کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کسب‌و‌کاری برای یادگیری/گفت‌و‌گو با فرناز مجیدی، مؤسس مرکز کارآفرینی پله‌به‌پله

فرناز مجید این مرکز را با تمرکز بر آموزش زنان در مسیر ایجاد کسب‌و‌کار یا افزایش مهارت‌های شغلی ایجاد کرده است

این روزها نام مؤسسات آموزش و مشاوره کسب‌و‌کار زیاد شنیده می‌شود؛ برخی به صورت آموزش‌های آکادمیک و برخی به صورت ترکیبی با تجربه کسب‌و‌کارها، سعی دارند آموزش‌هایی مناسب راه‌اندازی و مدیریت کسب‌و‌کار را به مخاطبان ارائه دهند.
فرناز مجیدی، متولد فروردین ۷۱، در رشته مهندسی برق مخابرات مدرک کارشناسی گرفته و در مقطع کارشناسی ‌ارشد رشته مدیریت صنعتی را انتخاب کرده و از دانشگاه تربیت مدرس فارغ‌التحصیل شده است. او از سال سوم کارشناسی، وارد بازار کار و در یک شرکت آی‌سی‌تی مشغول شد.

مجیدی پس از پنج سال به طراحی سایت و برنامه‌نویسی علاقه‌مند شد و همزمان با یادگیری این تخصص‌ها، سعی کرد در همه ایونت‌های موجود در این زمینه شرکت کند و بازار را بیشتر بشناسد. او در ادامه توانست با راه‌اندازی مرکز کارآفرینی پله‌به‌پله که برای کمک و به رشد و توانمندسازی زنان ایجاد شده بود، مسیر حرفه‌ای خود را پیدا کند.

درباره کسب‌و‌کارتان برای ما توضیح می‌دهید؟

مرکز کارآفرینی پله‌به‌پله با هدف رشد و توانمندسازی زنان شکل گرفته است. از ابتدای کار سعی کردیم یک فضای امن و صمیمی را برای آموزش و ارتقای زنان فراهم کنیم تا خانم‌ها بتوانند ملزومات ورود به بازار کار و ارتقای شغل فعلی را بیاموزند. در همین راستا اولین چیزی که مد نظر قرار گرفت، تقویت اعتمادبه‌نفس و ارائه دانش مورد نظر به خانم‌ها برای ورود به بازار حرفه‌ای بود.

با برگزاری کمپ‌های آموزشی سالیانه و ماهیانه شروع کردیم و سپس به حوزه منتورینگ و کوچینگ وارد شدیم و کارگروه‌هایی برای بررسی پتانسیل کارهای گروهی بین زنان تشکیل دادیم. آموزش‌های ما در حوزه دیتا ساینس، برنامه‌نویسی، طراحی سایت، را‌ه‌ندازی کسب‌و‌کار، گرافیک و شبکه‌های اجتماعی است.

رویکرد ما این است که اگر فردی در این زمینه‌ها توانمند و متخصص باشد، ده سال بعد جایگاه شغلی خوبی خواهد داشت و اگر امروز نیز کسب‌و‌کاری داشته باشد، می‌تواند با اتکا به این تخصص‌ها، تحول خوبی را در کسب‌و‌کار خود ایجاد کند. حتی اگر اکنون در محیط کار است، می‌تواند به یک هم‌تیمی مؤثر و مهم تبدیل شود.

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
ما سه دسته مخاطب داریم؛ کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودشان هستند، کسانی که در پی یافتن شغلی مناسب‌اند و کسانی که اکنون کار دارند یا شغل خودشان را مدیریت می‌کنند و در ‌پی ارتقا هستند.

از چه زمانی فعالیت خود را شروع کردید و سرمایه اولیه را از کجا به دست آوردید؟
از شهریور ۹۷ کار پله‌به‌پله را آغاز کردیم و رسماً در بهمن ۹۷ با برگزاری همایش‌های گروهی در دانشگاه الزهرا به مخاطبان معرفی شدیم. سرمایه اولیه را با انجام پروژه‌ها تأمین کردیم و در زمینه طراحی وب و مشاوره کسب‌و‌کار پروژه‌های را انجام دادیم و سود حاصل را به عنوان سرمایه اولیه کار استفاده کردیم.

