کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پذیرفتن مشاغل نخواستنی

نگاهی به نقش ربات‌ها در آینده کاری؛ کارشناسان می‌گویند ربات‌ها بیشتر در اموری به کار گرفته می‌شوند که کمتر کسی علاقه‌ای به انجام آن دارد

اخیراً فاش شده که آمازون نگران روندی است که چند سالی است آغاز شده؛ آنها می‌ترسند تا سال ۲۰۲۴ افراد زیادی برای استخدام به آنها مراجعه نکنند. اندکی پس از آن، آمازون بیانیه‌ای درباره به‌کارگیری فناوری رباتیک در مراکز اجرایی خود منتشر کرد که ظاهراً بر افزایش ایمنی کارکنان متمرکز است.

هرچند آمازون همچنان به استخدام کارگرانی برای فعالیت در کنار ربات‌ها ادامه می‌دهد. در واقع صنعت خرده‌فروشی به طور فزاینده‌ای از اتوماسیون برای پر کردن نقش‌هایی که قبلاً بر عهده کارمندان انسانی بوده، استقبال کرده است. نتیجه، محیط کاری ایمن‌تر و کارآمدتر است؛ اما ورود ربات‌های بیشتر، تأثیرات عمیقی بر تجربه مشتری می‌گذارد.

به گفته مارتین فورد، آینده‌پژوه و نویسنده کتاب «قانون ربات‌ها؛ چگونه هوش مصنوعی همه چیز را متحول می‌کند»، کارفرمایان معمولاً در صورت مواجهه با کمبود نیروی کار به اتوماسیون روی می‌آورند. او گفت: «امروزه شما نمی‌بینید که شرکتی دسته‌ای از ربات‌ها را به خدمت بگیرد و سپس تعدادی از مردم را بیکار می‌کند. بدیهی است که آن ماشین‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که اگر افراد برای استخدام در دسترس بودند، ممکن بود انجام دهند.» اما این‌طور نیست.


خودکار شدن بخش‌های خطرناک


داده‌های اتاق بازرگانی ایالات متحده نشان می‌دهد که کسب‌وکارها در سال ۲۰۲۱، 8/3 میلیون شغل ایجاد کرده‌اند، اما مشارکت نیروی کار کمتر از سطح پیش از همه‌گیری است، به این معنی که امروز در مقایسه با فوریه ۲۰۲۰، 8/2 میلیون آمریکایی کمتر کار می‌کنند.

در گزارش اتاق بازرگانی آمده است که از جمله دلایل این شکاف نیروی کار، نگرانی در مورد کووید ۱۹ و همچنین دستمزد پایین و تمایل به کسب مهارت‌ها و تحصیلات جدید قبل از ورود مجدد به بازار کار است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که در زمان عدم اطمینان اقتصادی، شرکت‌ها به احتمال زیاد از ربات‌ها به دنبال اخراج‌های ناشی از رکود استفاده می‌کنند.

فورد گفت: «آنها از اتوماسیون استفاده بیشتری خواهند کرد و سپس متوجه خواهند شد که با بهبود اوضاع، مجبور نیستند تعداد زیادی از این افراد را دوباره استخدام کنند.» این اتفاق در طول تاریخ بیشترین ضربه را به کار در کارخانجات و بخش اداری وارد کرده است.

به عنوان مثال، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که تا سال ۲۰۱۵، ۴۰ درصد از مشاغل مالی شرکت‌ها مانند حسابداری به دلیل اتوماسیون ناپدید شده‌اند. اکنون فورد انتظار دارد شاهد گسترش این پدیده به مشاغل خرده‌فروشی و QSR باشد، زیرا فناوری به‌سرعت بهبود یافته و قادر به انجام برخی از این مشاغل خدماتی است.

جیسون آلن اسنایدر، مدیر ارشد فناوری جهانی مومنتوم وردواید، با این موضوع موافق است، اما همچنین خاطرنشان می‌کند: «مردم این مشاغل را نمی‌خواهند و اینکه مردم علاقه‌ای به پذیرفتن چنین مشاغلی ندارند، ربطی به ربات‌ها ندارد.»

در واقع، بسیاری از مشاغلی که تاکنون خودکار شده‌اند، خطرناک یا ناکارآمد هستند. به عنوان مثال، زنجیره‌هایی مانند وایت کسل و بوفالو وایلد وینگز از ربات‌های شرکت اتوماسیون رستوران میسو رباتیک برای مدیریت ایستگاه‌های سرخ‌کردنی خود استفاده می‌کنند.

