کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا این شیوه ضد رقابتی است؟

استارتاپ کوچک سیاتلی زیر بار رفتار انحصارطلب اپل نرفت

«نیترینو» سازنده اپلیکیشنی به همین نام که به بافنده‌ها کمک می‌کند پروژه‌های دشوار را هدایت کنند و الگوهای منحصربه‌‌فرد را بیابند، اخیراً برای پشتیبانی از اپیک گیمز، توسعه‌دهنده بازی و نرم‌افزار مستقر در کارولینای شمالی، از اپل به اتهام نقض قوانین ضد انحصار شکایت کرده است. از زمانی که اپیک سعی کرد از اپ‌استور کاملاً تحت نظارت اپل دور شود و مشتریان را به جای خرید از طریق سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل، به وب‌سایت خود اپیک هدایت کند، دو شرکت فناوری درگیر یک نبرد حقوقی شده‌اند.

اپیک می‌گوید اپل از شیوه‌های ضد رقابتی در فروشگاه اپلیکیشن خود استفاده می‌کند، در حالی که اپل استدلال می‌کند که سیاست‌هایش برای حفظ فروشگاه و محافظت از حریم خصوصی و امنیت مصرف‌کنندگان ضروری است.

نیترینو پس از بحث و مشاجره با اپل برای دریافت اپلیکیشن بافتنی خود در فروشگاه و فهمیدن اینکه در صورت عدم حضور در بازار دیجیتال، گزینه‌های زیادی وجود ندارد، این کسب‌و‌کار برای حمایت از اپیک شکایتی امضا کرد. وکلای نیترینو در ماه ژانویه یک گزارش حقوقی ارائه کردند و مدعی شدند که سیاست‌های اپل باعث افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده، محدود کردن نوآوری و کاهش انتخاب کاربر می‌شود.

آندریا کال، یکی از بنیان‌گذاران نیترینو که خودش نیز یک بافنده است، می‌گوید: «این واقعیت که اپل می‌تواند بگوید کاربران شما نمی‌توانند چنین چیزی را داشته باشند و هیچ جای دیگری برای ارائه وجود ندارد، مسخره است. شما دو سال را صرف ساختن چیزی کرده‌اید که هرگز نور روز را نمی‌بیند.»

کال و خواهرش آلیسون یتس، در نوامبر ۲۰۲۰ نیترینو را به عنوان پلتفرمی برای کمک به بافندگی‌ها در دیجیتالی‌شدن راه‌اندازی کردند. آنها با ارائه اطلاعات گام‌به‌گام به کاربران در مورد پروژه خود، از ویدئوهای مربوط به نوع خاصی از دوخت تا توانایی تطبیق نمودارها با رنگ نخ، کاربران را راهنمایی می‌کنند؛ این برنامه را به عنوان گوگل مپ بافنده‌ها در نظر می‌گیرند. نصی این برنامه برای کاربران رایگان است و دارای الگوهای بافتنی جدید با قیمت 10 تا 17 دلار است.

نیترینو می‌خواست محصول خود را هم در فروشگاه گوگل پلی و هم در اپ استور ارائه دهد. گوگل ظرف چند ساعت برنامه را تأیید کرد. به گفته یتس و کال، اپل با این استدلال که نمی‌تواند کالاهای فیزیکی و دیجیتالی را از طریق سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای خود بفروشد، برنامه آنها را رد کرد. پس از اولین رد، نیترینو تغییرات فنی ایجاد کرد و دوباره تلاش کرد. بنیان‌گذاران مجدداً درخواست دادند و در پاسخ بخش‌های نامربوطی از سیاست‌های اپل را دریافت کردند. نیترینو از تصمیم اپل در هیئت بازبینی خود درخواست تجدید نظر کرد و در 19 دقیقه رد شد.

اپل می‌گوید بیش از 40 درصد از برنامه‌هایی که رد می‌شوند به دلیل کامل نبودن برنامه است یا مواردی مانند نداشتن نشانی‌های وب کاملاً کاربردی یا متن مکان‌نما که هنوز در برنامه فضای خالی دارد. طبق فهرست طولانی در وب‌سایت اپل، برنامه‌ها همچنین ممکن است به دلیل اشکالات فنی، لینک‌های شکسته، رابط کاربری نامرغوب، ارسال محصولی که می‌تواند کاربران را گمراه کند یا عدم ارائه ارزش پایدار به کاربران رد شوند. به ‌طور متوسط، اپل می‌گوید 50 درصد از برنامه‌های ارسالی را در 24 ساعت و 90 درصد را در 48 ساعت بررسی می‌کند.

نیترینو بعداً تأیید اپل را دریافت کرد، اگرچه خواهران نفهمیدند چه چیزی به این تغییر عقیده منجر شد.
این برنامه اکنون در فروشگاه اپل در دسترس است و بیش از 20 هزار بار در فروشگاه‌های گوگل و اپل، دانلود شده است، اما یتس و کال می‌گویند که این تجربه باعث می‌شود آنها بخواهند در ایجاد تغییرات در نحوه کار اپل با توسعه‌دهندگان برنامه کمک کنند.

این شرکت در نوامبر 2021، در حمایت از اپیک، نامه حمایتی‌ای را امضا کرد و به گروه روبه‌رشدی از حامیان پیوست که درخواست خود را در ژانویه به دادگاه ارسال کردند. در این فهرست، شرکت مایکروسافت، چندین استاد اقتصاد و تجارت و ائتلافی از 35 ایالت وجود دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bgn3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.