رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چینووا، تغییری در نگرش مجموعه شناسا است

در نشست خبری معرفی اهداف و برنامه‌های استارتاپ استودیو چینووا مطرح شد:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مراسم معرفی استارتاپ استودیو تازه‌تأسیس چینووا در روز دوشنبه دهم مرداد در قالب کنفرانس مطبوعاتی در کافه سینرژی برگزار شد. در حین این مراسم قدوسی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره چینووا و ساجدی، رئیس هیئت‌مدیره چینووا و مدیرعامل شناسا در مورد این مجموعه تازه‌تأسیس توضیح دادند. حمیدرضا علوی، مدیرعامل شتاب‌دهنده تریگ آپ و مصطفی‌ نقی‌پورفر، عضو هیئت‌مدیره چینووا نیز در این نشست حضور داشتند.

شرکت پیش‌گامان امین سرمایه (شناسا) که نهاد نوآوری گروه مالی پاسارگاد است، اقدام به تأسیس استارتاپ استودیو چینووا کرده است. چینووا قرار است بستری را برای حضور، ظهور و فعالیت‌های استارتاپ‌های حوزه بلاکچین فراهم کند. چینووا ایده‌های خلاقانه در حوزه بلاکچین، منابع مالی، افراد متخصص و زیرساخت‌های موردنیاز را در کنار هم قرار می‌دهد تا به‌عنوان یک هم‌بنیان‌گذار در کنار کارآفرینان به خلق استارتاپ‌های بلاکچینی کمک کند.


شناسا ناگزیر به ابزارسازی است


ساجدی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی ضمن معرفی شناسا و فعالیت‌های این مجموعه گفت: شناسا از ابتدای فعالیت خود مشارکت با صاحبان ایده و تفکر  را مدنظر داشته است و همیشه به ورود به حوزه‌های آینده‌ساز علاقه‌مند بوده‌ایم. رئیس هیئت‌مدیره چینووا و مدیرعامل شناسا ادامه داد: اگرچه پشتوانه بانک پاسارگاد و ابزار جمع‌سپاری بانکی را در کنار خود داشتیم اما شناسا در بسیاری از مواقع ناگزیر به ابزارسازی بوده است. متوجه شدیم که در برخی از حوزه‌های بلاکچینی به‌قدر کافی کسب‌وکارهایی که بتوان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد وجود ندارد. اینجا بود که مفهوم استارتاپ استودیو در شناسا مطرح شد.

ساجدی تصریح کرد: حوزه بلاکچین حوزه‌ای است که می‌تواند در آینده در حوزه‌های مختلف، نقش‌های مختلفی را ایفا کند. بدین ترتیب باهمت آقای نقی‌پورفر و همت شناسا استارتاپ استودیو چینووا شکل گرفت. هدف از شکل‌گیری چینووا استفاده از ظرفیت‌های موجود در شناسا برای حوزه بلاکچین است که وجه تمایز ویژه‌ای با کارهای قبلی ما دارد.  برخلاف گذشته نمی‌خواهیم صرفاً به مشارکت با کسب‌وکارهایی که بیرون از مجموعه شکل‌گرفته‌اند، بسنده کنیم و اگر فکر می‌کنیم یک حوزه آینده دارد، در درون مجموعه به تولید آن بپردازیم. ساجدی افزود: من چینووا را تغییری در نگرش مجموعه شناسا می‌دانم.


تریگ‌آپ، شتاب‌دهنده شناسا، همراه چینووا


در ادامه این نشست خبری، مهندس سیدحمیدرضا علوی، مدیرعامل شتاب‌دهنده تریگ‌آپ، دیگر زیرمجموعه شناسا، در مورد این مجموعه و نحوه همکاری آن با چینووا افزود: از سال ٩٣ تاکنون ۵٠ تیم را در شتاب‌دهنده تریگ‌آپ پذیرش شده‌اند که ۶٠ درصد آنها موفق بوده و ادامه حیات دارند که نتیجه صبر اعضای تیم و تحمل سختی‌هاست. در سال ٩۶ شتاب‌دهنده تریگ‌آپ به طور کامل ارزش‌گذاری و سهام آن توسط مجموعه شناسا از فناپ خریداری شد که این موضوع به تسریع امور و چابکی تریگ‌آپ انجامید.

وی افزود: تریگ‌آپ که بدون شک یکی از قدیمی‌ترین شتاب‌دهنده‌های کشور بوده و اولین شتاب‌دهنده‌ای است که توانسته در این عرصه به خارج از کشور صادرات انجام دهد، در مواردی که استارتاپ‌های حوزه بلاک‌چین نیاز به شتاب‌دهی داشته باشند با همراهی چینووا خدمات شتاب‌دهی را به آنها ارائه خواهد کرد.


مدل استارتاپ استودیو؛ مدلی متفاوت با مراکز شتاب‌دهی و نوآوری


در ادامه این نشست خبری، قدوسی در مورد مدل استارتاپ استودیوها  توضیح داد: مدل استارتاپ استودیو که در کنار مدل شتاب‌دهنده و مرکز نوآوری قرار می‌گیرد، مدلی است که چندین کار را برخلاف رسم حاضر انجام می‌دهد. یعنی ایده از داخل مجموعه متولد می‌شود، برخلاف دو مدل دیگر که ایده در بیرون آنها به وجود می‌آید. بعد از خلق ایده، آن را پرورش می‌دهد و پس از رشد آن را از خود جدا می‌کند.

مدیرعامل چینووا در ادامه در مورد مراحل کار چینووا گفت: فرایندی که ما انجام می‌دهیم دو بخش دارد؛ فعالیت‌های اصلی و فعالیت‌های پشتیبان. اولین کاری که در یک استارتاپ استودیو انجام می‌شود ایده‌پردازی است. پس از این مرحله طراحی مفهومی است که طی آن ایده به یک راهکار تبدیل می‌شود. پس از آن وارد مرحله اجرا و گرفتن تست‌های بازار می‌شویم. بعد از آن به نشر راهکار یا ارائه محصول در سطح بازار می‌پردازیم. پس در این مدل ما رسم مرسوم را به چالش کشیده‌ایم. همچنین ما فعالیت‌های پشتیبانی را در این مدل از جمله محل استقرار، منتورشیپ، مشاوره‌های کسب‌وکاری و ارائه سرمایه به استارتاپ‌ها داریم.

قدوسی در مورد تیم‌های کنونی چینووا نیز توضیح داد: در حال حاضر شش استارتاپ در مجموعه وجود دارند: تاخت، یک صرافی رمزارز غیرمتمرکز؛ هوادار، یک پلتفرم اختصاصی خدمات هواداری مبتنی بر بلاکچین؛ فارچین، راهکار تأمین مالی زنجیره تأمین بر بستر بلاک‌چین؛ کیمیا، ارائه‌دهنده درگاه پرداختی رمزارز؛ زروان، ثبت‌کننده خاطرات بر روی بستر بلاکچین و ملاک، تقسیم‌بندی املاک به قسمت‌های بسیار کوچک.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bf1j
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.