کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا مدیرمحصول کوین‌بیس دستگیر شد؟

آیشان واحی به برادر خود رانت اطلاعاتی داده بود

طی چند ماه گذشته پرونده‌هایی که برای کلاهبرداری یا سوء‌استفاده‌های مالی در فضای رمزارز و وب ۳ به راه افتاده، نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه در روزهای آغازین این صنعت روبه‌رشد گفته می‌شد، عدم قانون‌پذیری در این حوزه اقتصادی بیشتر به یک افسانه می‌ماند. دستگیری‌ برخی سارقان رمزارزی و حالا دستگیری و ردیابی کلاهبرداران و سوءاستفاده‌کنندگانی که در ماه‌ها و بعضاً سال‌های گذشته اقدامات مجرمانه انجام داده‌اند، نشان از امکان‌ها و مسیرهای مقابله با جرم در حوزه رمزارزها دارد.

در آخرین مورد دستگیری یکی از مدیران ارشد معروف‌ترین صرافی رمزارز دنیا یعنی کوین‌بیس، آن ‌هم به‌دلیل درز اطلاعات در یک دوره خاص و سوءاستفاده از موقعیت خود، اگرچه برای صرافی بحران‌زده کوین‌بیس خبر خوبی نبود، اما برای کسانی که دغدغه رگولاتوری و تنظیم‌گری و نظارت بر این فضا دارند، خوشحال‌کننده بوده است.

دادستان‌های فدرال منهتن در جریان اولین پرونده خود در خصوص تجارت داخلی ارز دیجیتال، «آیشان واحی» مدیرمحصول سابق کوین‌بیس را به افشای اطلاعات متهم و ادعا کرده‌اند که این فرد اطلاعات محرمانه‌ای را در اختیار برادر خود و فرد دیگری قرار داده تا آنها توکن‌ها را درست قبل از فهرست‌شدن در صرافی خریداری کنند.

به گزارش بلومبرگ، «آیشان واحی» روز پنجشنبه گذشته به‌دنبال تحقیقات گسترده در منطقه جنوبی نیویورک و کمیسیون بورس و اوراق بهادار دستگیر شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنین ادعا کرد که واحی قوانین ضدکلاهبرداری آژانس را نقض کرده است.

«دامیان ویلیامز»، دادستان منهتن در ایالات متحده در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «اتهامات مدیرمحصول سابق کوین‌بیس یادآور این است که وب ۳ یک منطقه بدون قانون نیست.» او ادامه داد: «پیام ما با این اتهامات واضح است؛ کلاهبرداری، کلاهبرداری است، چه در بلاکچین رخ دهد و چه در وال‌استریت.»

کوین‌بیس به آمریکایی‌ها امکان دادوستد بیش از ۱۵۰ توکن را می‌دهد که تعداد بسیاری از این توکن‌ها هم در ماه‌های اخیر اضافه شده‌اند. به‌دلیل جایگاه این پلتفرم به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی رمزارز ایالات متحده، ارزهای دیجیتال اغلب بلافاصله پس از قرار گرفتن در فهرست آن، محبوبیت زیادی در جهان پیدا می‌کنند.

طبق اعلام دولت ایالات متحده دو فردی که «آیشان واحی» اطلاعات محرمانه را به آنها لو داده بود، از این اطلاعات برای تجارت در ده‌ها توکن حداقل از ژوئن ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ استفاده و سودی بیش از یک میلیون دلار کسب کرده‌اند.

وکلای یکی از سه متهم این پرونده که در حال حاضر دستگیر شده، در بیانیه‌ای موکل خود را بی‌گناه دانسته و گفته است: «دادستان‌ها تلاش می‌کنند رفتار بی‌گناه را جرم‌انگاری کنند، زیرا به‌دنبال قربانی هستند؛ چراکه بسیاری از مردم اخیراً سرمایه‌های خود را در ارزهای دیجیتال از دست داده‌اند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/afqi
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.