رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ هشتادوهفتم منتشر شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فلسفه وجودی لندتک‌ها به گونه‌ای است که با حضورشان به حل مشکلات اقتصادی مردم کمک می‌کند، اما چرا هنوز تنظیم‌گری درستی برایشان اتفاق نیفتاده است؟ چرا از ظرفیت‌هایشان به‌درستی استفاده نمی‌شود و اعتماد کافی که بتواند تأمین اعتبار را برای آنها تسهیل کند، هنوز رقم نخورده است؟ این سؤالات و پرسش‌های دیگر در خصوص لند تک‌ها، محور سؤالاتی بود که در گفت‌وگو با محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح کردیم.

او می‌گوید با فعالیت‌ها و جلسات و نامه‌نگاری‌هایی که در کمیسیون انجام داده‌اند، در تلاش‌اند مشکلات کسب‌وکارهای این حوزه را هرچه سریع‌تر برطرف کنند. از جمله تسهیل دریافت اینماد برای کسب‌وکارهای لندتکی و تلاش برای ایجاد یک فهرست سیاه که به کاهش نرخ نکول لندتکی‌ها کمک می‌کند. او می‌گوید کاهش نرخ نکول، ریسک این دست کسب‌وکارها را نیز کم می‌کند و طبیعتاً سرمایه‌گذاری در آنها را افزایش می‌دهد. آزادانی معتقد است با وجود ظرفیت‌های فراوانی که برای فعالیت لندتک‌ها وجود دارد، به دلیل برخی مشکلات به این ظرفیت‌ها توجه جدی نشده و بعضی از حوزه‌ها مغفول مانده‌اند. او از جمله حوزه‌های مغفول مانده را گردشگری و درمان می‌داند که به‌شدت به خدمات لند تک‌ها نیاز دارند.

در صفحه لجستیک این شماره هم گفت‌وگویی با مهشید مقیمی فر، مدیرعامل شرکت cod24 داشتیم. شرکت «مهسان فراز تجارت قومس» با نام تجاری cod24 یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری استان سمنان بوده و به‌تازگی عضو مرکز نوآوری پست شده است. مقیمی فر جزو زنان فعال کارآفرین در حوزه لجستیک کشور است که انگیزه خود را از تأسیس شرکت cod24 نیازی تشخیص می‌دهد که در این صنعت به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد این نیاز نه‌تنها هنوز اشباع نشده، بلکه هر لحظه بیشتر می‌شود.

گزارش ویژه جدیدترین شماره کارنگ نیز به «سامانه ۴۰۳» پرداخته است. اخیراً سامانه‌ای با عنوان «403» از سوی وزیر ارتباطات معرفی شده که به گفته او، حاصل تلاش نخبگان کشور است که با استفاده از این سامانه می‌توانند تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنند و به سرویس‌هایی که استفاده آن برای ایرانیان ممنوع شده، دسترسی داشته باشند. بازخوردهای مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که به این نکته اشاره می‌کرد که بسیاری از کاربران در همان مراحل اولیه ثبت‌نام دچار مشکل شده‌اند. بعضی‌ها هم می‌گفتند که این کار جدیدی نیست و قبلاً هم سایتی به نام «شکن» همین کار را می‌کرده و اصلاً مشکل برنامه‌نویس‌ها این نیست و از جای دیگر آب می‌خورد.

در شماره هشتادوهفتم کارنگ نیز گزارشی از آینده سرآوا تهیه کرده‌ایم. هم‌زمان با برگزاری مجمع عمومی شرکت سرآوا، اعضای جدید هیئت‌مدیره این شرکت انتخاب شده‌اند. شنیده‌های «کارنگ» حاکی از آن است که بعد از سال‌ها دوری، سعید رحمانی بار دیگر به ترکیب اعضای هیئت‌مدیره این شرکت قدیمی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری اکوسیستم استارتاپی کشور بازمی‌گردد. البته طبق این شنیده‌ها، هنوز فرایند حقوقی و تشریفات قانونی این انتخابات نهایی نشده است.

در صفحه سلامت شماره هشتادوهفتم کارنگ هم می‌توانید گفت‌وگوی ما را با پویا بهیاد، مدیرعامل دنتای بخوانید. دنتای نسخه داخلی و ایرانی یک محصول بین‌المللی است که به کمک آن از دندان‌ها عکس گرفته می‌شود و با هوش مصنوعی و بدون دخالت انسان، گزارشی از وضعیت سلامت و اقدامات لازم به کاربر داده می‌شود. بهیاد می‌گوید: ما سعی کرده‌ایم هیچ کس را از دست ندهیم، اما تنها عاملی که افراد را از ما جدا کرده، مهاجرت است که مهم‌ترین عامل مهاجرت هم ناامیدی است.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ هشتادوهفتم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bfgp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.