یک خبر خوب یا یک خبر بد؟

پول‌شویی در بایننس و امیدواری به رگولاتوری

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

متهم‌شدن بایننس به پول‌شویی و کشیده‌شدن پای آن به محکمه، شاید برای بازاری که در هفته‌های گذشته از چپ و راست خبر بد بر سرش آوار شده، یک خبر بد دیگر محسوب شود، اما وقتی با عینک رگولاتوری و مسئله مهم جرم‌زدایی و جرم‌انگاری این فضا به آن نگاه شود، شاید خبری خوشحال‌‌کننده باشد.

مدت‌هاست که یکی از نقدهای جدی به این فضا را امکان و احتمال استفاده از ابزارها و روش‌های آن، به‌ویژه در صرافی‌های دیجیتال برای پول‌شویی عنوان می‌کنند. این نگرانی‌ای است که از قضا رگولاتور داخلی هم مدام بر طبل آن کوبیده و تلاش کرده کسب‌وکارهای تبادل داخل کشور را با این بهانه که ممکن است یا می‌توانند ابزار پول‌شویی، آن‌ هم بدون امکان رصد و پیگیری و محاکمه باشند، گوشه رینگ گیر انداخته و به کسب‌وکار آنها بتازد.

اما ماجرای بایننس نشان می‌دهد اول اینکه کلیت این فضا کم‌کم به سمت شناسایی پاشنه‌آشیل‌ها و نقاط ضعف خود پیش می‌رود و دوم اینکه امکان‌ها و فرصت‌های ارتکاب جرم، به‌ویژه از نوع جرایم مالی در آن کمتر و کمتر می‌شود. درست است که هنوز مسیر زیادی برای رگولاتوری قضایی و جرم‌شناسانه فضای رمزارزها باقی مانده، اما کم‌کم استدلال‌های مخالفان این فضا که آن را غیرقابل رگوله و سرشار از فرصت‌های تخلف معرفی می‌کردند، اهمیت و قدرت خود را از دست می‌دهند.

فضای رمزارز یک بازار و اقتصاد مالی جدید است که مانند هر فضای دیگر اقتصادی که سودای ماندگاری و رشد دارد، باید بتواند ابزارها و فرایندهای پایش و ردیابی جرم در اکوسیستم خود را تعریف کند و حالا کم‌کم نشانه‌‌های این قابلیت در حال بروز است؛ هرچند راه طولانی در پیش دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5q35
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.