دنیای وب ۲، به ‌جای سازندگان آنها به غول‌های فناوری تعلق گرفتند. بلاکچین اجازه می‌دهد تا روش‌های غیرمتمرکزتری برای پرداخت‌، تولید و پاداش وجود داشته باشد.» آکیننی در مصاحبه دیگری گفته بود: «هرگز زمانی بهتر از اکنون برای شرکت‌ها وجود نداشته است. در حال حاضر شرکت‌ها می‌توانند محصولی رایگان یا با قیمت بسیار پایین تولید کنند و از این طریق موانع قیمتی را از سر راه مصرف‌کنندگان بردارند.»

«متیو سوپیزی»، مدیر استراتژی بازار در سلزفورس و «مارک بنیوف»، شریک مؤسس و مدیرعامل سلزفورس گفته‌اند که سال ۲۰۲۲ سالی خواهد بود که «برندهای پیشگام، ان‌اف‌تی‌ها را به‌عنوان ابزار به کار خواهند گرفت» و به تایم به‌عنوان یک نمونه عالی در این زمینه اشاره کردند. برندهای بزرگ از هر صنعتی، از جمله کوکاکولا، مک‌دونالد، نایکی، گوچی و لیگ ملی فوتبال، ان‌اف‌تی‌ها را وارد طرح‌های بازاریابی خود کرده‌اند.

سیاری از تحلیلگران می‌گویند که حرکت تایم به سمت دنیای بلاکچین نویددهنده فرصت‌های خوبی در آینده است. «کایران وارویک»، یکی از بنیان‌گذاران بازی متاورس ایلوویوم، گفته است: «هرچه برندهای بزرگ‌تری را به وب ۳ ترغیب کنیم، سریع‌تر می‌توانیم به پذیرش انبوه دنیای وب ۳ برسیم. مشارکت با سندباکس برای هر کسب‌وکاری در این فضا اتفاق بزرگی است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bv65
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.