کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
به مناسبت دهمین سالگرد آغاز فعالیت «ژاکِت» در ۲۶ شهریورماه، اولین گزارش جامع وردپرس ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد.
وحید بهرامیان، مدیرعامل ژاکِت و محمدحسین طاهری، مدیرمحصول ژاکِت، سخنرانان این رویداد بودند که به توضیح گزارش جامع وردپرس پرداختند.
۵۶ میلیون بار دانلود وردپرس
وحید بهرامیان، مدیرعامل ژاکِت، قبل از هر چیزی هدف تهیه این گزارش را بیان کرد و با اشاره به فضای غیرشفاف طراحی وب ایران گفت: «در هر بازاری برای تصمیمگیری به داده نیاز داریم و کسبوکارها باید بدانند این حوزه چه دستهبندیها و رفتارهایی دارد تا بتوانند استراتژیهای مختلف را پیگیری کنند.»
محدود بودن بسیار زیاد شفافیت داده در ایران، ناممکن بودن جمعآوری داده دقیق، نبود دسترسی سرویسهای خارجی به فضای ایران و همکاری نکردن برندهای مختلف با هم برای جمعآوری دادهها به دلیل فضای رقابتی خاص داخل ایران از چالشهایی است که بهرامیان به آن اشاره کرد.
تا به امروز وردپرس ۵۶ میلیون بار دانلود شده که به دلیل رایگان بودن وردپرس و بینیازی به دانلود هرباره آن، استفادهکنندگان وردپرس بیشتر از این عدد است. در ادامه مدیرعامل ژاکِت خلاصهای از این گزارش ارائه داد و با اشاره به حضور گسترده وردپرس در جهان و جایگاه برجسته آن اظهار کرد: «وردپرس با کاربردش در بیش از ۴۳ درصد از کل وبسایتهای جهان، همچنان محبوبترین سیستم مدیریت محتوای دنیاست. سادگی استفاده، انعطافپذیری و توسعه بینهایت از ویژگیهایی است که وردپرس را به انتخاب اول کسبوکارها و توسعهدهندگان در سراسر دنیا تبدیل کرده است.»
بهرامیان سهم وردپرس از سیستمهای مدیریت محتوا در سطح جهان را ۶۲.۷ درصد اعلام کرد که نسبت به رقبای دیگر قابل توجه است. او گفت: «ایران در این بازار از باقی جهان عقبتر است و فقط ۱ درصد از این سایتها به زبان فارسی است که نشان میدهد فرصت بیشتری در اختیار ماست تا این بازار را در دست بگیریم.»
۴۷۸ میلیون سایت با وردپرس
وردپرس در ابتدا برای طراحی و ساخت وبلاگ ایجاد شد و به همین دلیل وبلاگنویسها از آن استقبال میکنند و انتخاب اول ۹۷ درصد آنهاست. اما به دلیل توسعه افزونههای مربوط به فروشگاهها ۲۰ درصد کل سایتهای مبتنی بر وردپرس سایتهای فروشگاهی بوده و ۳۰ درصد وبلاگی که بیشترین خرید افزونهها هم در بخش فروشگاهی است.
سایر آماری که بهرامیان ارائه داد عبارت است از: ساخت بیش از ۴۷۸ میلیون سایت با وردپرس که ۴۳ درصد کل سایتهای دنیا را در بر میگیرد و ایجاد روزانه ۱۰ هزار سایت جدید با وردپرس.
او در ادامه به بررسی درآمد افرادی پرداخت که در جهان به استخدام وردپرس درآمدهاند. آمریکا، انگلیس و کانادا در صدر این فهرست بوده و هندیها با داشتن کمترین دستمزد دلاری در پایین آن قرار دارند. او افزود: «ایرانیها به دلیل تحریمها برای ورود به بازار بینالملل محدودیت زیادی دارند و وقتی هویت ایرانی افراد مشخص شود، سایت آنها را بلاک میکند.»
