رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پراپ‌تک چیست و چرا مهم است؟

پیش‌بینی دیلویت درباره آینده املاک و مستغلات

زمان مطالعه: 2 دقیقه

راپ‌تک همان‌طور که فوربز تعریف می‌کند «کسب‌وکارهایی هستند که از فناوری برای برهم‌زدن فضای سنتی و بهبود خرید، اجاره، فروش، طراحی، ساخت و مدیریت املاک مسکونی و تجاری استفاده می‌کنند». حوزه پراپ‌تک گرچه یک حوزه نسبتا جوان است، اما از سال 2012 تا سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان استارتاپ‌های پراپ‌تک بیش از 43 میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند. فقط در سال 2018 میزان جذب سرمایه در این حوزه ۸۲ درصد نسبت به سال گذشته‌اش افزایش داشته است.
برای اینکه اندازه فعلی این اکوسیستم در حال رشد را بهتر درک کنیم، باید یادآوری کنیم که پراپ‌تک امروز همان اندازه سرمایه جذب کرده است که فین‌تک در سال 2013 جذب کرده بود و با توجه به نرخ رشد مرکب سالانه 8/44 درصد فین‌تک از آن زمان، پراپ‌تک چشم‌انداز قوی‌تری دارد.

نسل اجاره
طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، سریع‌ترین روند روبه‌رشد در صنعت مسکن تقاضا برای واحدهای اجاره‌ای و توسعه سریع املاک اجاره‌ای عمودی است. این روند روبه‌رشد به عنوان «نسل اجاره» نیز شناخته می‌شود.
این تغییر اولویت از مالکیت به اجاره املاک و مستغلات عامل اصلی روند رشد پراپ‌تک است. امروزه مستأجران همواره تمایل دارند به فضاهای بهتر و به‌روزتر منتقل شوند؛ فضاهایی که از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده کرده‌اند؛ تغییری که اکنون آن را «تجربه سکونت دیجیتال» می‌نامند.

اکنون مصرف‌کنندگان چه در محیط کار و چه در محل زندگی‌شان به دنبال تجربه‌ای هستند که در آن از طریق گوشی موبایل یا سایر کانال‌های دیجیتال بتوانند نور، دما و سایر موارد محیط را کنترل کنند. پراپ‌تک نه‌تنها این تجربه سکونت دیجیتال را ارائه می‌دهد، بلکه با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌تواند تجربه مشتریان و شرکت‌ها از فرایندهای انتخاب، مدیریت و استفاده از املاک را کاملا ارتقا دهد.

به این ترتیب شرکت‌هایی که خدمات زندگی اشتراکی (به اشتراک گذاشتن فضای زندگی) ارائه می‌دهند، اکنون می‌توانند اجاره‌های انعطاف‌پذیر پیشنهاد دهند و برای مشتریانشان تجربه زندگی در یک فضای مبله و با کیفیت بالا فراهم کنند. از طرف دیگر شرکت‌های فین‌تک – پراپ‌تک می‌توانند یک فرایند پذیرش مستأجر یکپارچه را ارائه دهند. پراپ‌تک نه‌تنها هزینه‌های پشتیبانی عملیات را کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش تجربه کلی مشتری می‌شود.

پایه و اساس راهکارهای پراپ‌تک ساختمان‌های هوشمند هستند. این ساختمان‌ها می‌توانند مجهز به پلتفرم‌هایی شوند که توانایی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را دارند و بنابراین سیستم‌های یکپارچه‌ای ایجاد کنند که درک بهتری از کاربر نهایی را فراهم می‌کنند. فناوری‌های پیشرفته‌ای که از این پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کنند اکنون به مرحله بلوغی رسیده‌اند که قابلیت پیاده‌سازی دارند.

چشم‌اندازهای پراپ‌تک
بخش املاک و مستغلات نیز مانند سایر صنایع سنتی بازاری است که طی چند دهه یا شاید حتی قرن‌ها، تغییر چندانی نداشته است. پراپ‌تک فرصتی کمیاب برای ایجاد تحول در چنین صنعتی را به وجود می‌آورد و باعث جذب همزمان توجه بسیاری از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت می‌شود.

مراکز نوآوری از این فرصت استفاده می‌کنند و شرکت‌هایی مانند شرکت‌های مستقر در خوشه فناوری ناحیه سیلیکون‌وادی (در خاورمیانه) نقش مهمی را در پیشرفت روند پراپ‌تک ایفا می‌کنند، زیرا به چالش کشیدن تفکرات قدیمی در حالی که مدل‌ها و فناوری‌های جدید تجاری را به کار می‌گیرد، رمز موفقیت در دنیای املاک و مستغلات امروز است؛ جهانی که اکنون پراپ‌تک مدعی آن است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0yje
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.