کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

«والمارت‌سازی» خدمات پزشکی!

غول خرده‌فروشی آمریکا می‌خواهد بخت خود را صنعت پزشکی بیازماید

مجموعه فروشگاه‌ها زنجیره‌ای والمارت در کنار هم، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا را تشکیل می‌دهند. مانند هر کسب‌و‌کار دیگری که در حوزه خود به نقطه بالای هرم می‌رسد، عظمت تشکیلات والمارت نیز از گزند انتقادات و البته مشکلات در امان نیست. بسیاری والمارت را آمازون حوزه خرده‌فروشی می‌دانند. یک ابرشرکت که به استراتژی‌های بحث‌برانگیز خود مانند استخدام به قصد اخراج،‌ کلی‌سازی منظره فروش و… شهرت دارد. در عین حال شرایط کارمندان عمومی والمارت نیز در حدی رو به زوال بوده که در ایالات متحده کار کردن در والمارت تبدیل به کنایه‌ای از شکست در کسب‌و‌کار شده است. با این وجود، حضور والمارت در چشم‌انداز کسب‌و‌کاری آمریکا خالی از نوآوری نبوده است.

شیوه‌های نوین این مجموعه در مدیریت زنجیره تأمین کالا، دلیل اصلی موفقیت آن در پاسخ به تقاضا در بسیاری از مناطق ایالات متحده بوده است. همچنین بسیاری از نوآوری‌های عملیاتی دیگر که امروزه در سایر خرده‌فروشی‌ها به‌وفور دیده می‌شود – مانند قفسه‌چینی رباتیک، لیست‌های پویا و خدمات آنلاین – برای اولین بار توسط والمارت عملیاتی و محبوب شد.

اما حالا والمارت با همه خوبی‌ها و بدی‌ها و حاشیه‌هایش در حال ورود به عرصه دیگری است. عرصه‌ای که در آن نه‌تنها پیشینه‌ای ندارد، بلکه زمینه‌های نوآوری در آن به اندازه حوزه اصلی کار والمارت فراهم نیست. و گذشته از همه این موارد، شاید فراوان‌سازی و تمرکز بر کمیت که تمرکز اصلی والمارت است، در این حوزه زمینه‌ساز بحران کاری و اقتصادی شود. این حوزه، حوزه پزشکی است.

در سال ۲۰۱۹، والمارت از اولین مرکز پزشکی خود رونمایی کرد که در آن خدماتی مانند مراقبت کلی، عکس‌برداری، نوار قلب، مشاوره‌درمانی، دندان‌پزشکی،‌ چشم‌پزشکی، گوش‌پزشکی و سلامت اجتماعی (تغذیه و ورزش) همه در یک ساختمان، تحت برند جدید والمارت هلث (Walmart Health) ارائه می‌شدند. ساختمانی که خود در کنار یک شعبه معمولی والمارت قرار داشت و نشان از دوره‌ای جدید و نگرشی نو به خدمات پزشکی بود. نگرشی که به غیر از بسیاری از خدمات پیشرفته،‌ تأکید خاصی بر رواج دریافت چکاپ‌های پزشکی به عنوان بخشی ثابت از زندگی افراد دارد.

در نگاه اول این‌گونه فراهم‌سازی خدمات پزشکی با کمیت بالا و قیمت نسبتا معقول، به‌خصوص در کشوری مانند آمریکا با نظام پزشکی بحث‌برانگیزش، بسیار مبارک و منطقی به نظر می‌آید. ایالات متحده بزرگ‌ترین صادرکننده گردشگر سلامت به دنیاست. اما برخلاف بسیاری از بیماران مسافر کشورهای دیگر،‌ انگیزه اصلی بیماران آمریکایی برای سفر درمانی، دریافت خدمات پزشکی با قیمت پایین‌تر است.

برای بسیاری از آمریکایی‌ها هزینه سفر، اقامت و درمان در مکزیک و کانادا و در بسیاری موارد حتی اروپا، کمتر از هزینه‌های درمان در کشور خودشان آب می‌خورد. واقعیتی که  ضعف عمیق نظام‌ درمانی آمریکا و بیمه ملی آن، یعنی مدیکر را به‌خوبی نشان می‌دهد. از سوی دیگر بیمه مدیکر نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فشاری که بخش دولتی درمان را در آمریکا به حدی فرسوده می‌کند که اغلب مدت انتظار برای بسیاری از درمان‌ها می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها به طول انجامد.

در نهایت بسیاری از بیماران با انتخاب بین هزینه‌های بالا و درمان فوری یا پوشش بیمه و صبر طولانی مواجهند. والمارت به‌خوبی با تشخیص کلیدی این موضوع و نیاز کلیدی مردم، سعی در پر کردن جای خالی در عرصه تقاضا و عرضه حوزه پزشکی در ایالات متحده است.

چگونه والمارت موفق به این نوآوری شد؟

مانند آمازون، موفقیت والمارت در خرده‌فروشی گسترده اجناس در حوزه‌های مختلف این توانایی را به او می‌دهد که از طریق سود کلان این شرکت،‌ در حوزه‌های مختلف از قیمت‌های عادی بازار چشم‌پوشی کند و خدمات پزشکی را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار خصوصی، ولی بالاتر از قیمت خدمات درمانی تحت پوشش بیمه مدیکر عرضه کند. گذشته از آن، شهرت والمارت سبب جلو افتادن این کسب‌و‌کار در هر عرصه جدید است که قصد ورود به آن را دارد.

باید در نظر داشته باشیم که پیش از ورود کامل به این حوزه، والمارت با یک ایده انقلابی دیگر، تبعات ورود به عرصه پزشکی و دارو را امتحان کرده بود و به طور کلی نمی‌توان ورود ناگهانی والمارت را به عرصه پزشکی یک ریسک جسورانه دانست. در سال ۲۰۱۸، اولین سری از انسولین‌های آنالوگ تولیدی برندی خصوصی به نام ReliOn عرضه شد که در اصل زیرمجموعه والمارت بود. قیمت این انسولین‌ها از ۷۲ دلار تا ۸۸ دلار متغیر است که به طور متوسط ۵۸ تا ۷۵ درصد ارزان‌تر از دیگر انواع انسولین است. انسولین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیماران مشرق و مغرب‌زمین است و عرضه موفقیت‌آمیز این انسولین‌ها توسط والمارت، زمینه‌ساز ورود آن‌ها به این بخش از بازار شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zsn6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.