کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پاویون یعنی ایزوله کردن ایران؛ کاری پرهزینه و بی‌فایده

در وبینار «جیتکس و رسانه: بایدهای حضور مؤثر کسب‌وکارهای ایرانی در یک نمایشگاه بزرگ» مطرح شد

میثم سلیمانی، مدیر محتوای را‌ه‌کار، در سومین پیش‌رویداد «پرشین تک سامیت ۲۰۲۴» با عنوان «جیتکس و رسانه: بایدهای حضور مؤثر کسب‌وکارهای ایرانی در یک نمایشگاه بزرگ» به بررسی جنبه‌های مختلف حضور کسب‌وکارهای خارجی و ایرانی در این نمایشگاه پرداخت. رویداد پرشین تک سامیت ۲۰۲۴ روز ۲۶ مهرماه در حاشیه بزرگ‌ترین رویداد فناوری دبی برگزار می‌شود.


ایرانی‌ها تماشاگر تغییر پارادایم بزرگ فناوری‌ها


نمایشگاه جیتکس بزرگ‌ترین رویداد فناوری در دبی است که با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود و شرکت‌های بزرگ و کوچک و استارتاپ‌های قدیمی و نوپا در آن حضور می‌یابند.

میثم سلیمانی معتقد است «تغییر پارادایم» مهم‌ترین نکته‌ این نمایشگاه در سال گذشته بود. او اظهار می‌کند: «بسیاری از مباحثی که ما در حد حرف پیگیری می‌کنیم برای آنها مبحثی کاربردی است. ما باید روی این مسئله فکر کنیم که ترندها چیستند و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه چطور این ترندها را عملیاتی کرده‌اند. ما در ایران کمیسیون راه می‌اندازیم و فقط درباره ترند صحبت می‌کنیم؛ ولی در جیتکس شرکت‌ها به‌صورت جدی این ترندها را اجرایی می‌کنند.»

او در ادامه مثال‌هایی از این ارائه راهکار مبتنی بر ترندها بیان می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری، پیشرفت احراز هویت فراتر از تشخیص چهره، استفاده بهینه و جدی از اینترنت اشیا در حوزه سلامت، کاربرد متاورس برای حل‌وفصل مشکلات واقعی در شرکت‌ها و کارخانه‌ها و کنفرانس‌ها و راهکارهای جدی برای امنیت داده ازجمله نمونه‌هایی است که مدیر محتوای راهکار به آنها اشاره می‌کند.

مثالی که او در قسمت فین‌تک به آن ارجاع می‌دهد حضور شرکت «مسترکارت» به‌عنوان یک شرکت فین‌تکی در حوزه کشاورزی است. مسترکارت در پروژه‌ای تلاش دارد چالش دلالی در کشاورزی را به کمک شبکه پرداخت و ارائه وام‌های مناسب حل کند. همچنین، در بخش «فین‌تک‌سرچ» این روند دنبال می‌شود که فین‌تک‌ها آینده بانکداری را در دست دارند و نقش واسطه بودن بانک‌ها از بین رفته و الان به‌عنوان بازوی اصلی بازارهای مالی فعالیت می‌کنند.


کاربردپذیر کردن ترندها


برخلاف تصور ما از نمایشگاه‌های فناوری، شرکت‌های بزرگ دنیا در جیتکس به‌ جای رویکرد B2C و رونمایی محصولاتشان، به دنبال ارتباطات اقتصادی و فروش محصولات به شرکت‌ها به شکل B2B هستند.  

میثم سلیمانی در این‌باره می‌گوید: «آنها در اصل راهکار می‌فروشند. مثلاً شرکتی عربستانی راهکاری را که در شهر هوشمند خود پیدا کرده بود، برای مشتری و در فاز جدید پیگیری می‌کرد و ارائه می‌‌داد. آنجا موضوعات عجیب‌وغریبی مطرح نمی‌شود، بلکه در ادامه تغییر پارادایمی که خیلی وقت است شروع شده، شرکت‌ها به سمت آن رفته‌اند و متوجه شده‌اند اگر بخواهند در ترندی موفق شوند، باید آن را کاربردپذیر کنند. اگر ترندی کاربردی نشود، با شکست مواجه می‌شود.»


حضور در پاویون مشکلات ایرانی‌ها را تشدید می‌کند


در ادامه، سلیمانی به سراغ مشکل گریبانگیر شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی جیتکس رفت. رویداد «اکسپند نورث‌استار» که قبلاً با نام «جیتکس فیوچراستارز» شناخته می‌شد، یک رویداد استارتاپی و بخشی از نمایشگاه «جیتکس‌گلوبال» است که استارتاپ‌ها را در مقابل متخصصان صنعت از بیش از صد کشور به نمایش می‌گذارد.

