کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گلرنگ می‌خواهد یکی از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا باشد

علیرضا کیان‌پور، معاون فناوری هلدینگ گلرنگ از برنامه‌های این مجموعه در فضای نوآوری می‌گوید

یکی از خبرسازترین بازیگران حوزه اکوسیستم نوآوری کشور در سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی گلرنگ بود که یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های اکوسیستم در سال گذشته، یعنی خرید تپسی را رقم زد.خرید سهام الوپیک و ورود به حوزه دلیوری غذا با راه‌اندازی اُفود از دیگر فعالیت‌های گلرنگ است که نشان از جدیت این گروه صنعتی برای فعالیت در حوزه اقتصاد نوآوری دارد. علیرضا کیان‌پور، معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ در استودیو راه‌کار و در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۴، درباره چگونگی ورود این شرکت به حوزه فناوری و نوآوری‌های دیجیتال، چالش‌های توسعه و همچنین دورنمای این شرکت می‌گوید.

علیرضا کیان‌پور باور دارد، ورود این گروه صنعتی به حوزه نوآوری کشور به تازگی اتفاق نیفتاده است. او دراین‌باره می‌گوید: «اگر به مسیری که این گروه در ۵۰ سال اخیر طی کرده نگاه کنید، رشد تصاعدی این هلدینگ محسوس است. در گلرنگ «نوآوری» مهم‌ترین دارایی نامشهود شرکت تلقی می‌شود و این مورد همیشه در روحیه مدیران و رهبران گلرنگ در بخش‌ها و زیرمجموعه‌های آن وجود داشته است. چیزی که موجب شده این شرکت سهم خود را در بازار بزرگ‌تر کند همین توجه ویژه به نوآوری است.»

او معتقد است این مسئله اخیراً شاید به این خاطر توجهات زیادی را به خودش جلب کرده که در فرهنگ اقتصادی کشور، هر وقت از نوآوری صحبت می‌شود، ناخودآگاه ذهن افراد به سمت نوآوری دیجیتال می‌رود؛ درحالی‌که خلاقیت در ارائه محصول تنها به این حوزه خلاصه نمی‌شود. او بیان می‌کند: «گلرنگ قصد دارد در سال ۲۰۳۰ جزو ۵۰۰ شرکت تجاری برتر دنیا باشد که برای رسیدن به این مهم چاره‌ای جز روی آوردن به نوآوری ندارد.»


نسبت شاخص امید و میزان خلق نوآوری


معاون فناوری دیجیتال هلدینگ گلرنگ معتقد است که شاخص امید در یک جامعه به صورت تابعی تعریف می‌شود که با میزان خلق نوآوری در آن جامعه نسبت مستقیم دارد: «رشد شاخص امید تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهد و این برای کشور خلق مزیت می‌‌کند. حضور هلدینگ‌های صنعتی و سنتی نظیر گلرنگ در اکوسیستم فناوری و دیجیتال کشور، این امید را میان جوانان افزایش می‌دهد که جریان مالی به این سو هدایت می‌شود و این اتفاق بسیار خوبی است که به بالاتر رفتن شاخص امید و میزان تولید ناخالص داخلی منجر می‌شود.»


چالش جاانداختن حسابداری نوآوری در ذهن رهبران


کیان‌پور معتقد است یکی از چالش‌هایی که در همه کشورهای دنیا وجود دارد جا انداختن ذهنیتی است که پذیرای حسابداری نوآوری باشد. او در این‌باره می‌گوید: «حسابداری نوآوری پدیده‌ای است که بیان می‌کند با شاخص‌های معمول نمی‌توان نرخ‌های پیشرفت توسعه نوآوری را در یک کسب‌وکار ارزیابی کرد. جا انداختن این مقوله در ذهن رهبران و مدیران کسب‌وکارها فرایندی دشوار و زمان‌بر است که به سادگی رخ نمی‌دهد.»

معاون فناوری دیجیتال گروه صنعتی گلرنگ از طرفی معتقد است چالش نوآوری بدون نوآور، شبیه سلاح رزم بدون رستم است و پدیده مهاجرت دست اکوسیستم را برای توسعه حوزه فناوری خالی می‌کند.

او عملکرد گروه صنعتی گلرنگ را به واسطه الگوبرداری از شرکت‌های بزرگ دنیا الهام‌بخش توصیف می‌کند و معتقد است این شرکت آرزوهای بزرگی در سر دارد و در ابتدای مسیر تحقق آنهاست. کیان‌پور مطالعه کتاب «راهبری تحول دیجیتال» را که توسط انتشارات راه ‌پرداخت ترجمه و منتشر شده برای افرادی که در حوزه فین‌تک و سایر حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کنند مفید می‌داند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/eukv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.