رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا به آینده رمزارزها امیدوارم؟

در روزهای خونین بازار رمزارزها روی توسعه زیرساخت‌های فنی، حقوقی و فرهنگی رمزارزها متمرکز باشیم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چه در نشریه رمزارز و چه در تعاملات روزمره هیچ کسی را به سرمایه‌گذاری در رمزارزها تشویق نمی‌کنم؛ چراکه قبل از تشویق، باید افراد را نسبت به ریسک بالای این حوزه آگاه کنم و به آنها هشدارهای لازم را بدهم که بدون آگاهی و آموزش یقیناً در این فضا یک بازنده خواهند بود، مگر اینکه شانس با آنها همراه باشد. ریزش اخیر بازار نیز به‌خوبی این ریسک، جدیت و بی‌رحمی خودش را به کاربران، مخصوصاً کاربران ناآشنا و ناآگاه نشان داده است.

پس چرا برای بازاری که این‌قدر ریسکی است، در تیم رمزارز سعی می‌کنیم تولید محتوا کنیم و برایش تولید دانش کنیم و به آینده‌اش امیدواریم؟ ما مدهوش بیت‌کوین، اتریوم، سولانا، دوج‌کوین و هیچ‌کدام از این ۱۲ هزار رمزارز کوچک و بزرگ نیستیم. چیزی که برای آن ایستاده‌ایم، این است که نشان دهیم خارج از چارچوب‌های ذهنی پیشین ما و دولت‌ها و حاکمیت‌ها هم می‌شود به مفهوم پول، ارزش و دارایی فکر کرد.

از نظر ما رمزارزها آینده هستند، همان‌طور که روزی وب آینده بود. به دنیای امروز بدون وب فکر کنید؟ آیا اصلاً شدنی است؟ خیر! رمزارزها هم امروز در همین مرحله هستند، ما فهمیدیم که می‌شود جور دیگری هم باشد! پس، درست در روزهایی که انواع جوک‌ها و نقدها به جریان ریزشی بیت‌کوین و به تبع آن سایر رمزارزها وارد است، ما همچنان به آینده رمزارزها امیدواریم و این افت‌وخیز و اصلاح‌های خونین را ماهیت این بازار می‌دانیم.

این اولین باری نیست که چنین خونی در این بازار به پا شده است. چیزی که مهم است اینکه جامعه بین‌المللی و رفتارش در آینده تصمیم می‌گیرد که افت‌وخیز هیجانی با همین عمق همچنان برپا باشد، یا در یک توافق نانوشته و برای آرام‌تر کردن این فضا، تغییراتی ایجاد خواهد شد. در هر صورت، هرچه که امروز شاهد آن هستیم، اتفاق جدیدی در بازار رمزارزها نبوده و نیست، ولی این بدان معنی نیست که با رفتار کورکورانه و ناآگاهانه به امید روزهای بهتر، قدم‌های اشتباه برداریم.

به نظر من، رمزارزها یقیناً آینده هستند و ما محکومیم به اینکه به آینده امیدوار باشیم. اتفاقاً این روزها که بازار چنین خونین است، فرصت خوبی است برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و فنی و حقوقی رمزارزها تا در روزهای احتمالی اوج‌ در آینده، برایش آماده باشیم. یادمان نروم، اگر به‌دنبال جمع‌‌آوری آب باران هستیم، گودال‌هایش را باید قبل از بارش باران بعدی بکَنیم، نه در زمان بارش!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5afm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.