کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کریپتواکونومی و آینده اقتصاد

دامنه تغییرات خیلی گسترده‌تر از چیزی است که امروز می‌بینیم

رمزارزها کاربردهای زیادی در اقتصاد و نظام‌های مالی دنیا بازی خواهند کرد. این گزاره‌ای است که آن‌قدر تکرار شده که اطمینان بالایی درباره تحقق آن شکل گرفته است. اما وقتی درباره دامنه و گستره این کاربردها دقیق می‌شویم، می‌بینیم بدون پذیرفتن رمزارزها در اقتصادهای محلی، شکل قدرتمند اقتصاد آینده که مبتنی بر کاربردهای متنوع رمزارزها، به‌ویژه در حوزه توکن‌های حاکمیتی و مفاهیمی چون تعلق و مالکیت خواهد بود، چنین اقتصادهای جامانده از تغییر را به شکل بی‌رحمانه‌ای از قطار خود پیاده خواهد کرد.

این روزها که در داخل کشور صحبت از ضرورت پذیرفتن رمزارزها به‌عنوان بخشی از این اقتصاد در حال ظهور است، مواردی از این دست نادیده گرفته می‌شود. بدون پذیرش رمزارزها، اقتصادهایی از این دست راهی به سوی توکن‌های غیرمثلی نخواهند داشت و محرومیت از ان‌اف‌تی‌ها هم یعنی از نیازها و مطالبات نسلی که بر پایه ان‌اف‌تی در حال بازتعریف مالکیت، وضعیت و روابط اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی هستند، عقب مانده و کارکرد خود در نزد آنها را از دست خواهید داد.

مفهوم اجتماع یا همان کامیونیتی در اقتصاد آینده یک مفهوم کلیدی است. ارزش‌ها را جوامع همسان و هم‌رنگ شکل می‌دهند و این جامعه‌سازی خود را تا تعریف پول‌ خواهد کشاند. آنجاست که وقتی دولت‌ها و اقتصاد‌ آنها از مفاهیم تازه ‌تعریف‌شده در این جوامع دیجیتال جا مانده باشند، استانداردها و پروتکل‌های مالی‌شان هم در این فضاها بی‌رنگ و بو و خاصیت خواهند شد. این اتفاقی است که با نادیده‌گرفتن مفهوم و اصل رمزارزها برای یک اقتصاد رخ خواهد داد. وگرنه بستن درها به روی آنچه «دیگر غیرضرور» پنداشته می‌شود، این روزها برای هیچ مقام و مسئولی هزینه‌ای ندارد و کافی است برای آن، در حد یک نامه و ابلاغ وقت گذاشته شود!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zlsw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.