کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یک صنعت دگرگون‌ساز

نگاهی به تغییرات اجتماعی و فرهنگی که فناوری اطلاعات در زندگی مدرن ایجاد کرده است

در مفاهیم امروزی اصطلاح IT یا فناوری اطلاعات عمدتاً برای توصیف کامپیوتر‌ها و شبکه‌ها در یک محیط تجاری استفاده می‌شود. این اصطلاح به کاربرد کامپیوتر‌ها و شبکه‌ها در این موارد ذیل نیز اشاره دارد: تولید، دستکاری، ذخیره، بازیابی، انتقال، جابه‌جایی، مبادله، مطالعه و ایمن‌سازی همه داده‌ها یا اطلاعات در قالب الکترونیکی. فناوری اطلاعات یک اصطلاح چتری نیز هست که مقوله‌هایی چون تلویزیون، تجهیزات مخابراتی، نرم‌افزار، تجارت الکترونیک و اینترنت را پوشش می‌دهد.

وقتی در مورد فناوری اطلاعات صحبت می‌کنید، باید کاربرد آن را، هم در زندگی شخصی و هم در زندگی خصوصی خود در نظر داشته باشد. مخصوصاً وقتی صحبت از جرائم سایبری در سطوح پیچیده می‌شود، باید به این امر بیش ‌از پیش دقت کنید؛ زیرا وقتی‌ شما در حال وب‌گردی یا ارسال و دریافت ایمیل هستید، این فناوری اطلاعات است که از اطلاعات شخصی و کاری شما حفاظت می‌کند. علاوه بر حفاظت از اطلاعات فناوری اطلاعات از مشکلات فنی و ابزاری شما هم پشتیبانی می‌کند. با کمک فناوری اطلاعات است که شما از به‌روزترین و بهترین نرم‌افزارها و ابزارها استفاده می‌کنید.


تاثیر فناوری اطلاعات در محیط کار


مهم نیست اندازه یک شرکت یا کسب‌وکار چقدر باشد. در هر صورت سیستم‌های فناوری اطلاعات کاربردها و پیامدهای ملموس و نامشهود خود را در تمام زمینه‌های آن اعمال می‌کنند. ارتباطات شرکت، کارایی، تحرک و فرهنگ همگی تحت تأثیر معرفی فناوری اطلاعات قرار گرفته‌اند.

کسب‌وکارها یا یک تیم پشتیبانی داخلی مدیریت فناوری اطلاعات دارند، یا آن را به یک تیم پشتیبانی بیرونی می‌سپارند. در صورت انتخاب هر کدام از این شیوه‌ها مطمئن می‌شوند که تیم مورد نظر کارایی مناسبی داشته و از بروز مشکل جلوگیری کند.


فناوری اطلاعات و دگرگونی در ارتباطات


امروزه کارها به شکلی است که دیگر نامه‌های مکتوب و تماس‌های تلفنی کافی نیستند و نیاز به ابزارهای دیجیتالی مدرن را نمی‌توان کتمان کرد. ابزارهای ارتباطی دیجیتال مدرن مانند ایمیل امکان برقراری ارتباط سریع و واضح را فراهم می‌کنند. در دنیایی که سرعت حرف اول را می‌زند، با ایمیل راحت‌تر می‌توان نیاز مشتریان را برطرف کرد.

ابزارهایی مانند وب‌سایت‌ها نیز به مشتریان این امکان را می‌دهند که خارج از ساعات کاری بتوانند با یک کسب‌وکار تعامل داشته باشند. وب‌سایت‌ها بستری را برای ارائه بازخورد، توضیحات بیشتر یا سفارش محصولات و خدمات ارائه می‌دهند. علاوه بر این، خدمات چت آنلاین اجازه می‌دهد تا پیام‌های فوری بین همکاران، مشاغل و مصرف‌کنندگان ردوبدل شود.


فناوری اطلاعات بهره‌وری در شرکت‌ها


فناوری اطلاعات بهره‌وری گردش کار را افزایش می‌دهد. با استفاده از فناوری‌های ارتباطی مانند ایمیل و سخت‌افزارهای سریع‌تری مانند لپ‌تاپ و تبلت، کسب‌وکارها در زمان صرفه‌جویی می‌کنند و بهره‌وری را افزایش می‌دهند. بایگانی دیجیتال باعث صرفه‌جویی در فضای اداری می‌شود و هزینه‌های سالانه کاغذ و چاپ را کاهش می‌دهد. با اتصال سیستم‌ها به یکدیگر، کارها سریع‌تر و آسان‌تر و بازده بالاتر می‌رود و در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

مایکروسافت ۳۶۵ یک ‌راه‌حل یکپارچه است که از مایکروسافت ۳۶۵ بیزینس استاندارد (آفیس ۳۶۵ سابق) بهره‌وری بیشتری دارد. مایکروسافت ۳۶۵ امنیت بالاتری دارد و مدیریت دستگاه با کمک آن، کار راحت‌تری است. اعضای یک تیم کسب‌وکاری با استفاده از مایکروسافت تیم (در مایکروسافت ۳۶۵) می‌توانند هر کجا که هستند و در هر زمانی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند.


فناوری اطلاعات و دگرگونی مفهوم تحرک


راه‌اندازی و کارکردن با کامپیوتر‌های قدیمی به گروهی از افراد نیاز داشت. کار کردن با آنها وقت‌گیر و پرهزینه بود و افراد را برای مدت طولانی در یک جا گیر می‌انداخت. امروزه دستگاه‌های ارتباطی بسیار کوچک‌تر شده‌اند و به‌راحتی می‌توان آنها حمل کرد. کار کردن با این دستگاه‌ها سخت نیست و یک نفر به‌راحتی می‌تواند آنها را راه‌اندازی کند. این مسئله باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و به کارکنان اجازه می‌دهد تا هر جایی که هستند، بتوانند کار خود را انجام دهند.

امکان کار در هر نقطه از شهر یا کشور می‌تواند هزینه‌های سفر را کاهش دهد و یک شرکت را برای کارمندان جذاب‌تر کند. جدا از مزیت کاهش رفت‌وآمد کارمندان، کسب‌وکارها می‌توانند از این امکان بهره بیشتری نیز ببرند و در سراسر دنیا دفاتری را ایجاد کنند. کسب‌وکارها می‌توانند با اتصال دفاتر خود در فضای ابری به‌راحتی و با کمترین هزینه در سراسر جهان حضور داشته باشند.

آنها می‌توانند از این فناوری‌های نوظهور برای کارهایی مانند کنفرانس‌های ویدئویی استفاده کنند تا بتوانند با کارکنان در هر نقطه‌ای از دنیا که هستند، ارتباط داشته باشند. فناوری اطلاعات امکان رشد و توسعه را به‌سرعت فراهم می‌کند و مزایای بسیاری را به ارمغان می‌آورد.


فناوری اطلاعات و فرهنگ شرکت‌ها


فناوری اطلاعات می‌تواند فرهنگ یک شرکت را بسیار بهبود بخشد. استفاده از فناوری اشتراک‌گذاری فایل باعث می‌شود فرهنگ کار گروهی ارتقا پیدا کند و کارمندان همدیگر را بهتر بشناسند و حس همکاری تقویت شود. علاوه بر این زمان انتظار برای دریافت فایل‌ها کاهش پیدا می‌کند و با استفاده از سیستم‌های مدرن فناوری اطلاعات می‌توان اطلاعات را فوراً به اشتراک گذاشت. این باعث می‌شود ناکارآمدی‌ها و ناامیدی‌ها کمتر شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/80z1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.