رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا کریستین براون رابین‌هود را ترک کرد؟

براون دلایل ترک رابین‌هود را در پادکست gm Decrypt توضیح داد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رابین‌هود یک اپلیکیشن معاملاتی سهام است که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. این اپلیکیشن تا سال ۲۰۱۸ فقط مختص معاملات سهام بود و قابلیت معامله ارز دیجیتال نداشت؛ اما در فوریه سال ۲۰۱۸ قابلیت معامله بیت‌کوین و اتریوم را افزود. چند ماه بعد، لایت‌کوین، بیت‌کوین‌کش و دوج‌کوین هم به این فهرست اضافه شدند. البته این فهرست به این کوین‌ها محدود نشد و رابین‌هود بیت‌کوین SV، اتریوم کلاسیک، کامپوند، پلی‌گان، سولانا و شیبا اینو را هم اضافه کرد. در حال حاضر رابین‌هود از 11 کوین پشتیبانی می‌کند.

کریستین براون، کارمند سابق گوگل، در سال ۲۰۱۷ به رابین‌هود ملحق و در ماه می ۲۰۲۱ به‌عنوان اولین مدیر بخش رمزارز رابین‌هود انتخاب شد. براون در طول یک سال تعداد افراد تیم رمزارزی رابین‌هود را از پنج نفر به یکصد نفر رساند، اما او در رابین‌هود ماندگار نشد. براون در ماه مارس ۲۰۲۲ شرکت را ترک کرد. او در حال حاضر یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی اپلیکیشن فلور است. فلور یک اپلیکیشن ردیابی پورتفولیوی ان‌اف‌تی است. این اپلیکیشن در اوایل ماه ژوئن خبر از دور سرمایه‌گذاری هشت میلیون دلاری داد.


با اینکه رابین‌هود مشکلاتی در سهام خود داشت و در سال جاری با کاهش ۵۶ درصدی سهام مواجه شد، اما باز هم رفتن براون از یک شرکت ۶٫۵ میلیارد دلاری برای پیوستن به یک برنامه ان‌اف‎‌تی قابل‌ درک نیست.

براون در پادکست اخیر gm Decrypt دلیل این تغییر ناگهانی را توضیح می‌دهد و می‌گوید: «رابین‌هود صرفاً به سرمایه‌گذاری مالی در صنعت، خدمات می‌دهد. من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری فراتر این حرف‌هاست. بسیاری از مردم به ظرفیت کامل ان‌اف‌تی واقف نیستند و فقط بخش کوچکی از آن را می‌بینند.

آنها فقط بعد مالی و سودآور آن را می‌بینند. اگر با این دید به ان‌اف‌تی نگاه کنیم، بله با رابین‌هود هم‌پوشانی و شباهت‌هایی دارد، اما واقعیت این است که ان‌اف‌تی کاربردهای زیادی دارد. با برخی کاربردهای ان‌اف‌تی مثل هنر آشنا هستیم، اما با بسیاری از این کاربردها هنوز آشنا نشده‌ایم و حتی چیزی هم در مورد آنها نمی‌دانیم.»

او افزود: «ما در ابتدای راه هستیم. تازه خشت اول بنا شده و ما می‌توانیم دیوار بلندی بسازیم که کاربردها و عملکردهای متنوعی داشته باشد. به نظر من ان‌اف‌تی بیش از یک وسیله برای سرمایه‌گذاری است. رابین‌هود بر سرمایه‌گذاری متمرکز بود، اما ان‌اف‌تی بیش از این است.»

براون گفت: «من همه‌جوره به ان‌اف‌تی باور دارم.» او با یادآوری روزهای ابتدایی اینترنت و واکنش افراد به این صنعت می‌گوید هنوز قادر به دیدن تصویر واقعی ان‌اف‌تی نیستیم، چون به‌قدری بزرگ است که از ‌جایی که ما هستیم، نمی‌توان آن را دید. این تصویر کم‌کم پایین می‌آید و ما متوجه بزرگی آن خواهیم شد.

وقتی صنعت اینترنت به وجود آمد، ‌چنین مشکلاتی وجود داشت. هیچ‌کس باور نمی‌کرد می‌تواند با استفاده از اینترنت تاکسی بگیرد و هزینه را اینترنتی پرداخت کند. الان هم در مورد ان‌اف‌تی همین اتفاقات در حال تکرار است.


براون در ستایش ظرفیت‌های ان‌اف‌تی، به موضوع دوج‌کوین و تجربه رابین‌هود از تبادل این کوین در سال گذشته رجوع کرد. براون توضیح داد: «سال گذشته بسیاری از مردم می‌گفتند چرا باید از یک میم‌کوین حمایت کرد؟ چرا باید چنین کوینی را مبادله کنیم؟ اما من فکر می‌کنم در حق دوج‌کوین اجحاف شد و ارزش آن بسیار بیشتر است.

دوج‌کوین بازخورد خوبی را دریافت نکرد. مردم به چشم یک کوین با نماد سگ به آن نگاه می‌کردند که ارزش امتحان‌کردن با قیمت پایین را دارد. فقط می‌خواستند یک چیز جدید را امتحان کنند و ببینند بعد چه اتفاقی می‌افتد. بیشتر به چشم یک ماجراجویی و تجربه جدید به آن نگاه شد. فکر می‌کنم ان‌اف‌تی‌ها از بسیاری از جهات همین‌طور هستند، اما کاربرد آنها به همین‌جا ختم نمی‌شود.»

براون همچنین از مجموعه‌های ان‌اف‌تی مورد علاقه‌اش نام برد و پیش‌بینی‌های خود را برای اتفاقات بعدی در فضای شلوغ ان‌اف‌تی و رقابت بین صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس و اف‌تی‌ایکس و برنامه‌های فین‌تک مانند رابین‌هود، پی‌پال و اسکوئر ارائه داد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/q3tp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.