چرا آنها فیس‌بوک را ترک کردند؟

بنیان‌گذاران استارتاپ بلاکچینی مایستن‌لبز می‌گویند می‌خواهند رقیب اتریوم و سولانا باشند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حالی که روند «استعفای بزرگ» کماکان در جریان است، شاید شرکت متا یا همان فیس‌بوک سابق یکی از بزرگ‌ترین بازنده‌های این واقعه باشد. بر خلاف گوگل که بر نقاط قوت پیشینه‌دار تمرکز کرده و تلاشی برای ادغام سیستم کاری خود با رمزارزها نمی‌بیند، فیس‌بوک در حرکتی که بسیاری آن را یک قمار بزرگ می‌دیدند، دست به ابداع دوباره هویت خود بر پایه رمزارزها زده است.

با این وجود استعفا از شرکت‌های بزرگ به سمت استارتاپ‌های رمزارزی دامن متا را نیز گرفته است. چهار مدیر تولید سابق فیس‌بوک که از سازوکار سیلیکون‌ولی خسته‌ شده‌اند، به‌طور هماهنگ از متا استعفا داده و استارتاپ خود را تأسیس کرده‌‌اند که بر اساس زیرساخت‌های وب ۳ و بلاکچین کار می‌کند.

چهار کارمند سابق فیس‌بوک که می‌گویند از مناسبات و تشریفات بیگ‌تک خسته شده بودند، با هم متحد شدند و استارتاپی را ایجاد کردند که بر زیرساخت وب 3 و بلاکچین متمرکز است. آنها در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک استارتاپ بلاکچینی در آینده نزدیک هستند.

«اوان چنگ»، بنیان‌گذار و مدیرعامل «مایستن‌لبز» (Mysten Labs)، 16 سال گذشته را در شرکت‌های فناوری، یعنی اپل و فیس‌بوک گذرانده است. او و سه کارمند سابق فیس‌بوک – یعنی «سام بلکشیر»، «آدنی آبیدون» و «جرج دنیزس» – سابقه همکاری در تیم مالی متا و همچنین توسعه بلاکچین دیم و زبان برنامه‌نویسی موو را در کارنامه خود دارند.

آنها می‌گویند آن‌قدر که انتظار داشته‌اند، نتوانسته‌اند به برنامه‌های خود در فیس‌بوک جامه عمل بپوشانند و راهکار را در این دیده‌اند که این شرکت بزرگ را ترک کنند و در یک شرکت کوچک اما چابک مسیر کسب‌وکاری خود را پیش ببرند.

چنگ در این رابطه می‌گوید: «برخی از رؤیاهای ما در فیس‌بوک به‌دلیل فشارهای نظارتی و ناتوانی شرکت در استفاده از فناوری پیشرفته محقق نشدند؛ بنابراین ما در مورد راه‌اندازی یک استارتاپ فکر کردیم؛ زیرا در این فضا کار کرده‌‌ایم و ظرفیت‌های آن را می‌دانیم و می‌خواهیم آنها را به اشتراک بگذاریم. در فیس‌بوک برای حرکت سریع به سمت نوآوری‌های جدید موانع زیادی وجود دارد و طول می‌کشد تا حرف شما شنیده شود.»

مایستن‌لبز قرار است روی توسعه زبان‌های برنامه‌نویسی که قراردادهای هوشمند را می‌نویسند، تمرکز کند. یعنی همان کاری که آنها قرار بود با زبان برنامه‌نویسی موو در فیس‌بوک انجام بدهند. چنگ می‌گوید: «ما اعتقاد زیادی داریم که حرکت درستی انجام داده‌ایم. ما می‌توانیم سرعت توسعه‌مان را تسریع کنیم و سریع‌تر تصمیم‌گیری کنیم، زیرا از دستبندهایی که سرعت ما را کاهش داده بود، رهایی یافته‌ایم.»

