رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کیف پول‌های الکترونیکی جایگزین پول نقد

بخشی از گزارش تحقیقاتی وردپی درباره روندهای پرداخت خرد جهانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امروزه مصرف‌کنندگان به شیوه‌های مختلفی پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهند. فرهنگ، چهارچوب رگولاتوری و شرایط اقتصادی از جمله عواملی است که در انتخاب شیوه‌های پرداخت مؤثر است. همگام شدن با تقاضاهای متغیر مشتریان و پیشرفت‌های فناوری، یک ضرورت استراتژیک است. درواقع نحوه پاسخ‌دهی خرده‌فروشان به شیوه‌های پرداختی متغیر خریداران می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد نهایی آن‌ها تأثیر بگذارد.

در این گزارش ۱۶ کشور خارجی مورد بررسی قرار گرفته است. آمار و ارقام‌های ارائه‌شده از این کشورها نشان می‌دهد که چشم‌انداز پرداخت در هر منطقه در حال تکامل است. تجارت موبایلی، سریع‌تر از هر کانال دیگر، در حال رشد است. در این گزارش به‌خوبی دیده می‌شود که بیشترین سهم موبایل از تجارت الکترونیکی در آسیا قرار دارد. (در چین ۸۱ درصد، در سنگاپور ۶۰ درصد، در بریتانیا ۵۴ درصد، در ایتالیا ۵۰ درصد و در برزیل حدود ۳۰ درصد).

انقلابی که در حوزه موبایل به وجود آمده، منجر به ایجاد کیف پول‌های موبایلی و دیجیتالی، چه به صورت آنلاین و چه در پایانه‌های فروش شده که به آن‌ها «کیف پول‌های الکترونیکی» گفته می‌شود. در سال ۲۰۱۸ کیف پول‌های الکترونیکی حدود ۳۷ درصد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی خرد در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل به این کیف پول‌ها می‌توان به چشم یک ساختارشکن واقعی نگاه کرد که توانستند تعریف جدیدی از چشم‌اندازهای پرداخت ارائه دهند.

کیف پول‌های الکترونیکی در سراسر دنیا محبوب هستند و می‌توان به نمونه‌های شناخته‌شده‌ای مانند اپل‌پی، گوگل‌پی، ویزا چک‌اوت، مسترپس، علی‌پی، وی‌چت‌پی و صدها مورد دیگر اشاره کرد. این کیف پول‌ها به دلیل راحتی و امنیت یکپارچه‌ای که ارائه می‌دهند، مورد توجه خریداران قرار گرفته‌اند. علیرغم رشد سریع کیف پول‌های الکترونیکی، پرداخت با کارت‌ها همچنان جزو گزینه‌های محبوب پرداختی مصرف‌کنندگان، چه به صورت آنلاین و چه در پایانه‌های فروش به شمار می‌رود. انواع سرویس‌های ارزش‌ افزوده که صادرکنندگان کارت‌ها ارائه می‌دهند مانند پاداش‌ها و انواع تخفیف‌ها و همین‌طور تمایل دولت‌ها به تبدیل کردن نحوه پرداخت مصرف‌کنندگان از پرداخت‌های نقدی به سمت پرداخت‌های دیجیتالی، باعث شده بسیاری از خریداران در سراسر دنیا برای انجام پرداخت‌های خود از کارت‌های اعتباری و دبیت استفاده کنند.

همین دلایل باعث شده تا سهم کارت‌های اعتباری در کشورهایی از جمله ترکیه، برزیل، ژاپن و هنگ‌کنگ بسیار بالا باشد. یکی دیگر از نوآوری‌های پرداختی که خرده‌فروشان باید به آن توجه کنند، صورت‌حساب‌های آنلاینی است که توسط کسب‌وکارهایی مانند افرم، کالرنا و افترپی ارائه می‌شود. این سرویس‌ها با تغییراتی که روی اعتبارات سنتی ایجاد کرده‌اند، فرصت جدیدی را به نام «امروز خرید کن بعدا پرداخت کن» به وجود آورده‌اند. خریداران هم از انعطاف‌پذیری که این سرویس‌ها برایشان فراهم کرده‌اند، لذت می‌برند. کاهش ترک کردن فرایند خرید و بهبود نرخ تبدیل هم از جمله عواملی است که خرده‌فروشان را به سمت استفاده از این سرویس‌ها می‌کشاند.


از طرف دیگر برخی تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که یک‌سری عادات پرداختی فقط و فقط مختص برخی کشورهاست. به عنوان مثال روش‌های پرداختی پی‌پست (pay post) که سرویس‌هایی مانند کن‌بیبی و بولتو بانکاریو ارائه می‌دهند، تقریبا یک‌پنجم تراکنش‌ها در کشور ژاپن و برزیل را تشکیل می‌دهد. ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین بازارها در استفاده از کارت‌های از پیش پرداخت‌شده در اروپاست (در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰ میلیون کارت از پیش پرداخت‌شده در این کشور وجود داشت) و انتقال وجه هم روش مورد علاقه پرداختی میان خریداران هلندی به شمار می‌آید (این روش ۶۰ درصد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی این کشور را تشکیل می‌دهد).

علاوه بر تکامل فناوری و اولویت‌های پرداختی مصرف‌کنندگان، تغییرات رگولاتوری نیز نقش بسزایی در شکل و شیوه انجام تجارت خرد در بسیاری از کشورها دارد. به عنوان مثال قانون PSD2 تأثیر مهمی در فعالیت خرده‌فروشان در منطقه اقتصادی اروپا خواهد داشت. هر چند این قانون می‌تواند منجر به کاهش کلاهبرداری‌های آنلاین شود، اما از طرف دیگر این امکان وجود دارد که اصطکاک‌های بیشتری به جریان پرداخت اضافه کند و در نهایت منجر به کاهش انجام فرایندهای خرید شود.

با تحلیل و بررسی بازار این ۱۶ کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که طی پنج سال آینده بازاری پویا همراه با سهم بالای پرداخت‌های کارتی خواهیم داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود روش‌های پرداختی مانند کیف پول‌های الکترونیکی و غیره، جایگزین پول نقد خواهند شد و صنعت فین‌تک می‌تواند نوآوری‌های یکپارچه و امنی در حوزه پرداخت ارائه دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/f65x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.