رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گردهمایی بزرگ مدرسه کسب‌وکار تکاپو برگزار شد

به همت اتاق تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گردهمایی بزرگ مدرسه کسب‌وکار تکاپو دوشنبه ۲۶ مهرماه، به‌مناسبت پایان دوره پنجم این مدرسه در محل هتل همای تهران برگزار شد. این مدرسه از دی‌ماه سال ۹۸ با همکاری اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز به‌کار کرد و هدف آن توانمندسازی مدیران کسب‌وکارهای مختلف در جهت رشد و توسعه صنایع و ایجاد بستری برای جریان‌سازی اندیشه و حمایت از نوآوران کشور است.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، درباره فلسفه وجودی این مدرسه گفت: «اقتصاد کشور تاکنون به دلایل مختلفی نتوانسته است موفق باشد. تحریم، قطع ارتباط با بسیاری از کشورها و علت‌های دیگر اما به‌نظرم مهمترین دلیل توسعه نیافتگی اقتصاد کشور، عدم توجه به کارآمدی مدیران در صنایع مختلف است.»

خوانساری با اشاره به اینکه بیشتر کارخانه‌های بزرگ کشور در دهه چهل و پنجاه تاسیس شدند گفت: «در زمان مدیریت مرحوم رضا نیازمند در سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور و همچنین معاونت مرحوم علینقی عالیخواهی در این سازمان، اقتصاد کشور مسیر توسعه‌ای خیلی خوبی را طی کرد و علت آن هم توجه به دانش مدیران و توانایی علمی و حرفه‌ای آن‌ها بود.»

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه صحبت‌های خود درباره تاثیر مدیران موفق در رشد کسب‌وکارها گفت: «مدیران موفق توسعه اقتصادی کشور را تسریع می‌کنند و به همین دلیل احساس کردیم که باید در این مسیر مهم گام برداریم و مدیران کنونی کشور را توانمند کنیم و مدرسه کسب‌‌وکار تکاپو با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همین دلیل تاسیس شده است.»

۵ دوره فعالیت، ۱۵۰ فارغ‌التحصیل

ندا صالحی‌راد، مدیر اجرایی مدرسه کسب‌‌وکار تکاپو در ادامه رویداد به گزارش عملکرد این مدرسه پرداخت و گفت: «با ۱۵۰ نفر از مدیران کسب‌وکارها از صنایع مختلف مثل مشاوره مدیریت، انتشارات، تجهیزات پزشکی، پتروشیمی، فولاد و صنایع دیگر و دپارتمان‌های مختف مانند منابع انسانی، مدیریت مالی، عملیات و… شروع به کار کردیم.»

صالحی‌راد درباره هدف از برگزاری این مدرسه گفت: «ماموریت مدرسه کسب‌وکار تکاپو شناسایی نیازهای بازار در صنایع مختلف بود و دوره‌های آموزشی را هم براساس نیازسنجی که انجام داده بودیم طراحی کردیم.»

مدیر اجرایی مدرسه کسب‌وکار تکاپو درباره برنامه‌ پنج سال آینده این مدرسه گفت: «سه محوری که برای آینده برنامه‌ریزی کردیم از این قرار است که مدرسه محلی شود برای توانمندسازی رهبری مدیران کسب‌وکاها، برای یادگیری عمل‌گرایانه و در نتیجه محلی شود برای طرح مسائل کسب‌وکارها و همینطور همفکری و طراحی راه حل برای رفع چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها.»

ایران در انقلاب صنعتی چهارم وضع بهتری نسبت به گذشته دارد

در ادامه این رویداد علی زواشکیانی معاون علمی مدرسه کسب‌وکار تکاپو درباره رشد تحولات اقتصادی دنیا و وضعیت اقتصاد کشور گفت: «ایران در انقلاب صنعتی چهارم برخلاف انقلاب‌های صنعتی قبلی فاصله‌ کمتری با دنیا دارد و پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بهتر هم خواهد شد اما جایگاهی که در حال حاضر نسبت‌ در تراز اقتصادی دنیا داریم، در شان کشور ما نیست.»

زواشکیانی با بیان نقل قولی از میلتون فریدمن، اقصاددان آمریکایی که معتقد است کسب‌وکارها تنها باید به کسب حداکثر سود فکر کنند گفت: «اقتصاد کشور ما به این نگاه نیاز دارد و کسب‌وکارها هم با مدیران توانمند به سودآوری می‌رسند و مدرسه کسب‌وکار تکاپو هم در همین راستا قدم گذاشته است.»

ارزش‌‌آفرینی مهمتر از کسب سود است

در ادامه این رویداد هم پنلی تخصصی با موضوع ارزش کسب‌وکارها در جامعه برگزار شد که علینقی مشایخی، بنیانگذار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، پدرام سلطانی، رئیس هیئت مدیره شرکت پرسال، علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران و محمدرضا انصاری، رئیس هیئت مدیره شرکت کیسون در آن حضور داشتند.

علینقی مشایخی بنیانگذار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف بنگاه‌های اقتصادی را سلول‌های پیکر کشور معرفی کرد و گفت: «بنگاه‌های اقتصادی با خلق ارزش می‌توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند. خلق ارزش موجب افزایش تولید در کشور می‌شود و به این ترتیب شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.»

پدرام سلطانی، رئیس هیات مدیره شرکت پرسال درباره روند ارزش‌آفرینی شرکت‌ها در مسیر توسعه خود از سیصد سال گذشته که حرکت توسعه‌ای خود را شروع کردند گفت: «شرکت‌ها به مرور متوجه شدند که باید از صرف سودآوری فراتر بروند و ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان خود برقرار کنند و موجب شوند که مشتریان به آن‌ها حس نزدیکی پیدا کنند و این کار با ارزش‌آفرینی و ارائه خدماتی که فراتر از هدف سوددهی است محقق می‌شود.»

نیروی انسانی سرمایه بنگاه‌ اقتصادی است

 علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، با بیان اینکه کارآفرینی در ایران ارزش‌نابودکن است و صرفا هدف سوداگری دارد گفت: «سیاست‌های کشور افق کوتاه‌‌مدت دارد و بنابراین کسب‌وکارها هم به‌جای توجه به ارزش‌آفرینی، صرفا کسب سود می‌کنند.»

در ادامه این پنل محمدرضا انصاری، رئیس هیات مدیره شرکت کیسون به اهمیت نیروی انسانی اشاره کرد و آن‌ها را سرمایه کشور دانست: «درست است که شرایط اقتصادی کشور سخت است اما تنها کار ما هم کار کردن است. ما باید با تکیه بر نیروی‌های انسانی خود که یکی از راه‌های مهم ایجاد قدرت در بنگاه‌ها هستند، توان اقتصادی کشور را افزایش دهیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ev1o
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.