کارنگ هشتادوپنجم منتشر شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

جدیدترین شماره هفته‌نامه اقتصاد نوآوری با عکس جلدی از هم بنیان‌گذاران زیبال به چاپ رسیده است. زیبال با همفکری سه دوست در سال ۱۳۹۶ شکل گرفت و از سال ۱۳۹۸ بنیان‌گذاران آن تصمیم گرفتند کسب‌وکار خود را در چهارچوب پرداخت‌یاری شاپرک پیش ببرند و اخیراً این شرکت پنجمین سالگرد شروع فعالیت خود را جشن گرفته است. محمدمهدی فاطمیان، سجاد شاهی و محمد زمان زاده به‌عنوان مدیرعامل، مدیر اجرایی و مدیر فنی زیبال در گفت‌وگو با کارنگ به بیان توضیحاتی درباره عملکرد این پرداخت‌یار و فعالیت‌های آن طی سال‌های اخیر، چالش‌هایی که از سمت رگولاتور و تحت تأثیر اختلال و قطعی اینترنت در چند ماه اخیر با آن مواجه شدند، پرداختند.

فاطمیان می‌گوید: پرداخت‌یارها از ابتدای فعالیتشان تقریباً همیشه با چالش‌های مختلفی، مخصوصاً در رابطه با موضوع رگولاتوری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. درحالی‌که تا سال ۱۳۹۹ میل شدیدی به پرداخت‌یاری از سمت فعالان کسب‌وکارها وجود داشت، اما طی یکی، دو سال اخیر چالش‌های بسیاری با رگولاتور داشته‌ایم که امیدوارم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم به فهم مشترک با رگولاتور در این حوزه دست پیدا کنیم و توسعه بازار مدنظر فعالان این صنعت محقق شود.

در صفحه زنان نوآور این شماره کارنگ گفت‌وگویی با مریم معظمی، استاد قلم‌زنی و رزین داشتیم. معظمی می‌گوید: فیلتر شدن اینستاگرام به معنی مرگ کسب‌وکارهای ما بود. هزینه‌های تبلیغات هدر رفتند و عملاً همه سفارش‌های ما متوقف شدند و البته امید به رونق فعالیت‌های آینده هم از بین رفت. آموزش‌های آنلاین به بسیاری از خانم‌ها، همچنین خود من کمک کرده بود تا مهارت‌ها را یاد بگیریم و محصولات متنوع و قابل رقابت برای عرضه در بازار داخلی و خارجی تولید کنیم که متأسفانه این دنیای مفید برای ما از بین رفت.

گفت‌وگوی لجستیکی شماره ۸۵ کارنگ هم با حمیدرضا توکلی، بنیان‌گذار صاپست بود. حوالی سال ۱۳۹۴ بود که حمیدرضا توکلی ایده اولیه صندوق الکترونیکی پست را با یکی از دوستانش مطرح کرد. خودش می‌گوید این ایده در ابتدا بسیار خام بود، اما دغدغه‌ای ایجاد شده بود و نمی‌شد از آن گذشت. روزها و ساعت‌ها با دوستش درباره پرورش این ایده فکر می‌کردند. آن زمان توکلی در اصفهان بود و با دوستش اتاقی 20 متری در سالن ساختمان شیخ بهایی شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان گرفت، آن را موکت کرد و تخت سنتی گذاشت تا شب‌ها را نیز همان‌جا بخوابند.

او می‌گوید وقتی ایده پخته‌تر شد، بوروکراسی‌ها و پیچ‌وخم‌های اداری آنها نیز بیشتر شد. در مقطعی از مسیر، دوستش از ادامه کار انصراف می‌دهد و او به همراه برادرش که به این ایده علاقه‌مند شده بود، مسیر را ادامه می‌دهد.

گزازش ویژه این هفته در مورد یکی از داغ‌ترین مباحث روز یعنی بحث اینترنت طبقاتی است که صدای بسیاری از کسب‌وکارها را درآورده. طرحی که کمتر گزارشی درباره آن به صورت رسمی ارائه می‌شود و مسئولیت آن را هم کسی بر عهده نمی‌گیرد، اما بی‌سروصدا در حال اجراست. به همین بهانه به سراغ چند کسب‌وکار رفتیم و از آنها درباره اینکه آیا از این نوع اینترنت استفاده می‌کنند یا نه، پرسیدیم. همچنین نظر آنها را درباره اینترنت طبقاتی جویا شدیم و از نگاه آنها به این مسئله پرداختیم.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ هشتادوپنجم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/yd54
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.