کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آنچه در روز اول رویداد فین‌تک سرج گذشت / هوش مصنوعی مولد در بخش بانکی انقلاب ایجاد می‌کند

رویداد فین‌تک سرج، گردهمایی جهانی اکوسیستم فین‌تک، دیروز 15 اکتبر در بندر دوبی آغاز شد. این رویداد بازیگران صنعت فین‌تک را از بانک‌ها و مؤسسات مالی گرفته تا قانون‌گذاران، استارتاپ‌ها، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران، از سراسر جهان متحد می‌کند. در جلسه افتتاحیه فین‌تک سرج، تمرکز اصلی بر تأثیر هوش مصنوعی مولد (AI) بر بخش بانکی بود.

احمد الزارونی، معاون و رئیس بخش فناوری اطلاعات شرکت سرمایه‌گذاری دوبی، در یک پنل در این رویداد گفت که بشریت تازه قله کوه هوش مصنوعی مولد را دیده است. حتی تصور اینکه چه چیزی در آینده پیش روی ماست، دشوار است.

او اظهار داشت: «آخرین به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی مولد می‌تواند لحن صدا، متن و احساسات انسان‌ها را تشخیص دهد. من قبلاً نظیر این را ندیده بودم. هوش مصنوعی مولد یک ارزش افزوده بزرگ برای بخش بانکی خواهد بود. زیرا می‌تواند مشکلات را شناسایی کند و دقت ارائه خدمات پیشرفته را به مشتریان بهبود بخشد.»

او ادامه داد: «هرچه داده‌های بیشتری به هوش مصنوعی مولد بدهید، خروجی و نتایج قابل اتکاتر خواهند بود. هوش مصنوعی مولد می‌تواند به افراد قابلیت‌های خوب و بدی بدهد. اما مهم است که برای کشف مزیت‌های آن ریسک کنیم. مردم نباید هیچ‌وقت داده‌های محرمانه را به هوش مصنوعی مولد بدهند. باید گفت هوش مصنوعی مولد بر مشاغل هم تأثیرگذار است و در این مورد پیام من به همه این است که اگر از هوش مصنوعی مولد استفاده نمی‌کنید، با کسی که از این فناوری استفاده می‌کند جایگزین می‌شوید.»


ارائه استراتژی سرمایه‌گذاری توسط هوش مصنوعی


آناند کریشنان، مدیر فناوری امارات بانک سرمایه‌گذاری PJSC گفت: «هوش مصنوعی مولد هم به بانک‌ها و هم به مشتریان کمک می‌کند. این فناوری می‌تواند استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری ارائه دهد که قبلاً وجود نداشته‌اند. سفارشی‌سازی استراتژی‌ها یک روند محبوب در بخش بانکداری است، زیرا مشتریان به دنبال خدمات شخصی و متناسب با نیازهایشان هستند. از این رو سازمان‌های سرمایه‌گذاری فین‌تک در حال ارائه محصولاتی هستند که با جزئیات سفارشی‌سازی شده‌اند. این سیستم‌ها متوجه شده‌اند که جمعیت‌شناسی مشتریان در طول سال‌ها تغییر می‌کند و این مسئله تأثیر زیادی بر بخش بانکداری دارد.»


چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی


الکس دی وریس، دانشمند داده و کارمند واحد جرائم اقتصادی مالی بانک مرکزی هلند، در ادامه این پنل افزود: «هوش مصنوعی انرژی زیادی مصرف می‌کند. از طرفی ما در خطر افزایش تقاضای انرژی هستیم و این مسئله برای آب‌وهوا مضر است. از دیگر خطرات هوش مصنوعی، تولید تصاویر و اطلاعات جعلی است و باید راه‌حل‌ها و سیاست‌هایی برای جلوگیری از استفاده از این فناوری برای تولید چنین محتوایی پیدا کرد. مقررات GDPR نیز حیاتی هستند، زیرا ما باید داده‌ها را در حین استفاده از هوش مصنوعی ایمن نگه داریم. ما نباید اطلاعات اشتباه را از طریق هوش مصنوعی جمع‌آوری کنیم و افزایش آگاهی در مورد این چالش‌ها بسیار مهم است. وقتی صحبت از خدمات مالی می‌شود، باید از تعصب الگوریتم‌ها اجتناب کنیم. همه فناوری‌های جدید بی‌عیب‌ونقص نیستند و محدودیت‌هایی دارند.»

از دیگر اتفاقاتی که در روز اول فین‌تک سرج رخ داد، آغاز به کار «اس‌ام‌ای الویت» بود. هدف اس‌ام‌ای الویت فراهم کردن بستری جذاب برای تعامل با سیاست‌گذاران، رهبران کسب‌وکارها، مشاوران، کارآفرینان و بنیان‌گذاران است.

ناندا کیشور، مدیرعامل شرکت نواک تکنولوژی سلوشن، درباره اس‌ام‌ای الویت تأکید کرد که موانع اصلی در مقیاس‌پذیری ابتکارات هوش مصنوعی، به مدیریت ریسک‌های مرتبط با هوش مصنوعی مربوط است. با این‌ حال، او گفت که 70 درصد از شرکت‌ها تا سال 2030 هوش مصنوعی را می‌پذیرند و 95 درصد از تمام تعاملات با مشتریان تا سال 2025 توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.


۱۰۰ غرفه‌دار، ۱۶۰ سخنران و ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار در فین‌تک سرج


فین‌تک سرج با بیش از 100 غرفه‌دار، 160 سخنران و 1000 سرمایه‌گذار، پلتفرمی پیشرو برای اکوسیستم جهانی فین‌تک است. حامیان مالی فین‌تک سرج 2023 سازمان‌های پیشرو در این صنعت مانند مسترکارت، امارات ان‌بی‌دی، جیدیا تکنولوژی، فاینکس و فوروس اینوست هستند.

این رویداد بین‌المللی از تاریخ 15 تا 18 اکتبر در بزرگ‌ترین مرکز قایق‌های تفریحی خاورمیانه، بندر دوبی برگزار می‌شود. فین‌تک سرج یکی از رویدادهای نمایشگاه جیتکس است که در محلی یکسان با اکسپند نورث‌استار برگزار می‌شود. این رویداد طرفداران زیادی در صنعت فین‌تک از سراسر جهان دارد. فین‌تک سرج با بهره بردن از موقعیت پیشرو دوبی در فین‌تک، به بستر مهمی در گرد هم آوردن بازیگران مالی و فناوری بین‌المللی و ایجاد فرصت‌های نامحدود تبدیل شده است.

 از 15 اکتبر 2023، دومین دور از رویداد فین‌تک سرج برگزار شده و جامعه جهانی را در بندر دوبی متحد می‌کند. لازم به ذکر است که فین‌تک سرج، نورث‌استار و مارکتینگ‌مانیا در یک مکان برگزار می‌شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/043h
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.