چرا به فکر راه‌اندازی این کسب‌و‌کار افتادید؟ پایش کدام نیاز شما را به این سمت کشید؟
در روزهایی که در ایونت‌های مختلف شرکت می‌کردم، مردان زیادی را می‌دیدم که سخنرانی می‌کردند و الگو بودند و در همه ایونت‌ها زنان حضور بسیار کم‌رنگی داشتند. این در حالی بود که من و تیم همکارانم در شرکت توسط خانمی مدیریت می‌شدیم که بسیار بیشتر از آن سخنرانان مرد که روی سن ایونت‌ها می‌درخشیدند، دانش و مهارت داشت. ولی او هرگز اعتمادبه‌نفس سخنرانی در این ایونت‌ها را نداشت و همیشه فکر می‌کرد کمتر از بقیه می‌داند. این سؤال در ذهن من پیش آمد که چرا این‌گونه است؟

آمارها نشان می‌دهد هم‌بنیانگذاران در 88 درصد از استارتاپ‌های موفق مردان هستند. این مسئله از منظر اقتصادی و اجتماعی بسیار نگران‌کننده است و نشان می‌دهد زنان بایستی در این حوزه توانمندتر شده و این بخش مهم از جامعه با اعتمادبه‌نفس بالا به فعالیت‌های نوآورانه و سودآور بپردازند.

مزیت رقابتی کسب‌و‌کار شما چیست؟
ما یک مسیر کامل را برای سفر مشتری طراحی کرده‌ایم. در ابتدای ورود افراد توسط روان‌شناسان ما ارزیابی می‌شوند و نتیجه این استعدادسنجی آنها را به مسیر‌های مناسب‌تری در آموزش راهنمایی می‌کند. ما شغل‌ها و رشته‌های مختلف را به آنها معرفی می‌کنیم و بعد‌ از آن دوره‌های آموزشی را شروع می‌کنیم.

در این‌دوره‌ها نیز نوآوری داریم و دوره‌ها پروژه‌محور هستند. افراد در طول دوره توسط پشتیبان و منتور همراهی می‌شوند. بر اساس امتیازی که در دوره کسب کرده‌اند، بورسیه می‌شوند و هرینه دوره به آنها بازگشت داده می‌شود. ما اعضای پله‌به‌پله را به سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها معرفی می‌کنیم و در فرایند تیم‌سازی یا معرفی به سازمان‌ها به آنها کمک می‌کنیم تا خانم‌ها بتوانند با خیال راحت به نتیجه دلخواه در مسیر شغلی برسند.

چه چشم‌اندازی برای آینده کسب‌و‌کار خود متصورید و چه موانع و مشکلاتی را برای رسیدن به این چشم‌انداز پیش روی خود می‌بینید؟
ما در پی کامیابی‌های روز‌افزون شرکت‌ها و رفع نیازهای جامعه کسب‌وکار زنان هستیم و دوست داریم این اتفاق بلندمدت و ماندگار باشد. در حقیقت به دنبال خلق ارزش مشترک و توانمندسازی بانوان کارآفرین و بهبود ارتباط آنها با بازار کار هستیم.

دوست داریم تا آنجا که می‌شود، کارمان را گسترش دهیم و این جامعه ۵۰ درصدی زنان را پوشش دهیم. اما یکی از موانع و مشکلات ما برای رسیدن به این چشم‌انداز، بودجه محدود برای آگاهی‌رسانی و معرفی پله‌به‌پله است. بسیاری از زنان هنوز با خدمات ما آشنایی ندارند.

مدل درآمدی شما چگونه است؟
مدل درآمدی پله‌به‌پله در حال حاضر از طریق انجام پروژه‌ها، برگزاری کارگروه‌های تخصصی، دوره‌ها و کمپ‌های آموزشی است. مشاوره و ایده‌پردازی کسب‌و‌کارها هم از خدماتی است که مجموعه کارآفرینی پله‌به‌پله از طریق آن درآمدزایی می‌کند.

آیا تا به حال جذب سرمایه کرده‌اید یا برنامه‌ای برای این کار دارید؟
تاکنون مجموعه هیچ سرمایه‌ای جذب نکرده و تا این نقطه پله‌به‌پله نیازی به جذب سرمایه از سرمایه‌گذار نداشته، اما برای پلتفرمی که بر مبنای هوش مصنوعی است، قصد جذب سرمایه داریم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/u91r
1 نظر
  1. رقیه شیردل می گوید

    من به تازگی در دوره های ایشون شرکت کردم، به جرات می تونم بگم یکی از بهترین و به روزترین دوره هاییست که شرکت کردم. خانم مهندس مجیدی که عالی هستن👌👌👌

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.