کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گردش مالی 1000 میلیاردی فن بازهای کشور در بیست سال گذشته
در هفدهمین نشست سراسری فن بازارهای کشور مطرح شد؛
هفدهمین نشست سراسری فن بازارهای کشور با حضور روسای فن بازارهای منطقهای و تخصصی، مدیران کارگزاران تجارت فناوری و بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور در هفته نکوداشت بیست سالگی پارک فناوری پردیس برگزار شد.
محمد صالح خالقی، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران، درباره برگزاری این نشست گفت: «پارک فناوری پردیس ماموریتهای ملی و منطقهای هم بر دوش دارد و ایجاد شبکه ملی فن بازارهای کشور یکی از برنامههای این پارک است. ما در نظر داریم جشن ۲۰ سالگی پارک را با تکمیل شبکه فن بازار ملی در سراسر کشور همراه کنیم.»
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران بیان کرد که کار اصلی دفاتر فن بازارها توسعه بازار فناوری است و این یعنی هر جا که در اکوسیستم فناوری مبادلهای انجام میشود، دفاتر فن بازار و کارگزاران تجارت فناوری تسریع و تسهیل این مبادلات را انجام می دهند. خالقی افزود: «این مبادلات اعم از فروش محصولات فناورانه و هایتک، جمعآوری سرمایه برای اختراعات و استارتاپها و همچنین موضوع انتقال دانش فنی و رفع نیازهای فناورانه با استفاده از توان داخلی است که با کمک فن بازارها و کارگزاران تجارت فناوری تسهیل و تسریع میشود.
خالقی در ادامه گفت که با توجه به برنامهها و آموزشهای شبکه فنبازار ملی به این فن بازارها، کار تجارت فناوری انجام میشود و اضافه کرد: «در نظر داریم امسال برنامههای بینالمللی در شبکه فن بازار ملی داشته باشیم. البته دستیابی به این هدف مورد نظر زمانبر خواهد بود، ولی در تلاش هستیم ارتباطات بینالمللی کارگزاران تجارت فناوری با کارگزاران دیگر کشورها بیشتر شود.
او ادامه داد: ما در طرح بینالمللی شبکه ملی فن بازار میخواهیم فرصتهای صادراتی خودمان را به دیگر کشورها معرفی و فرصتهای سرمایهگذاری را از سرمایهگذاران دیگر کشورها برای کشور جذب کنیم. هدف ما کمک به اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور برای جذب سرمایه و دانش علمی است.»
دبیر شبکه ملی فن بازار کشور با بیان اینکه این مرکز تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است بیان کرد: «تنها در یک سال گذشته با همت کارگزاران تجارت فناوری و مدیران فن بازار توانستیم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته باشیم. مجموعه این مبالغ در بازاریابی های محصولات فناورانه و سرمایه گذاری های لازم برای استارتاپ ها، اختراعات و شبکه نوآوری کشور بوده است.»
خالقی همچنین اشاره کرد که نسبت هزینه به این گردش مالی بیش از ۱۵۰ برابر بوده است و گفت: «ما با هزینه بسیار کمتر گردش مالی مورد نظر را رقم زدهایم و درآمدها بیش از ۱۵۰ برابر سرمایه گذاری ها بوده است.»
او با اشاره به اینکه تسهیل فعالیت فن بازارها، کار بروکرها یا کارگزارهای فناوران است که توسط بخش خصوصی انجام میشود گفت: «شبکه ملی فن بازار ایران نقش هدایتکننده این کار را بر عهده دارد. همچنین نظارت و اقدامات راهبران این شبکه توسط شبکه ملی فن بازار ایران انجام میشود.»
محمد صالح خالقی، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران افزود: «بنابراین نیاز است که کارگزاران تجارت فناوری که مهمترین عوامل ایجاد این بازارها هستند در سراسر کشور فعالتر شوند. تاکنون ۵۰ شرکت کارگزاری با ما همکاری میکنند و تلاشمان این است که تا انتهای سال این عدد به ۷۰ کارگزار برسد.»