کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ هشتادوچهارم منتشر شد

جدیدترین شماره کارنگ با ۳۲ صفحه و اخبار و گزارش‌های متعدد از حوزه‌های مختلف اقتصاد نوآوری ایران و جهان منتشر شد.

داستان اصلی جدیدترین شماره کارنگ

اگر بخواهیم فهرستی از افراد باسابقه و فعال اکوسیستم تهیه کنیم، عادل طالبی قطعاً یکی از گزینه‌های این فهرست خواهد بود. شخصی که هرچند به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل استارتاپ تیزلند و انتشارات برآیند در اکوسیستم استارتاپی حضور دارد، اما افراد او را بیشتر با فعالیت‌های صنفی و اظهارنظرهای صادقانه‌اش در خصوص وضعیت اکوسیستم می‌شناسند. در این شماره کارنگ به سراغ طالبی رفتیم و با او گفت‌وگویی وضعیت امروز اکوسیستم پس از چهار ماه فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی پرداختیم.

طالبی باور دارد یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در این دوره رخ داده، حذف افراد معتدل و میانه‌رو و ظهور رفتارهای افراطی و رادیکال است. اتفاقی که به بسته‌تر شدن و محدودیت بیشتر فضا می‌انجامد و درنهایت باعث بروز ناامیدی در نیروی ماهر جوان می‌شود که نتیجه‌اش سرعت یافتن روند مهاجرت است. او معتقد است کسب‌وکارهایی که می‌خواهند فعالیت خود را ادامه دهند، لازم است قواعد جدید را بشناسند، محدودیت‌های آتی را پیش‌بینی کنند و فارغ از برخوردهای احساسی، برای ادامه مسیرشان تصمیم‌های درست بگیرند.

لجستیک

در صفحه لجستیک شماره هشتادوچهارم کارنگ نیز می‌توانید گزارش گفت‌وگو با محمدمهدی پیش‌قدم، مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور را بخوانید. پیش‌قدم می‌گوید در سال ۱۴۰۰ حدود شش میلیون و ۶۰۰ هزار مرسوله اینترنتی در شرکت ملی پست کارسازی و توزیع شده که از سوی فروشگاه‌های اینترنتی و اینستاگرامی و ebazar شرکت پست ثبت سفارش شده و پس از جمع‌آوری توسط مأموران پستی جهت توزیع روانه شده است.

گزارش ویژه

اگر پیگیر صفحه تاریخ نوآوری «کارنگ» باشید، احتمالاً مطلبی با عنوان «الگوی نوآوری فلورانس دوره رنسانس بهتر از سیلیکون ولی» را به یاد دارید. مطلبی که به ما گوشزد می‌کند سیلیکون ولی برای الگوبرداری بسیار جوان است و باید به دنبال الگوهای موفق قدیمی‌تر بود. از همان آغاز شکل‌گیری نهادهای تحقیقاتی مانند پارک تحقیقاتی استنفورد، یافتن یک روش نظام‌مند برای کاربست نوآوری، جزئی از چالش‌های مهم و اساسی بود. بسیاری معتقد بودند اساساً نظام‌مند کردن چنین مفهومی، خیانت به نوآوری است و صرفاً باید همراه آن بود و از آن حمایت کرد.

فارغ از درست و غلط این دیدگاه‌ها، نزدیک به دو دهه است با مفهومی به نام پارک علم و فناوری آشنا شده‌ایم. این پارک‌ها، چه از جنس استانی و چه دانشگاهی، در طول مدت حیات خود فرازوفرودهای گوناگونی را تجربه کرده‌اند، ولی هرگز خروجی بزرگی از آنها دیده نشده است. در این شماره از گزارش ویژه به سراغ چند تن از رؤسای دانشگاهی و استانی پارک‌های علم و فناوری رفتیم و از آنها مهم‌ترین چالش‌های توسعه پارک‌های علم و فناوری را جویا شدیم و اینکه چرا شرکت‌ها و تیم‌های موفق و بزرگی از این مجموعه‌ها بیرون نیامده است.

رمزارز

جلسه هم‌اندیشی فعالان کسب‌وکارهای حوزه تبادل رمزارز به میزبانی مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و با حضور عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه مصری بعد از شنیدن مهم‌ترین دغدغه‌ها و موانع فعلی تنظیم‌گری حوزه رمزارز و بلاکچین به کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس توصیه کرد با همراهی اکوسیستم کسب‌وکاری این حوزه و سایر مراجع تصمیم گیر، از فرصت تدوین برنامه هفتم توسعه برای تنظیم‌گری حوزه رمزارز استفاده و پیشنهادهایی را در این رابطه آماده کنند.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ هشتادوچهارم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/s20k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.