کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وقتی یک نسل به‌دنبال خدمات دوردرمانی است

فاکتورهایی برای تحول دیجیتال حوزه سلامت

این روزها که هنوز بسیاری از کشورها درگیر کرونا هستند، ارائه خدمات بر پایه سلامت دیجیتال و دوردرمانی، بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت همه‌گیری ویروس کرونا تحولات این حوزه را تسریع کرده و بسیاری از بیماران و ارائه‌دهندگان سلامت دیجیتال، به مزایای فناوری‌های جدید ایمان آورده‌اند.

در این میان شرکت‌هایی از جمله آلفابت، آمازون، اپل و مایکروسافت تلاش می‌کنند تا از طریق رویکردهای متمرکز بر فناوری، افراد را از حوزه‌های قدیمی و سنتی سلامت بیرون بکشند. برخی فاکتورهای اساسی در این میان، می‌تواند به تحول دیجیتال حوزه سلامت کمک بسیاری کند. از جمله این موارد می‌توان به قیمت‌های پایین، دسترسی و مدل‌های مراقبتی ارزش‌محور اشاره کرد.


جذب بیمار با خدمات ارزان


قیمت‌های پایین: قبل از پاندمی کرونا، 54 درصد بزرگسالان آمریکایی می‌گفتند در صورت مقرون‌به‌صرفه بودن، حاضر به استفاده از خدمات دوردرمانی هستند. البته با توجه به اینکه ارائه‌دهندگان خدمات دوردرمانی به‌دنبال منافع بیشتر در سرمایه‌گذاری خود هستند، احتمال ادامه این کاهش هزینه‌ها وجود دارد.

دسترسی: تقاضای افراد برای خدمات راحت به‌شدت افزایش یافته و تقریباً یک‌سوم نسل جدید معتقدند که خدمات فیزیکی در حوزه سلامت برایشان راحت نیست. از آنجایی که این نسل بخش مهمی از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد، ارائه‌دهندگان خدمات به‌دنبال ارائه خدمات راحت‌تر مانند مراقبت‌های مجازی یا خدمات آنلاینِ سلامت دیجیتال هستند.

مدل‌های مراقبتی ارزش‌محور: بیمه‌گزاران به‌دنبال تغییر خدمات به سمت انواع ارزش‌محور هستند تا ارائه‌دهندگان خدمات سلامت را مجبور کنند که به جای تمرکز بر شمار خدمات، بر کیفیت آن متمرکز باشند. در این میان ابزارهای دیجیتال مثل تحلیل‌های بر پایه هوش ‌مصنوعی کمک می‌کند تا ارائه‌دهندگان خدمات به جای دستکاری هزینه‌ها، بر بهینه‌سازی مراقبت‌های سلامت متمرکز شوند.


خدمات سلامت دیجیتال به کمک کمبود پزشک می‌آید


اما بد نیست در این میان به این نکته اشاره کنیم که چطور اکوسیستم سلامت تحت تأثیر کووید 19 قرار گرفت. آمار نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم مصرف‌کنندگان تا آگوست سال گذشته از خدمات سلامت از راه دور استفاده می‌کردند. در حقیقت با دستوراتی که برای در خانه ماندن مطرح می‌شد، این روش‌های درمانی با اقبال بیشتری همراه شد. آمار دیگر اینکه آمریکا ممکن است تا سال 2032 با کمبود 122 هزار پزشک و تا سال 2025 با کمبود 670 هزار کارمند مراقبت‌های بهداشتی مانند پرستاران مواجه شود.

از طرفی، اهمیت فاکتورهایی که در ابتدا ذکر شد، در این است که خدمات سلامت از راه دور توانسته علاوه بر کاهش بازدیدهای غیرضروری بیمارستان‌ها، هزینه‌های پزشکی را هم تا حد زیادی کاهش دهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد افرادی که از چنین خدماتی استفاده می‌کنند تا سال 2023 به حدود 64 میلیون نفر خواهد رسید.

این رقم در سال جاری حدود 57 میلیون نفر بود. همه این اعداد نشان از آن دارد که ظرفیت کافی برای تحول در حوزه سلامت و هدایت آن به سمت سلامت دیجیتال وجود دارد. نسل جدید بیشتر از قبل به استفاده از خدمات دیجیتال تمایل دارد و کووید 19 نیز این تمایل را تشدید کرده است. با این حال، توجه به سه فاکتوری که ذکر شد، می‌تواند این تحول را تسریع کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cr66
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.