کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بیست‌وپنجمین رویداد ۱۰۰استارت‌آپ برگزار شد/ آخرین رویداد امسال بر اینترنت اشیا تمرکز داشت

سکوی پرتاب اینترنت اشیا با همکاری ۱۰۰استارت‌آپ و شناسا در تاریخ ۱۸ اسفند، در مرکز رویدادهای صداستارتاپ برگزار شد. سلسله رویدادهای ۱۰۰استارت‌آپی که هر بار با تمرکز بر یک حوزه یا جغرافیای خاص برگزار می‌شود، در آخرین دوره خود در سال ۱۴۰۰ بر IOT و کسب‌وکارهای مرتبط با آن متمرکز بود. در فراخوان این رویداد ۹۵ کسب‌وکار ثبت نام کردند که از میان آن‌ها ۱۱ تیم به رویداد تخصصی سرمایه‌گذاری راه‌یافتند.

۱۱ تیمی‌که به رویداد آمده بودند، کار خود را در زمان مشخص شده ارائه دادند و پس از هر ارائه، داوران انتقادات و سوالات خود را مطرح کردند. در نهایت تیم داوری، طرح‌ها را ارزیابی کرد و نتایج داوری تجمیع شد. پس از آن کمیته سرمایه‌گذاری، سرمایه‌پذیری هر تیم را مشخص کرد و برخی از تیم‌ها موفق به جذب سرمایه شدند. کمیته سرمایه‌گذاری متشکل از نمایندگان سرمایه‌گذارها و برگزارکنندگان رویداد بود؛ از جمله ۱۰۰استارت‌آپ، شناسا، تریگ‌آپ، صندوق شریف و صندوق ایجاد.

 نتایج نهایی در همان روز و در اختتامیه اعلام شد که براساس آن ۶ تیم موفق به جذب سرمایه شدند. مجموع سرمایه‌گذاری قطعی بر روی این تیم ها، ۵.۱ میلیارد اعلام شد. استارتاپ‌ آرشین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، رولر اسکیت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، هیوا و تینگزپاد هرکدام یک میلیارد تومان، جوانه ۵۰۰ میلیون تومان و هی‌مد ۳۰۰ میلیون تومان در این رویداد سرمایه جذب کردند. حوزه فعالیت هریک از تیم‌های پذیرفته شده به ترتیب حمل‌ونقل و ساختمان هوشمند، وسایل هوشمند، هوش مصنوعی، زندگی هوشمند، کشاورزی هوشمند و سلامت هوشمند است.


سرمایه‌گذاران، خطرپذیر نیستند


در حاشیه رویداد، عرفان عزیزپور، قائم مقام ۱۰۰استارت‌آپ، در گفت‌وگو با کارنگ در مورد اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: مهم‌ترین مسئله این است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیستند. در مرحله بذرپاشی، که نیروی محرکه توسعه اکوسیستم استارتاپی است، سطح خطرپذیری پایین است. اکوسیستم ما توسعه یافته نیست. توان تیم‌ها همین است و با توجه به فضای نوآوری کشور، نباید توقع بیشتری از آن‌ها داشته باشیم. ما باید از همین تیم‌ها حمایت و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا این جریان راه بیفتد، R&D آن انجام شود و توسعه پیدا کند.

در این صورت می‌توان توقع داشت که در ۵ تا ۱۰ سال آینده اکوسیستم به نسبت بالغ‌تری داشته باشیم، تیم‌های بهتری بوجود بیاید و مهاجرت نخبگان کمتر شود. همین عدم خطرپذیری در سرمایه‌گذاران باعث می‌شود نیروی متخصص بیشتر مهاجرت کند. ما باید جاذبه‌های داخلی را بیشتر کنیم تا نیروی متخصص بماند و کارآفرینی کند. بنظر من چیزی که اکوسیستم ما نیاز دارد افزایش سرعت و حجم ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری است.

