کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کرادفاندینگ و کسب‌وکارهای خرد

در نشست آشنایی با ابزار تأمین مالی جمعی مطرح شد

وبینار آموزشی دونگی با عنوان «آشنایی با ابزار تأمین مالی جمعی» سه‌شنبه ۵ مرداد با حمایت و مشارکت پلتفرم دونگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد.
در این نشست جعفر محمدی مدیرعامل پلتفرم دونگی، محمد مرفوع مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فرهاد تقی‌زاده حصاری عضو هیئت‌علمی دانشگاه توکای ژاپن و مشاور بانک توسعه آسیایی حضور داشتند.

مرفوع با اشاره به تاریخچه کرادفاندینگ در ایران گفت: «تأمین مالی مبتنی بر جمع از سال ۹۴ در کشور ظهور پیدا کرد و دستورالعمل و ضوابط مرتبط با آن در سال ۹۷ به تصویب شورای عالی بورس رسید. برای اجرای این دستورالعمل‌ زیرساخت‌هایی لازم بود که باعث شد اولین مجوز دو سال بعد، یعنی سال 99 صادر شود.»

جعفر محمدی هم در این نشست بیان کرد: «شرایط، ضوابط و فرایندهای هیچ‌کدام از بازارها و ابزارهای مختلف بورسی برای تأمین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مناسب نیست. تأمین مالی جمعی در پاسخ به این خلأ شکل ‌گرفته است. سرمایه‌گذاری جمعی از روش‌های تأمین سرمایه در سال‌های اخیر است که در آن صاحب کسب‌وکار با ارائه مستندات لازم در خصوص برنامه توسعه‌ای که برای کسب‌وکارش دارد، از مردم درخواست می‌کند در این کار با او مشارکت کنند. در این روش سرمایه موردنیاز کسب‌وکار از تجمیع سرمایه‌های خُرد افراد جامعه تأمین خواهد شد و در ازای آن، سهام شرکت یا سود مشارکت به ‌سرمایه‌گذاران تعلق خواهد گرفت.»

تقی‌زاده هم در این نشست گفت: «بر اساس قوانین بازل و الزامات داخلی، بانک‌ها اجازه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بخش‌های پرریسک را ندارند، از این‌رو برای تأمین سرمایه استارتاپ‌ها باید به دنبال منابع جایگزین باشیم. یکی از این راهکارها صندوق‌های ضمانت اعتباری عمومی و ملی است که تا حدودی ریسک اعتباری را پوشش می‌دهد.
کرادفاندینگ راهکار مناسب دیگری در همین راستاست.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/e2mr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.