کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
نمایشگاه الکامپ، که ظاهراً مهمترین رویداد صنعت فاوای کشور است، حالا دارد چهره تازهای از خود نشان میدهد. از یک طرف، ماجرای زمان برگزاری نمایشگاه را شاهد بودیم که قرار است در یکی از نامناسبترین زمانهای ممکن به شکل بین مریض برگزار شود و مشخص شد سازمان نظام صنفی بهعنوان نماینده صنف فناوری اطلاعات، در برگزاری این رویداد هیچ قدرت و اختیاری ندارد و صرفاً یک بازاریاب برای برگزارکنندگان این رویداد است و الکامپ فقط در حال مصرف کردن برند و اعتبار صنف برای منافع شرکت برگزارکننده است.
از طرف دیگر در حالی که کمتر از یک هفته به برگزاری الکامپ ۱۴۰۳ مانده، هنوز هیچ برنامه مدونی از محتوا درنظرگرفته شده موجود نیست. چرا؟ احتمالاً هنوز سخنرانان پولی به اندازه کافی سانسهایش را پر نکردهاند! در تازهترین اقدام هم، در وبسایت الکامپ اعلام شده که شرکت در پنلهای محتوایی الکامپ بهعنوان پنلیست، برای هر نفر ١٠ میلیون تومان فروخته میشود و اگر مشتری باشید و پول حداقل دو نفر سخنران را بدهید میتوانید با ٢٠ میلیون تومان در برنامه محتوایی مهمترین رویداد صنف فناوری اطلاعات کشور یک پنل کامل بخرید و چهار یا پنج نفر را یک ساعت پشت هم ردیف کنید و به اعتبار صنف هرچه دلتان خواست بگویید! اقدامی عجیب که بهروشنی نشان میدهد شرکت برگزارکننده این رویداد تا چه حد دغدغه این صنف و کسبوکارها را دارد که حتی از منافع مالی بخش محتوایی آن هم نتوانسته چشمپوشی کند و رسماً به پنلفروشی و مصرف اعتبار صنف رو آورده است.


شاید اگر یک رویداد در بخش خصوصی بود، نمیشد به کسی ایراد گرفت، چون بحث اعتبار یک نهاد عمومی و صنفی مطرح نبود، ولی حالا که پای اعتبار یک نهاد صنفی در میان است که اعتبارش را از هشت هزار عضو خود میگیرد، باید ایستاد و پرسید که آیا صنف این همه هزینه و اعتبار را صرف کرده است تا در نهایت هرکسی بتواند با ١٠ میلیون تومان پول بیاید و برای این صنعت عرض اندام کند؟! آن هم به اعتبار این صنف؟!
هرچند پیشتر درباره فروش محتوای این رویداد صنفی زمزمههایی شنیده میشد، ولی حالا که الکامپ فروش فرصت سخنرانی و فروش پنل را به شکل عیان و روشن در وبسایتش هم ارائه کرده است باید دید چه کسانی با ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان از جیب خودشان و به اعتبار صنف، به دنبال رزومهسازی هستند.