دلیل اصلی آنها برای استعفا، محدودیت‌های درون‌سازمانی متا و محدودیت‌های کلی سیلیکون‌ولی بود. چنگ در این مورد می‌گوید: «برخی از رؤیاهای ما در فیس‌بوک به‌دلیل فشارهای نظارتی و ناتوانی شرکت در استفاده از فناوری پیشرفته به‌طور تهاجمی محقق نشدند؛ بنابراین ما در مورد تأسیس یک استارتاپ فکر کردیم؛ زیرا در این فضا تجربه داشتیم و می‌خواستیم آن را به اشتراک بگذاریم.»

این استارتاپ در نوامبر۲۰۲۱ تأسیس شد و چند ماه بعد دیم به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار به Silvergate Capital Corp در اواخر ژانویه فروخته شد. تمرکز این شرکت بر ایجاد زیرساخت‌های جدید بلاکچین برای گسترش فضای وب ۳ است. چنگ می‌گوید: «ما در حال ساخت بلاکچین خودمان هستیم که با اتریوم، سولانا و… قابل مقایسه است.»

چنگ اضافه می‌کند: «از زمان ترک متا به پیشرفت‌های انقلابی‌ای در شیوه کاری خود رسیده‌ایم. بلاکچین ما در اواخر ماه مارس راه‌اندازی می‌شود و یک شبکه آزمایشی بتا خواهد داشت و در اواخر امسال شبکه اصلی آن راه‌اندازی خواهد شد. از زمان خروج، پیشرفت‌های فنی‌ای صورت ‌گرفته که فکر نمی‌کنم با کار در متا طی 10 سال آتی به آن می‌رسیدیم. چنگ همچنین می‌گوید در متا ما به سمت هدفی مشخص می‌رویم و می‌توانیم به راه‌حل‌های اساسی حتی در مدت‌زمان کوتاهی دست پیدا کنیم.»

چنگ در انتها می‌گوید: «بسیاری از کارهای فعلی ما نتیجه تحقیقاتی است که ما در متا آغاز کرده‌ایم و حالا آنها را ادامه می‌دهیم تا به مرحله عرضه به بازار برسند. ما باید زیرساخت‌ها را بازنگری کنیم؛ زیرا پروژه‌های جالبی وجود دارد که نیازهای خود را با فناوری بلاکچین فعلی برآورده نمی‌کنند.

در ادامه، تمرکز شرکت بر ادامه ایجاد راه‌حل‌هایی برای رفع گره‌های موجود مربوط به بخش فنی بلاکچین خواهد بود. در این راستا توسعه قراردادهای هوشمند، زیرساخت‌های متمرکز و ابزارهای گوناگون برای دارایی‌های رمزارزی اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین روش‌های ماست.

تغییرات وب ۳ زودتر از آنچه مردم انتظار دارند، رخ می‌دهد. توسعه‌دهندگان بیشتر و بیشتر نسبت به این بخش صنعت رمزارزی دانش کسب می‌کنند و دیالوگ مشترک ما با آنها بیشتر و بیشتر می‌شود. آنها در مورد احتمالات آینده وارد گفت‌وگوهای جذاب با امثال ما می‌شوند؛ اتفاقی که در متا هرگز نمی‌افتاد و این فوق‌العاده است.»

چنگ می‌گوید در ادامه تمرکز این شرکت بر ایجاد راه‌حل‌هایی برای «نقاط دردناک» در فناوری بلاکچین از طریق توسعه قراردادهای هوشمند، زیرساخت‌های مبتنی بر رمزارزها و صندوق‌های حضانت مالی شخصی است. چنگ می‌گوید: «تغییرات وب 3 زودتر از آنچه مردم انتظار دارند، رخ می‌دهد.»

این استارتاپ فقط در یک مرحله از صندوق سرمایه‌گذاری رمزارزی اندریسن‌ هوروویتز، ۳۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. شرکای دیگری چون سلو و سام‌ملیر نیز روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده و با آن همکاری دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0zoa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.