عزیزپور در ادامه در مورد تاثیر رویدادهای ۱۰۰استارت‌آپ بر این فضا افزود: قبل از رویدادهای ۱۰۰استارت‌آپ، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استان‌های ایران معنای خاصی نداشت. من فکر می‌کنم این مسئله، با جریان رویدادها و همکاری مجموعه‌هایی که در استان‌ها بودند، شکل گرفت. اما  خوشبختانه امروز از توسعه سرمایه‌گذاری به خارج از تهران، صحبت می‌شود.

قبلا کمتر مجموعه‌ای روی تیم‌های کوچک سرمایه‌گذاری می‌کرد. اما در حال حاضر این مسئله پذیرفته شده است. ما در طول دو سال، ۲۵ رویداد برگزار کردیم که باعث شکل‌گیری تعامل زیادی بین تیم‌ها، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها شد و نشان داد که این مسئله امکان‌پذیر است و افراد زیادی هم جذب شدند.

بجز ۱۱ سرمایه‌گذاری که در صندوق ۱۰۰استارت‌آپ وجود داشت، بیش از ۳۰ سرمایه‌گذار دیگر به ما پیوستند. درواقع ما با ۴۵ سرمایه‌گذار در سطح کشور همکاری کردیم و آن‌ها به اکوسیستم پول تزریق کردند. انتظار ما این است که صداستارتاپ شرایطی را فراهم کند که سرمایه‌گذاران راحت‌تر اعتماد کنند و به این جمع بپیوندند.


تکنولوژی‌ها باید ایرانیزه شود


در ادامه، ویدا مهدی‌زاده، مدیر کمپ هوش مصنوعی شناسا، در گفت‌وگو با خبرنگار کارنگ در مورد علت همکاری شناسا با ۱۰۰استارت‌آپ گفت: اینترنت اشیا همیشه یکی از حوزه‌های علاقمندی شناسا بوده است. با توجه به این که شناسا ظرفیت برگزاری رویدادی در حوزه IOT را داشت، تصمیم گرفتیم چنین رویدادی را با همکاری ۱۰۰استارت‌آپ برگزار کنیم. هدف از برگزاری این رویداد، شناسایی و جذب ایده‌های جدید در این حوزه بود. همچینین قصد داشتیم وضعیت IOT ایران را محک بزنیم و ببینیم شرایط چگونه است و به چه سمتی داریم حرکت می‌کنیم.

مدیر کمپ هوش مصنوعی شناسا افزود: این رویداد میان تمام رویدادهایی که در حوزه IOT برگزار می‌شود، هم از لحاظ اجرایی و هم سطح استارتاپ‌ها، با کیفیت ترین بود. ۶ استارتاپ برگزیده بالغ و پخته بودند. حتی برخی از طرح‌ها از مرحله بذرپاشی عبور کرده و به مرحله درآمدزایی رسیده بودند. بنظر من این یک امتیاز مثبت برای این رویداد بود.

مهدی‌زاده‌فر در مورد سطح نوآوری در استارتاپ‌ها گفت: جوانانی که می‌خواهند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند، با جست‌وجو در اینترنت آخرین گرایش‌های کشورهای خارجی را شناسایی می‌کند. اما رفتار هیجانی دارند و بدون داشتن پیش‌زمینه وارد این جریان می‌شوند. اما باید این تکنولوژی‌ها را ایرانیزه کرد و شرایط و بستر ایران را در نظر گرفت. اولین نکته این است که زیرساخت و ظرفیت ایران را برای پذیرش آن تکنولوژی بررسی کنیم. در وهله اول باید از کاربردهای این تکنولوژی در ایران آگاه باشیم و ببینیم چگونه می‌توانیم از این کاربردها بهترین بهره را ببریم.

مهدی‌زاده‌فر در مورد عملی نشدن ایده‌ها در ایران اظهار داشت: علت اصلی این موضوع منابع انسانی است. در سال‌های اخیر بیشتر شاهد مهاجرت افراد می‌کنند. اکثر کسب‌وکارهایی که به سمت ما می‌آیند ریسک منابع انسانی دارند. یعنی افراد نخبه آن کسب‌وکارها می‌گویند که ممکن است تا دو سال آینده از کشور بروند. در نتیجه آن کسب‌وکارها هیچوقت به نتیجه نمی‌رسند.  

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/htom
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.