کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ؛ نبض اکوسیستم اقتصاد نوآوری ایران است

در روزهایی کارنگ را شروع کردیم که همه هنوز درگیر عکس یادگاری با اکوسیستم استارتاپی بودند و کمتر کسی توجه داشت که اینها آخرین عکس‌های یادگاری با این حوزه است. ما همان روزها که هنوز عکس گرفتن با اکوسیستم استارتاپی روی بورس بود و هر ایرانی، یک استارتاپ، بر این باور بودیم که استارتاپ دیگر به معنی ابزاری برای گرفتن عکس یادگاری نمی‌تواند ادامه پیدا کند و دیر یا زود این تب خواهد خوابید و ادامه مسیر رنگ‌و‌بوی جدی‌تر، ولی در فضای دیگری خواهد گرفت و آن چیزی نبود جز اقتصاد نوآوری.

ما معتقد بودیم این استارتاپ‌ها و نیروهای استارتاپی نیستند که ارزش‌آفرین و مهم‌اند، بلکه هر فرد یا گروهی که بخواهد روی خلق ارزش از طریق نوآوری اقدام کند، ارزشمند است، حالا می‌خواهد یک تیم جوان چندنفره باشد یا یک شرکت بزرگ و باسابقه در حوزه فناوری یا حتی یک گروه صنعتی. لازم نیست اسمش استارتاپ باشد؛ کافی است دغدغه خلق ارزش از طریق نوآوری را داشته باشد.

این شد که متوجه شدیم دیر یا زود دیگر نام استارتاپ حلقه وصل مناسبی برای بازیگران آینده این صنعت نخواهد بود و نیاز به تعریفی درست‌تر و جامع‌تر داریم و این حلقه وصل جدید از نظر ما اقتصاد نوآوری بود؛ مفهومی که برای اولین‌بار کارنگ پرچمش را در ایران برداشت و به‌مرور به ادبیات غالب صنعت تبدیل شد. اتفاقی که در آغاز اصلاً هم ساده نبود، زیرا در ابتدا که از مفهوم اقتصاد نوآوری و اکوسیستم اقتصاد نوآوری صحبت می‌کردیم بسیاری با تعجب می‌گفتند: «منظورتان همان اکوسیستم استارتاپی است؟» و ما در کارنگ تلاش کردیم این مفهوم را به روشنی تعریف و تبیین کنیم تا نگاه‌ها به آن جلب شود.

امروز که سه سال و نیم از شروع این مسیر در کارنگ گذشته است به روشنی شاهد توسعه مفهوم اقتصاد نوآوری در کشور و کمرنگ شدن مفهوم استارتاپ در محافل و رسانه‌ها هستیم و همه در حال صحبت درباره مفهوم بزرگ‌تری به نام اقتصاد نوآوری‌اند. حالا کارنگ به نبض اکوسیستم اقتصاد نوآوری ایران تبدیل شده و با نگاه کردن به کارنگ، می‌توان فهمید که در اکوسیستم اقتصاد نوآوری ایران چه خبر است و جریان به کدام سو می‌رود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vaza
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.