این ربات‌ها در واقع بازوهای غول‌پیکری هستند که روی ریلی بالای روغن داغ می‌لغزند و سبدهای سیب‌زمینی و بال سرخ‌کرده را رها کرده و بلند می‌کنند. به گفته جیمی ریچاردسون، معاون بازاریابی و روابط عمومی وایت‌کسل، خودکار کردن یک فرایند پیچیده و زمان‌بر به زنجیره کمک کرده است تا ثبات و جریان کلی فرایندهای خود را بهبود بخشد و میانگین زمان تکمیل سفارش را تقریباً ۳۰ درصد کاهش دهد.


استخدام وجود دارد، اما کمتر


جیک بروئر، مدیر ارشد استراتژی میسو رباتیک گفت که شرکت او بر افزایش توان عملیاتی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد محیط امن‌تر برای کارگران انسانی متمرکز است.

بروئر گفت: «در حالی که مهندسان باهوش ما می‌توانند هر کار آشپزخانه را برنامه‌ریزی و خودکار کنند، ما احساس می‌کنیم که در این مرحله، استفاده از آنها در ایستگاه‌های سرخ‌کردن و نوشیدنی مقیاس‌پذیرتر و سودمندتر است. همه ما در مورد بهره‌وری حساس هستیم. بنابراین همان‌طور که صنعت در تلاش برای خودکارسازی فرایندهاست، ما فرصت‌ها را شناسایی و ارزیابی می‌کنیم.»

رستوران‌های دیگری مانند مک‌دونالد از ربات‌ها برای دریافت سفارش‌ها و رساندن غذا به میزها استفاده می‌کنند. به گفته مک‌دونالد، فناوری سفارش‌گیری خودکار به ارائه یک تجربه بهتر و دقیق‌تر بدون خروج از ماشین کمک می‌کند.
فورد، مک‌دونالدهای آینده را کاملاً متشکل از ربات‌ها پیش‌بینی نمی‌کند.

او معتقد است این مکان‌ها در نهایت ممکن است میزان استخدام‌شان به کمتر از نصف کاهش یابد. فورد می‌گوید: «من فکر می‌کنم همیشه نقشی برای مردم در آینده قابل پیش‌بینی وجود خواهد داشت. اما قطعاً ماشین‌ها بیشتر و بیشتر مسلط می‌شوند.»

ماشین‌ها همچنین شروع به انجام کارهای سنگین برای زنجیره‌های قهوه مانند کاستکا کافی کرده‌اند و به‌اصطلاح باریستابات در چندین مکان در ایالات متحده از جمله کالج‌ها، مراکز خرید و فرودگاه‌ها رواج دارد. پس از دانلود یک برنامه، مشتریان یک قهوه و یک مکان باریستابات را انتخاب می‌کنند.

سپس یک بازوی رباتیک برای دم کردن نوشیدنی انتخاب‌شده شروع به کار می‌کند. فیلیپ جکسون، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ تحقیقات رسانه‌ای خرده‌فروشی فیوچر کامرس، انتظار دارد که قهوه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌ها به لطف فناوری‌هایی مانند این، چیزی در حد کیوسک‌ها باشند.


ربات‌های بیولوژیک


جف بوجس، یکی از شرکای شرکت تجربه برند سوهو اکسپرینشال، می‌گوید: «ماشین‌آلات و کالاهای سنگین زیادی وجود دارد که باید بلند شوند. همه اینها بیشتر و بیشتر با رباتیک انجام خواهند شد.»

فورد خاطرنشان کرد امروزه ربات‌های آمازون عمدتاً به قفسه‌های متحرک محدود می‌شوند، زیرا برای رسیدگی به هزاران کالایی که آمازون می‌فروشد، حضور انسان‌ها ضروری است. در واقع، به دلیل آنچه او یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فنی در رباتیک می‌نامد، فورد می‌گوید درصد زیادی از کارگران آمازون اساساً به عنوان «ربات‌های بیولوژیکی» استفاده می‌شوند؛ به این معنی که آنها کاری را انجام می‌دهند که ماشین‌ها هنوز نمی‌توانند انجام دهند. با این حال، در نهایت، مهارت رباتیک بهبود می‌یابد و این کارگران حذف می‌شوند.

فورد به ربات‌های کف‌شوی و اسکن قفسه والمارت به عنوان نمونه‌ای اشاره کرد که نشان دهد چگونه ماشین‌ها هنوز به پتانسیل کامل خود دست نیافته‌اند. چرخیدن در راهروها و شناسایی محصولات موجود در انبار یک چیز است، اما استفاده از یک بازوی رباتیک برای برداشتن اقلام و جایگزینی آنها در قفسه چیز دیگری است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mqvo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.