چاپ دوم کتاب استاندارد بیت‌کوین با حمایت صرافی اکسیر منتشر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انتشارات راه پرداخت چاپ دوم کتاب «استاندارد بیت‌کوین، جایگزینی غیرمتمرکز برای بانکداری مرکزی» را با حمایت صرافی اکسیر منتشر کرد. نویسنده این کتاب سیف‌الدین آموس، استاد اقتصاد و عضو مرکز سرمایه‌داری و جامعه در دانشگاه کلمبیاست. کتاب استاندارد بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸ در انتشارات وایلی به چاپ رسیده و به اذعان بسیاری از کارشناسان و منتقدان، یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توان در حوزه رمزارزها مطالعه کرد. علیرضا کاظمی‌نیا ترجمه این کتاب را بر عهده داشته است.

کتاب «استاندارد بیت‌کوین» بافتار تاریخی‌ای را که به ظهور بیت‌کوین ختم شد، دارایی‌های اقتصادی‌ای که به رشد سریع آن دامن زدند و مفاهیم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن را تحلیل می‌کند. سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب، خواننده را به سفری جذاب در دل تاریخ می‌برد و توضیح می‌دهد چه ابزارها و فناوری‌هایی نقش‌ پول را ایفا می‌کرده‌اند؛ از سیستم‌های بدوی معامله با سنگ و صدف دریایی تا سکه و طلا و ارزهای فیات.

او با توضیح اینکه چه عاملی به این فناوری‌ها نقش مالی‌شان را اعطا کرده‌اند و چگونه برخی از آنها از این نقش‌ها کنار گذاشته‌شده‌اند، ایده‌ای درخور از آنچه پول سالم را می‌سازد، به خواننده ارائه می‌دهد و در مورد پیامدهای پول سالم برای افراد و جامعه، انباشت سرمایه، معامله، صلح، فرهنگ و هنر بحث می‌کند.

کتاب توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد شبکه بیت‌کوین و برجسته‌ترین جنبه‌های آن ارائه می‌دهد و کاربردهای احتمالی بیت‌کوین به‌عنوان نوعی پول سالم را تحلیل می‌کند. آموس کاربردهایی را که بیت‌کوین برای آنها مناسب نیست، برمی‌شمارد و به بررسی چند مورد از رایج‌ترین اشتباهات افراد در مورد این رمزارز می‌پردازد.

نویسنده در فصل‌های پایانی کتاب عملکرد بیت‌کوین را به‌شیوه‌ای کاربردی و قابل‌ فهم توضیح می‌دهد و به سؤالاتی پیرامون این مقوله می‌پردازد: آیا استخراج بیت‌کوین اتلاف انرژی است؟ آیا بیت‌کوین مختص مجرمان است؟ کنترل بیت‌کوین در دست چه کسی‌ یا کسانی است و آیا می‌توانند به‌ دلخواه خود آن را تغییر دهند؟ چطور می‌توان بیت‌کوین را از بین برد؟ چطور می‌شود هزاران رمزارز مثل بیت‌کوین ساخت؟

احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر، در یادداشت خود برای این کتاب نوشته است: «اکنون ما در یک بزنگاه تاریخی ایستاده‌ایم! جایی که روزبه‌روز با پیشرفت و گسترش سیستم مالی غیرمتمرکز، پیش‌فرض‌هایمان از مفاهیمی مانند پول، سرمایه‌گذاری، ساختارهای مالی و روابط دولت‌ها در حال دگرگون‌شدن است. ما تمام این تغییرات سازنده را وام‌دار تلاشی هستیم که طی این سال‌ها با فراگیر شدن بیت‌کوین در راستای کاهش تمرکزگرایی و انحصارطلبی دولت‌ها، بانک‌های مرکزی و مؤسسات مالی برای جهت‌دهی به جریان‌های مالی صورت گرفته است.

نظام مالی غیرمتمرکز تصویری جدید از وضعیت نظام اقتصادی در آینده‌ای نه‌چندان دور ترسیم می‌کند که توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل نمی‌شود و قدرت در شبکه بین افراد توزیع‌ شده است. معنای چنین وضعیتی این است که قدرت خلق و توزیع پول از دست بانک‌ها خارج‌ شده و به مردم برگشته است. در این نظام ما به‌ جای اعتماد به یک واسط و طرف سوم مانند بانک‌ها، به‌صورت داوطلبانه به یک سیستم شفاف با قوانین کدنویسی‌شده اعتماد می‌کنیم. در همین راستا، کتاب استاندارد بیت‌کوین، با نگاهی عمیق به رمزارز بیت‌کوین و جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فلسفی آن می‌پردازد.»

همچنین رضا قربانی، مدیرمسئول انتشارات راه پرداخت، در یادداشت خود به این سؤال پرداخته که آیا می‌توان به بیت‌کوین برای جایگزینی نظام فعلی اعتماد کرد؟ او در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «بسیاری با این ایده که ثروت جهان باید عادلانه‌تر توزیع شود، پشت بیت‌کوین ایستاده‌اند. برخی تصور می‌کنند بیت‌کوین توانسته پاسخ آن سؤال‌هایی باشد که در ابتدای این یادداشت مطرح کردیم. به فرض که نظام فعلی کارآمد نیست؛ سؤال این است که نظام پولی مبتنی بر بیت‌کوین تا چه حد می‌تواند جایگزین نظام فعلی شود؟ نواقص استاندارد بیت‌کوین چیست و آیا می‌توان به کد اعتماد کرد و نظام اعتماد جهانی را بر پایه آن بسازیم؟

ایده‌های پشت بیت‌کوین ایده‌های بدیعی هستند، ولی در اینکه بیت‌کوین و دیگر رمزارزها چقدر در پیاده‌سازی این ایده‌ها می‌توانند موفق باشند، بحث‌ زیادی وجود دارد. برای درک پرسش‌ها و پاسخ‌های احتمالی، کتاب استاندارد بیت‌کوین یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توان معرفی کرد؛ این کتاب برای درک مبانی اقتصادی و تاریخی پشت ایده بیت‌کوین نوشته‌ شده است.»

علاقه‌مندان به کتاب استاندارد بیت‌کوین می‌توانند برای خرید این کتاب به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنند.  

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0q3l
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.