رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آمار مرجوعی‌ خریدهای کریسمس بیش از همیشه بوده است!

خرده‌فروشان برای کاهش هزینه‌ها از فناوری کمک می‌گیرند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حالی که فصل تعطیلات زمستانی بیش از یک ماه پیش برای مصرف‌کنندگان به پایان رسید، خرده‌فروشان هنوز با کوهی از محصولات درگیر هستند. طبق گزارشی از فدراسیون ملی خرده‌فروشی، مصرف‌کنندگان آمریکایی حدود ۱۵۸ میلیارد دلار از کالاهایی را که بین اول نوامبر تا ۲۴ دسامبر خریداری کرده‌اند، بازگردانده‌اند.

این رقم نسبت به سال گذشته بیش از ۵۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با وجود اختلالات زنجیره تأمین و سایر چالش‌های مرتبط با بیماری کرونا، فروش خرده‌فروشی در تعطیلات سال ۲۰۲۱ به رکورد بالای 7/886 میلیارد دلار رسید، اما فدراسیون ملی خرده‌فروشی تخمین می‌زند که 8/17 درصد از این خریدها بازگردانده می‌شود.

زنجیره تأمین و مسائل مربوط به کووید که باعث افزایش هزینه‌ها شده، می‌تواند برای خرده‌فروشان میلیاردها دلار هزینه ایجاد کند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امسال خرده‌فروشان، حجم بالای محصولات برگشت‌خورده است. امسال از هر پنج بزرگسال، یک نفر حداقل یک بار قبل از کریسمس مرجوعی داشته است.

فدراسیون ملی خرده‌فروشی تخمین زده که سال گذشته مصرف‌کنندگان ایالات متحده در مجموع حدود ۱۰۱ میلیارد دلار از کالاهای خریداری‌شده برای تعطیلات را پس داده‌اند، اما امسال این تعداد به دلایل متعدد حتی بیشتر خواهد شد. یکی از این دلایل رونق فروش تجارت الکترونیک است. فروش تجارت الکترونیک حدود یک پنجم کل فروش تعطیلات در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است که این آمار پیش از شیوع کرونا و در سال 2019 حدود 15 درصد بوده است.

با گسترش تجارت الکترونیک، مصرف‌کنندگان تقریباً هر چیزی راحت‌تر می‌خرند و این منجر به نرخ بازگشت بالاتری می‌شود. تحقیقات پلتفرم مدیریت بازده «گو تی‌آرجی» تخمین می‌زند که از هر پنج محصولی که از طریق کانال‌های تجارت الکترونیک فروخته می‌شود، یک محصول به موجودی خرده‌فروشان بازمی‌گردد.

فارا الکساندر، مدیر بازاریابی و ارتباطات این پلتفرم، گفت: «در سال ۲۰۲۱، خریدهای تجارت الکترونیک ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که منجر به مرجوعی بیش از ۲۱۸ میلیارد دلاری در این بخش شد.» شکی وجود ندارد که حجم مرجوعی امسال بیشتر از سال گذشته است؛ اما چرا؟

به گفته کارشناسان، تغییر احساسات مصرف‌کننده باعث ایجاد موج جدیدی از عادات خرید می‌شود که میزان مرجوعی را افزایش می‌دهد. سطح پایین موجودی خریداران را مجبور به خرید در اوایل امسال کرد. 41 درصد از خریداران گفته‌اند که قصد داشتند امسال خریدهای تعطیلات خود را زودتر از سال گذشته انجام دهند و این خریدهای سریع کالاهای ارزان‌قیمت ممکن است منجر به پشیمانی خریدار شده باشد.

افزایش در حجم برگشتی‌ها هر سال دردسرساز خواهد بود، اما زمانی کابوس است که مرجوعی‌ها به اندازه حالا هزینه‌بر شوند. با حجم بالاتر از همیشه و افزایش هزینه‌ها، ضررهای بی‌سابقه‌ای به خرده‌فروشان وارد می‌شود، مگر اینکه بتوانند راهی برای کاهش هزینه‌ها پیدا کنند.

الکساندر گفت: «خرده‌فروشان معمولاً با استخدام نیروی فصلی آماده می‌شوند تا حجم افزایش فروش و مرجوعی را مدیریت کنند. از آنجایی که هزینه‌ها به دلیل کمبود نیروی کار افزایش یافته است، مطمئناً افزایش نیروی کار برای آنها به چالش بزرگ‌تری تبدیل شده است. به همین دلیل است که بسیاری از خرده‌فروشان بیشتر به راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری تکیه کرده‌اند تا به افزایش بهره‌وری کمک کنند و کمتر به نیروی انسانی وابسته شوند.»

با فناوری مناسب برای ردیابی این مرجوعی‌ها و ساده‌سازی فرایند برای مصرف‌کنندگان، مرجوعی خودکار یک فرصت بزرگ برای صرفه‌جویی در هزینه است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xq6m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.