رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چطور سرمایه‌گذاران جذب استارتاپ‌ها می‌شوند؟

حسابداری صورت‌های مالی، جذب سرمایه را
در شرکت‌های نوپا بهبود می‌بخشد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بر اساس گزارش جدید The Accounting Review، بررسی گزارش‌های مالی یک استارتاپ توسط یک حسابدار رسمی مجاز، می‌تواند موفقیت مجمع تأمین سرمایه صاحبان سهام و چشم‌انداز آینده شرکت را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد. با تأمین سرمایه جمعی سهام توسط پلتفرم (ECF)، یک فراخوان باز آنلاین برای درخواست سرمایه‌گذاری‌های کوچک از مجموعه بزرگی از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC)، این شرکت‌ها (ECFها) را ملزم به ارائه صورت‌های مالی به سرمایه‌گذاران بالقوه می‌کند. صورت‌های مالی می‌تواند با گواهینامه‌های مدیریت شرکت یا بررسی و ممیزی توسط شرکت‌های مستقل حسابداری همراه باشد.

ECF‌هایی که به دنبال جذب سرمایه کمتری (کمتر از 107 هزار دلار) هستند، می‌توانند بین گواهینامه‌های مدیریت یا تضمین حسابداران مجاز یکی را انتخاب کنند. استارتاپ‌هایی که از طریق پلتفرم ECF کمک‌های مالی بیشتری جمع‌آوری می‌کنند، نیاز به بررسی یا ممیزی توسط یک شرکت حسابداری مجاز (CPA) مستقل دارند. حسابرسی صورت‌های مالی دقیق‌تر است. حسابرسی معمولا شامل آزمایش‌های کنترل‌های داخلی، بازرسی دارایی‌ها، تأیید موجودی‌ها و سایر اشکال تأیید است.

در تحقیقی با عنوان «نقش اطمینان در جمع‌آوری سرمایه خالص» اویسا بگدانی و مونیکا کوزلی از دانشگاه فلوریدا، بیش از 1212 کمپین سرمایه ECF را بین سال‌های 2016 تا 2018 بررسی کردند و رابطه بین اطمینان از صورت‌های مالی و موفقیت کمپین ECF و همچنین آینده ماندگاری استارتاپ‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

در سال‌های گذشته نوآوری‌های زیادی در زمینه تأمین مالی استارتاپ‌ها از جمله ECF انجام شده است. ECF در سراسر جهان به‌ویژه در بریتانیا و استرالیا رشد فوق العاده‌ای داشته است. ایالات متحده رویکرد محتاطانه‌تری در پیش گرفته است. در ایالات متحده، قانون (JOBS: راه‌اندازی کسب‌وکار) در سال 2012 اهمیت ECF را برای نوآوری و رشد شغل، به‌ویژه برای شرکت‌هایی که در مراحل اولیه هستند، بالا می‌داند. در سال 2015، کمسیون بورس و اوراق بهادار، مقررات تأمین سرمایه جمعی را صادر کرد که تعدادی از این قوانین تشکیل صورت‌های مالی و تضمین سرمایه را الزامی می‌کند.

در مطالعه انجام‌شده از 1212 کمپین ECF، 57 درصد کمپین‌ها سطح سرمایه موردنظر خود را برآورده کردند، در مجموع بیش از 150 میلیون دلار از 490427 سرمایه‌گذار جمع‌آوری شد و 65 درصد از ECF‌ها از یک شرکت حسابداری مستقل برای بررسی یا ممیزی صورت‌های مالی خود استفاده کردند. به طور کلی، 10 درصد از استارتاپ‌ها تا آوریل 2020 منحل شدند، ورشکست شدند یا غیرفعال بودند. سپس محققان نمونه خود را بین کمپین‌های کوچک‌تر تقسیم کردند؛ جایی که مدیریت شرکت می‌توانست بین تأیید اعتبار مالی خود یا مشارکت در یک شرکت حسابداری مستقل (CPA) و در کمپین‌های بزرگ‌تر، بین بررسی CPA یا ممیزی کامل صورت‌های مالی خود انتخاب کند.

کوزلی می‌گوید: «ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا تضمین داوطلبانه با میزان موفقیت استارتاپ‌ها در جذب سرمایه هدف ارتباط دارد یا خیر. بحث‌های زیادی پیرامون مقررات سرمایه جمعی کمیسیون بورس و اوراق بهادار وجود داشته است و این کمیسیون علاقه‌مند است که بفهمد برخی از این مقررات چگونه بر توسعه بازار تأثیر می‌گذارد.»

این مطالعه نشان می‌دهد که ضمانت در قالب بررسی یا ممیزی توسط یک شرکت CPA مستقل، نتایج ECF را بهبود می‌بخشد. به طور خاص، استارتاپ‌هایی که از شرکت حسابرسی مستقل برای بررسی یا حسابرسی صورت‌های مالی خود استفاده می‌کنند، 70 درصد بیشتر احتمال دارد حداقل سرمایه موردنظر خود را جمع‌آوری کنند و حدود 120 درصد بیشتر سرمایه جذب کنند. این مطالعه گزارش می‌دهد که علاوه بر این، با تسهیل تزریق سرمایه در مراحل اولیه زندگی استارتاپ‌ها، این شرکت‌ها بیشتر احتمال دارد که در مرحله بعدی چرخه عمر خود زنده بمانند و بتوانند در آینده سرمایه‌های بیشتری را بدست آورند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oesd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.