او این چالش را به این شکل مطرح می‌کند: «بخش جذاب این رویداد از نظر من این بود که از ملیت‌های مختلف، طرح‌های مختلف و متنوعی را در کنار هم می‌دیدیم؛ درحالی‌که در ایران برای مثال زمانی که الکامپ برگزار می‌شود، باید با ذره‌بین شرکت خارجی پیدا کنیم. تنوع جمعیتی جیتکس و اکسپند بسیار بالاست. چالش الان شرکت‌های حاضر از طرف ایران این است که ما این تنوع را درک نکرده‌ایم. بر داشتن یک پاویون متمرکز اصرار داریم؛ درحالی‌که سال گذشته هیچ کشوری جز ایران پاویون نداشت. در وضعیت تحریمی فعلی حضور در پاویون مشکلات ایرانی‌ها را تشدید می‌کند. کسی با شرکت‌های ایرانی صحبت نمی‌کند، چون تصور می‌کنند با دولت ایران همکاری می‌کنند.»

این اتفاقی در حالی رخ داده که به گفته سلیمانی، حتی شرکت‌های اماراتی که صددرصد حمایت دولتی دارند از هیچ المان دولتی استفاده نمی‌کردند. در بالای پاویون ایران نشان معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری و المان‌های دولتی را زده بودند و این باعث می‌شد با تصور دولتی بودن استارتاپ‌ها کسی به این غرفه نیاید و غرفه فقط محل گردهمایی ایرانی‌ها باشد.

هدف جیتکس ارتباط شرکت‌ها با یکدیگر و گسترش اکوسیستم فناوری است. با پخش شدن شرکت‌های ایرانی در بین شرکت‌هایی از اروپا و آسیا بازدیدکنندگان غرفه‌های دیگر با شرکت‌های ایرانی نیز برخورد می‌کنند و این شرکت‌ها نیز فرصتی می‌یابند تا مخاطبان متنوع‌تری را هدف قرار دهند.


شرکت‌های ایرانی نمایشگاه جیتکس


در این بخش از وبینار، میثم سلیمانی براساس گزارش سال گذشته رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار، بازدیدکنندگان ایرانی نمایشگاه جیتکس را به سه دسته تقسیم کرد: دولتی‌ها، گردشگران و دارندگان کسب‌وکارها.

او می‌گوید: «دولتی‌ها در این چند سال نشان داده‌اند که حضورشان فایده چندانی ندارد؛ نه مذاکره‌ای انجام می‌شود و نه از محتوای ارائه‌شده استفاده‌ای می‌کنند.»

گروه دوم کسانی هستند که برای ارضای روح خود به این نمایشگاه می‌آیند و می‌خواهند با ترندها آشنا شوند. گروه آخر به نظر سلیمانی گروه مهمی هستند و اگر روی آنها سرمایه‌گذاری نشود، مشکل‌ساز خواهد شد. این گروه شامل ایرانی‌هایی است که در ایران کسب‌وکار دارند و با بازدید از این نمایشگاه برایشان این سؤال پیش می‌آید که باید چه کاری کرد.


آیا ایرانی‌ها در امارات اکوسیستم دارند؟


در امارات ۵۵۰ هزار ایرانی حضور دارند و هشت هزار شرکت ایرانی در امارات ثبت شده است. سلیمانی ضمن بیان این آمار، در پاسخ به این سؤال که آیا این ایرانی‌ها یکدیگر را می‌شناسند و اکوسیستم تشکیل داده‌اند، می‌گوید: «ایرانی‌ها با وجود حضور قدیمی خود در امارات، اکوسیستمی ندارند. اگر این اکوسیستم شکل بگیرد، این نمایشگاه و بازار امارات برای ما بازدهی بسیار بالاتری خواهد داشت. ایرانی‌ها نباید از ترس اینکه ایرانی هستند خود را پنهان کنند، بلکه باید اکوسیستم تشکیل دهند و از ایرانی‌ها حمایت کنند. سال گذشته دویست نفر از فارسی‌زبانان در «پرشین تک سامیت» حضور پیدا کردند که از دل همین رویدادها اکوسیستم حاصل می‌شود. در رویداد امسال هم ترندهای تأثیرگذار روز را بررسی می‌کنیم؛ شبکه‌سازی‌ای که ایرانی‌ها را قوی‌تر می‌کند.»

مدیر محتوای را‌ه‌کار در پاسخ به این سؤال که کسب‌وکارهایی که غرفه ندارند ولی در این نمایشگاه حضور دارند، چطور از این نمایشگاه استفاده کنند، عنوان می‌کند: «پیشنهاد من برای بالا بردن بهره‌وری بازدید از جیتکس؛ به‌ویژه در حوزه مالی این است که کسب‌وکارها ایده بگیرند یا حتی در بالاترین مرحله، ارتباطی با شرکت‌های خارجی برقرار کنند. کسب‌وکارهای کوچک لازم نیست غرفه بگیرند چون بهتر است ابتدا به درآمدی رسیده باشند و بعد مستقل هزینه کنند و حضور یابند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rfh8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.