رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا سیاست‌های آمریکا در قبال چین باعث عدم اطمینان سرمایه‌گذارهای بایت‌دنس می‌شود؟ / سهام‌داران بر سر دوراهی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بایت‌دنس، شرکت مادر شبکه اجتماعی تیک‌تاک، باارزش‌ترین استارتاپ جهان است. بایت‌دنس در حال حاضر ۲۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد. با اینکه ارزش این استارتاپ نسبت به سال ۲۰۲۱ افت کرده، اما باز هم ارزش هیچ استارتاپی حتی نزدیک به ارزش بایت‌دنس نیست. برای مثال اسپیس‌ایکس، شرکت موشکی ایلان ماسک، با ارزش ۱۴۰ میلیارد دلاری در جایگاه دوم رتبه‌بندی استارتاپ‌ها قرار دارد.

برای سرمایه‌گذاران این شرکت که بعضی از آنها از ابتدا حامی بایت‌دنس بودند حتی وقتی ارزش آن به یک میلیارد دلار نمی‌رسید، عرضه عمومی بایت‌دنس به معنی میلیاردها دلار سود است. این سود سرمایه‌گذاران بایت‌دنس را به بزرگ‌ترین و موفق‌ترین وی‌سی‌های جهان تبدیل می‌کند. می‌توان گفت این وی‌سی‌ها شرط‌بندی در این بازی را برده‌اند؛ حتی اگر از این پروژه خارج شده باشند، اما متأسفانه این سرمایه‌گذاران روزه سکوت گرفته‌اند و در مورد چشم‌انداز شرکت اظهارنظری نمی‌کنند و فقط برخی از آنها نظرات خود را بیان کرده‌ و خواسته‌اند که ناشناس باقی بمانند.

 به نظر می‌رسد دلیل این موضوع تیک‌تاک باشد؛ رسانه‌ای که ۱۵۰ میلیون کاربر دارد و توانسته محبوبیت زیادی در ایالات‌ متحده کسب کند، اما در عین ‌حال بسیار هم جنجال‌برانگیز است. چنانچه در ماه مارس فوربز گزارشی منتشر و بیان کرد که اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری در حال تحقیق روی استفاده بایت‌دنس از تیک‌تاک جهت نظارت بر خبرنگاران آمریکایی هستند. تیک‌تاک در حال حاضر در آمریکا به یک موضوع سیاسی داغ تبدیل شده است.

چندین سال از ممانعت دولت‌های فدرال از مسدود کردن تیک‌تاک توسط ترامپ گذشته، اما دولت بایدن و برخی قانون‌گذاران دوباره مخالفت با تیک‌تاک را از سر گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که اگر بایت‌دنس، تیک‌تاک را نفروشد، این شبکه اجتماعی را مسدود خواهند کرد. این اتفاقات مهر تأییدی بر سکوت سرمایه‌گذاران بایت‌دنس است. مخالفت دولت آمریکا با تیک‌تاک و نارضایتی دولت چین به فروش تیک‌تاک نشان داده همان بهتر که سرمایه‌گذاران ساکت بمانند و عجولانه واکنش نشان ندهند.


از شرط‌بندی تا میلیاردری


یکی از سرمایه‌گذاران بایت‌دنس بیان می‌کند که اگر مسائل سیاسی مطرح نبود، قطعاً سرمایه‌گذاران در مورد ارزش و جایگاه بایت‌دنس خوشحال می‌شدند. این شرکت حدود 80 میلیارد دلار درآمد و 25 میلیارد دلار سود ناخالص عملیاتی به دست آورده است. این ارقام بایت‌دنس را با تنسنت، هلدینگ فناوری چینی قیاس‌پذیر می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر بایت‌دنس به‌صورت عمومی عرضه می‌شد، می‌توانست جایگزین علی‌بابا شود.

سکویا در سومین دور تأمین مالی بایت‌دنس روی بایت‌دنس سرمایه‌گذاری کرد و 10 درصد سهام این شرکت معادل ۴۶۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. جالب است که یک سال قبل سکویا می‌توانست همین سهم را تنها با ۶۰ میلیون دلار داشته باشد، اما نمی‌پذیرفت. در سال‌های بعد نیز پول‌های زیادی وارد شرکت کرد و تا سال ۲۰۱۸ رهبری سرمایه‌گذاری‌ها را بر عهده داشت. امروز حدود ۲۲ میلیارد دلار از سهام شرکت بایت‌دنس متعلق به سکویا است و در واقع شرکت‌هایی که بیشترین سهام را در بایت‌دنس دارند عبارت‌اند از: اس‌آی‌کیو، سکویا، جنرال آتلانتیک و کوتو.


 دلهره سرمایه‌گذاران


سهامداران بایت‌دنس در پی افت ارزش این شرکت به دنبال فروش خود هستند، اما فروش هم به این راحتی‌ها نیست. این سهام‌داران نگران غوغاهای بازار ثانویه واشنگتن هستند، با این ‌حال برخی معاملات در حال انجام است. بر اساس گزارش‌ها اس‌آی‌جی و سافت‌بانک هر کدام یک سهم به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در ماه مارس فروخته‌اند. البته این معاملات نه سهام ۲۲۰ میلیارد دلاری بایت‌دنس و نه سرمایه‌گذاران بزرگ آن را تکان نمی‌دهد.

نوتیس، یک شرکت ارائه‌دهنده قیمت پیشنهادی برای سهام ثانویه است و ارزش سهام بایننس را ۱۸۰ میلیارد دلار (مانند دسامبر ۲۰۲۰) تخمین می‌زند. چاک تیلور، معاون ارشد شرکت نوتیس می‌گوید: «شرکت ما هیچ داده‌ای مبنی بر اینکه سفارش‌های فروش سهام بایت‌دنس به معامله ختم شده باشند، ندارد. البته این مسئله غیرمعمول است زیرا سهامداران علاقه سابق را به این شرکت ندارند.»

گلن اندرسون، کارگزار و فروشنده سهام بایت‌دنس در رین‌میکر سکیوریتیز اظهار می‌دارد: «قیمت مورد قبول سهام‌داران بایت‌دنس برای فروش سهام این شرکت بین ۲۳۵ تا ۲۴۰ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱ این قیمت حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بود. این کاهش قیمت ناشی از جنجال‌های تیک‌تاک است. اگر این خطرات سیاسی و قانونی وجود نداشت، شاهد این کاهش قیمت در سهام بایت‌دنس نبودیم. به نظر می‌رسد مسائل سیاسی بر سهام بایت‌دنس سایه و در دل سهام‌داران ترس انداخته است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uhkq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.