کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
کارنگ ۱۴۵ منتشر شد
شماره ۱۴۵ هفتهنامه کارنگ ویژهنامه رویداد بزرگ لندتک ایران است و در آن بهطور اختصاصی به اکوسیستم لندتک پرداختهایم؛ اکوسیستمی که نقشه راه آن در رویداد بزرگ لندتک ایران رونمایی خواهد شد.
رضا امیرزاده، دبیر تحریریه کارنگ، در سرمقاله این هفته با اشاره به تاریخ طولانی وام و قرض در کشور به مبحث لندتک پرداخته است. او با اشاره به مراحل شکلگیری لندتک در ایران، تأکید کرده که لندتک مانند دیگر فناوریها در کنار مزایای خود چالشهایی هم دارد که نباید از آن غافل بود.
در این شماره، با رضا جمیلی، دبیر برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران نیز گفتوگو کردهایم. جمیلی در این مصاحبه میگوید که هدف از برگزاری این رویداد، تدوین نقشه راه اکوسیستم لندتک ایران است و مجموعه راهکار قصد دارد در کنار بررسی مزایا و چالشهای این اکوسیستم به بررسی معایب آن نیز بپردازد.
در این شماره از هفتهنامه کارنگ با گفتوگوهای متعددی با فعالان کسبوکارهای لندتکی داشتهایم. در این گفتوگوها، سید مجتبی بنیطبا، رئیس هیئتمدیره مانیسا، رویداد لندتک را فرصتی برای شکل گرفتن وحدت صنفی حوزه لندتک معرفی کرد. در ادامه بهرام شیرانیفر، مدیرعامل مانیسا نیز هدف گروه مالی اعتماد از راهاندازی مانیسا را رفع نیازهای مردم معرفی کرد.
در بخش دیگری از شماره ۱۴۵ کارنگ میتوانید گفتوگو با هومن امینی، مدیرعامل دیجیپی را درباره موانع شکل گرفتن فرهنگ استفاده از خدمات اعتباری در ایران بخوانید. همچنین در این شماره گفتوگویی با مهدی گرکانی، مدیر محصول دیجیپی داشتهایم که در آن برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران را راهی برای افزایش آگاهی عمومی و توسعه لندتک دانسته است.
علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا نیز در مطلبی با عنوان «رشد رفتار خرید اعتباری و توسعه اعتماد اجتماعی»، دیدگاه خود درباره روند طیشده لندتک در اجتماع و فرهنگ ایرانی را بررسی کرده است.
مدیر حقوقی کیپا نیز در مصاحبهای با هفتهنامه کارنگ از چالشهای حقوقی برای الکترونیکی کردن فرایند توثیق چک و سفته و حذف امضای خیس گفته است.
میثم سلیمانی، مدیر محتوای کارخانه نوآوری رسانه راهکار، در پنجمین فصل از برنامه اتاق آبی با عنوان «لندتکشو» با علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو، به گفتوگو نشسته است. قنادان و سلیمانی در این برنامه درباره مسائل لندو در مواجهه با رگولاتوری گفتوگو کردند.
مفهوم دریافت وام با توثیق رمزارز، یکی از شیوههای تازه وامدهی است که توجه فعالان اقتصادی را جلب کرده است. احمد وطنی، مدیرعامل شرکت ونسی از حامیان رویداد بزرگ لندتک ایران، در گزارشی با عنوان «ونسی به دنبال نوآوری در صنعت لندتک است» به بررسی این موضوع پرداخته است.
پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک نیز در گزارشی با عنوان «افزایش فراگیری مالی، مهمترین رسالت نئوبانکها است» در کارنگ ۱۴۵ وضعیت آبانک در ارائه خدمات و چشمانداز این اپلیکیشن را شرح داده است.
سید حسین اصفهانی، رئیس هیئتمدیره لندو، در گفتوگویی با کارنگ، برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران را راهگشای چالشهای این صنعت معرفی کرده است.
اقساطمارکت نیز در آستانه رویداد بزرگ لندتک ایران از فروش آنلاین این کسبوکار و ارائه اپلیکیشن خود خبر داد. حمیدرضا سلطانی، مدیر توسعه اقساطمارکت، درباره این موضوع توضیح داده است.
علی نوروزی، رئیس هیئتمدیره ایوام نیز ازجمله افرادی است که در این شماره از هفتهنامه کارنگ با او گفتوگو کردهایم و درباره لزوم تفکیک لندتک و لیزینگ در لایه قانونگذاری گفته است.
در بخشهای دیگر این شماره از کارنگ بازیگران مختلف حوزه لندتک ایران به بیان دیدگاهها و دغدغههای خود در زمینههای مختلف پرداختهاند.
گفتنی است نسخه چاپی هفتهنامه کارنگ ۱۴۵ در رویداد بزرگ لندتک ایران در سالن ضرغام در بین حاضران توزیع خواهد شد.