رشد سریع وبسایتهای ایران
در ادامه نشست محمدحسین طاهری، مدیرمحصول ژاکِت، به بررسی وضعیت وردپرس در ایران پرداخت. او صحبتهایش را با این آمار آغاز کرد و گفت: «با ورود وردپرس در دهه 1380 بهمرور زمان و با رشد اینترنت در دهه 1390 با ایجاد انجمنهای فارسیزبان از این بستر استقبال شد. با تولد همیار وردپرس استفاده از پریمیوم جا افتاد و با ریبرند ژاکِت رفتار حرفهای هم بیشتر شد. تقریباً یک میلیون سایت با هویت فارسی وجود دارد که بیش از ۴۰ درصد آنها از CMS وردپرس استفاده میکنند. از بین این یک میلیون سایت بیش از ۵۷۲ هزار سایت از وردپرس استفاده میکنند و حدود ۳۵۰ هزار سایت از سیستم بهروزرسان هوشمند ژاکِت بهره میبرند. علاوهبر این ماهانه بیش از سی هزار بار اسم وردپرس در گوگل سرچ میشود.»
سی میلیارد تومان فروش ژاکِت در مارکتپلیس فارسی
در ایران تنوع افزونهها برای فارسیزبانان بسیار کم بود و ژاکِت توانست این خدمت را به بازار ارائه دهد. این مجموعه تا به امروز بیش از سی هزار افزونه فارسی تولید کرده است. بیش از هشتصد هزار سفارش افزونه وردپرس از یک میلیون و چهارصد سفارش در محیط ژاکِت ثبت شده که نشان میدهد سهم عمده بازار در دست ژاکِت است. ۳۵۰ هزار کاربر فعال و سه هزار محصول نتیجه 10 سال فعالیت ژاکِت در این حوزه است و بیش از ۱۵۰۰ توسعهدهنده از ژاکِت کسب درآمد میکنند.
بیش از ۳۸ درصد از قالبهای فروختهشده در ایران متعلق به سایتهای فروشگاهی است و بعد از آن قالبهای چندمنظوره و شرکتی قرار دارند.
با احتساب تورم، پردرآمدترین توسعهدهندگان محصولات وردپرس فارسی عبارتاند از: وردپرسمن در ژاکِت با فروش تقریبی سی میلیارد تومان، سید رضا صالحی با بیش از هفده میلیارد تومان و فروشگاه دیجیراتی. این اعداد نشاندهنده ظرفیت وردپرس فارسی است که با ورود مارکتپلیسهای ایرانی به فضای آنلاین روزبهروز بیشتر میشود.
ژاکِت با ارائه ابزارهای نوآورانهای مانند ژاکتاینستالر، افزونه بهروزرسان هوشمند و هاب هوشمند ژاکِت به توسعهدهندگان و کسبوکارهای ایرانی کمک کرده تا از محصولات پیشرفته برای توسعه وبسایتهایشان بهرهمند شوند. ارائه پشتیبانی فنی، آموزشهای عملی و محصولات متنوع از دیگر خدمات ژاکِت در راهاندازی و توسعه سایتهای وردپرسی است.
۷۱ هزار نفر فریلنسر توسعهدهنده وردپرس
طاهری در ادامه از فرصتهای اقتصادی برای توسعهدهندگان و فریلنسرها گفت و آن را فرصتی ارزشمند برای این افراد دانست. با افزایش تقاضا برای خدمات وردپرس، توسعهدهندگان ایرانی میتوانند با تولید و ارائه محصولات وردپرسی به درآمدهای قابل توجهی دست یابند. بیش از هفت درصد از فروشگاهها به سمت آنلاین شدن رفتهاند و بهمرور این عدد بالاتر خواهد رفت و بر این اساس، نیاز به متخصص و ظرفیت بازار بیشتر خواهد شد.
طبق گزارش جامع وردپرس، از میان ۱۶۱ هزار طراح سایت فعال بهصورت فریلنسری، ۴۴ درصد یعنی ۷۱ هزار نفر توسعهدهنده وردپرس هستند که برخی از آنها در پروژههای خاص خود تا صد میلیون تومان درآمد کسب کردهاند.
وردپرس فضای امنتری است
وحید بهرامیان و محمدحسین طاهری در نشست خبری بعد از سخنرانی از چالشهای امنیتی وردپرس گفتند. محرمانگی اطلاعات یکی از اولویتهای هر کسبوکاری است که بهرامیان در اینباره اظهار کرد: «امنیت وردپرس در جهان هم محل بحث و گفتوگوست. به دلیل متنباز بودن وردپرس، تعداد توسعهدهندگانی که روی هسته مرکزی آن کار میکنند بسیار زیاد است و با بروز هر باگی حفظ امنیت سریعتر اتفاق میافتد. حفظ امنیت یک پلتفرم غیروردپرسی بسیار سختتر و پرهزینهتر است.»
برای دانلود گزارش جامع وردپرس ایران در سال ۱۴۰۳ اینجا کلیک کنید.