واقعاً چرا ما این‌قدر سخت‌جانیم؟

از اینماد تا صیانت‌پلاس و مالیات، همه شمشیر به روی کسب‌وکارهای نوآور ایرانی کشیده‌اند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اینماد در دیوان عدالت اداری تأیید شده و گویا بازی کسب‌وکارها با این مجوز سفت‌وسخت در حوزه تجارت الکترونیک با شکست تلاش‌های فعالان کسب‌وکاری پایان خواهد یافت. تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته همگرایی کم‌نظیری را در اکوسیستم نوآوری کشور رقم زده بود، حالا با یک ناامیدی بزرگ احتمالاً به پستو خواهد خزید و فرم‌ها و درخواست‌های بیشتری برای مهاجرت در روزها و ماه‌های پیش‌ رو پر خواهند شد! حیف…

سازمان امور مالیاتی با کمک شاپرک بستن درگاه‌های پرداخت اینترنتی را شروع کرده. احتمالاً صدهاهزار درگاه در این عملیات بزرگ محدودسازی، بسته و هزاران کسب‌وکار کوچک و خرد اینترنتی از چرخه اقتصاد آنلاین ایران حذف خواهند شد. مدت‌ها بود که پرداخت‌یاران و فعالان صنفی حوزه فین‌تک کشور فریاد زدند که راه رصد مالیاتی هرچه باشد، بستن درگاه اینترنتی تفاوتی با بستن و تعطیل‌کردن یک کسب‌وکار ندارد، اما گویا کسی نشنید و آنچه باید اتفاق می‌افتاد و آنچه تصمیم گرفته شده، سرانجام عملیاتی خواهد شد.

طرح صیانت با روتوش و بزک تازه و حتی با نام‌ها و القاب طنزآمیزی چون صیانت‌پلاس در بین مدافعان و طراحان آن دست‌به‌دست می‌شود و در کلاب‌هاوس و دیگر شبکه‌های مجازی بسیاری از مدافعانش با بدترین القاب مخالفان آن را می‌نوازند که فریب‌خورده غرب و شرق‌اند و در تلاش برای ضربه‌زدن به کشور!

یکی از مدنی‌ترین و بزرگ‌ترین حرکت‌های اعتراضی در برابر طرحی که از اصولگرا تا اصلاح‌طلب و از خانه‌دار تا استارتاپی مخالف آن هستند، به همین راحتی برچسب و انگ می‌خورد و احتمالاً دور از انتظار نخواهد بود که این طرح هم سرانجام همان‌گونه بشود که تصمیم‌گیرانش میل و اشتیاق آن را دارند.

ما فعالان کسب‌وکارهای نوآور به سخت‌جانی شهره‌ایم، اما این درجه از تاب‌آوری دیگر نه کار ما که کار هیچ مدعی‌ای قدرقدرتی نیست. ما مدام در حال فتح قله‌های بلندتری از شگفتی و ناامیدی و تحیریم! مدام می‌میریم و باز از رو نمی‌رویم. چه کسی فکرش را می‌کرد ما تا این اندازه سخت‌جان و «از رو نرو» باشیم؟!

اما راستش ما هم کم آورده‌ایم. اگرچه هنوز سر پا ایستاده‌ایم و لنگ‌لنگان پیش می‌رویم، اما حسابی کم آورده‌ایم. کاش موتور ناامیدی‌ساز جبهه مقابل ما یک سقف و حدوحدودی داشت و ما می‌دانستیم بلندترین قله سخت‌جانی‌مان را در چه ارتفاعی باید تعریف کنیم؟ حداقل این یکی خواسته چندان زیادی نیست…

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sv1l
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.