کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آسان‌کردن زندگی برای رانندگان

چگونه 5G همه‌چیز را تغییر می‌دهد؟

صنایع حمل‌و‌نقل و لجستیک به 5G متکی هستند. شرکت خودروهای بدون راننده «هالو کار» و خدمات پیک بریتانیایی «یودل» در فهرست شرکت‌های در حال رشدی جای دارند که به شبکه‌های 5G پیشنهادهای کلیدی ارائه می‌دهند. این مقاله درباره فناوری تحول‌آفرین 5G در سراسر صنایع، با این مضمون است: «چگونه 5G همه‌چیز را تغییر می‌دهد».

شرکت‌های حمل‌ونقل و لجستیک در میان چالش‌های هزینه، زیرساخت و پذیرش، مدل‌های کسب‌وکار خود را روی 5G سازمان‌دهی می‌کنند. 5G اپراتورهای حمل‌و‌نقل را قادر می‌سازد تا قابلیت‌های جدید تلفن همراه را برای غنی‌سازی تجربه رانندگان و مسافران ارائه دهند. در سطح سازمانی، این فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کارهای خود را ساده کنند. برای مثال، سامسونگ برنامه‌هایی برای گسترش اینترنت 5G در رفت‌وآمدهای روزانه دارد. این شرکت در حال آزمایش چگونگی عملکرد این فناوری در مناطق روستایی است. غول فناوری کره جنوبی، در سال 2021 راهکارهای 5G خود را در سراسر شبکه مترو در سئول نصب کرد.

«جو والش»، مدیر B2B در سامسونگ انگلستان و ایرلند می‌گوید: «امسال این پروژه را برای ارائه اتصال یکپارچه به مسافران چه در زیر زمین و چه روی زمین نهایی می‌کند.» با فناوری 5G، سرعت دانلود مسافران مترو بهبود یافته و به اینترنت متصل می‌شوند. والش می‌گوید: «این تجربه تلفن همراه بازتعریف شده، به این معنی که مسافران می‌توانند نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی را در حین سفر زیرزمینی منتشر و تماس ویدئویی برقرار کنند.»

او می‌افزاید: «فناوری 5G mmWave این شرکت که برای انتقال حجم زیادی از داده‌ها با سرعت و دقت بالا طراحی شده‌، در حال آزمایش برای کارکرد دقیق‌تر در مناطق پرجمعیت و مکان‌های باز، مانند مراکز خرید و استادیوم‌های ورزشی است.» «دانیل لوید»، یک راننده تحویل کالا در بریتانیا در شرکت پیک یودل، برای پیمایش مسیرهای مختلف و تحویل به‌موقع بسته‌ها به دست مشتریان، به 5G متکی است. این شرکت از خیلی وقت پیش از تلفن‌های مجهز به 5G برای پیک‌ها استفاده می‌کرد. لوید در سال 2012 به یودل پیوست و از آن زمان به یک راننده مشتاق این برنامه تبدیل شده‌ است.

این اپلیکیشن دوطرفه که در سال 2019 معرفی شد، به رانندگان کمک می‌کند مسیر خود را پیدا کنند، عکس‌هایی را بارگذاری کرده تا ثابت کنند بسته را تحویل داده‌اند و به آموزش از راه دور دسترسی داشته ‌باشند. این برنامه همچنین به مشتریان امکان می‌دهد بسته‌ها را از ارسال تا تحویل پیگیری کنند.

یودل ادعا می‌کند نرم‌افزار آن -همراه با اتصال 5G- به رانندگانی مانند لوید کمک کرده‌ بهره‌وری خود را تا یک ساعت در هر شیفت افزایش دهند. لوید می‌گوید: «دانستن این موضوع که به لطف 5G می‌توانم همه این کارها را با سرعت و بدون قطعی اتصال انجام دهم، به این معنی است که زمان انتظار کمتر شده‌ و تقریباً به محض اینکه بسته‌ای را تحویل می‌دهم، می‌توانم به سراغ تحویل بسته بعدی بروم.»

یودل می‌گوید: «این اپلیکیشن به او کمک کرده رانندگان جدیدی استخدام کند و آنها بسته‌ها را در «زمان ثبت‌شده» به مقصد برسانند.» فقط در سال 2020 دو هزار راننده جدید یودل را نصب کردند و بیش از هزار راننده این برنامه را از راه دور آموزش دیدند. 5G عملیات لجستیک یودل را تکمیل کرده و مدل‌های تجاری سایر شرکت‌ها کاملاً به آن متکی است.

هالو کار، یک شرکت مستقر در لاس‌وگاس که سرویس اشتراک‌گذاری خودروی الکتریکی را با پایلوت از راه دور ارائه می‌دهد، از ناوبری ویدئویی و داده‌های حسگر خودروهای بدون راننده که توسط شبکه‌های تلفن همراه T-mobile 5G پشتیبانی می‌شوند، به‌منظور تحویل به مشتریان استفاده می‌کند. «آنتونلا سیراکسا روزا»، یک خلبان از راه دور در هالو کار، خودروها را با استفاده از این فناوری از راه دور به مشتریان تحویل می‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kpq9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.