کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آینده صنعت بازی‌سازی به سمت بلاکچین و متاورس می‌رود/ گفت‌و‌گو با مهدی زیوداری، مشاور سرمایه‌گذاری کسب‌و‌کارها

مهدی زیوداری درباره برنامه‌هایی که برای حوزه بازی‌سازی در فضای بین‌المللی دارد می‌گوید

مهدی زیوداری سال‌هاست در اکوسیستم نوآوری فعال است و به عنوان کسی که در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام داده و به شرکت‌های مختلف در این بخش مشاوره داده است، از پیچ‌و‌خم‌های این حوزه آگاهی دارد. او اولین مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شریف بوده و هم‌بنیان‌گذار استارتاپ کارچین است.

زیوداری در گفت‌و‌گوی پیش رو از سرمایه‌گذاری روی یک بازی می‌گوید که توسط تیمی ایرانی در ترکیه توسعه داده شده و سپس به یک سرمایه‌گذار خارجی واگذار شده است. او همچنین از برنامه‌هایی که در آینده نزدیک برای حوزه بازی‌سازی در نظر دارند، سخن گفته است.

پروژه‌ای که امتیازش را واگذار کرده‌اید، معرفی چه بود. کمی در مورد ماهیت و ویژگی‌های این پروژه توضیح دهید. این پروژه از لحاظ مالی به چه صورت تأمین شده بود؟

ما در باشگاه اینوستار سال گذشته روی پروژه‌ای در حوزه گیم سرمایه‌گذاری کردیم. سال گذشته استودیو نیو گیم یک بازی را برای ما پرزنت کرد که در حوزه ریسینگ بود. این مجموعه قبلاً بازی‌های بسیار زیادی را در ایران طراحی کرده، ساخته و آن را اجرا و وارد بازار کرده بود.

برای این بازی که طراحی کرده بودند، به دنبال سرمایه‌گذار می‌گشتند و این موضوع را با ما مطرح ساختند. ما در باشگاه اینوستار اعضای مختلفی داریم که به حوزه‌های سرمایه‌گذاری علاقه‌مندند. چند عضو از باشگاه روی فرایند تولید این بازی سرمایه‌گذاری کردند. بنابراین وارد مرحله تولید شد و در یک سال گذشته پروژه جلو رفت، تولید شد، مراحل پایانی هم انجام گرفت اما بازی منتشر نشد.

دلیل شما برای فروش و واگذاری این پروژه چه بود؟ همین که منتشر نشد؟
نه، اتفاقاً بازی بسیار خوب از کار درآمده بود. اعضای استودیو نیو گیم که الان ساکن ترکیه هستند، متشکل از افرادی توانمند است. آنها به صورت حرفه‌ای پروسه ساخت این بازی را پیش بردند. اما کار در این حوزه آن هم در سطح بین‌المللی به سرمایه خیلی زیادی نیاز دارد و این از توان ما و تیم خارج بود.

چون هدف این نبود که بازی را در ایران منتشر کنیم و می‌بایست حتماً در فضای بین‌المللی منتشر می‌شد که نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ داشت. دو راه داشتیم؛ یکی اینکه با انتشاردهندگان بین‌المللی کار کنیم یا اینکه می‌بایست پروژه را به یک تیم سرمایه‌گذار بین‌المللی واگذار می‌کردیم.

ترند شدن گیم، اتفاقی بود که امسال در حوزه بلاکچین به‌صورت موازی در حال رخ دادن بود. با توجه به اینکه باشگاه اینوستار در حوزه کریپتوکارنسی فعالیت زیادی دارد، تصمیم گرفتیم بازی را تغییر دهیم و آن را در بلاکچین پیاده کنیم و از طریق انتشار توکن از لحاظ مالی تأمینش کنیم.

برنامه‌های آتی تیم شما چیست؟
این یک سرآغاز بود و دریچه جدیدی به روی ما باز کرد. از یک جایی به بعد مسیر را تغییر دادیم و پروژه را به سمت بلاکچین شدن بردیم. تصمیم به این کار گرفتیم و اسم پروژه را هم مقداری تغییر دادیم و آن را با فضای بلاکچینی متناسب کردیم. همین باعث شد که چند سرمایه‌گذار بین‌المللی مستقر در ترکیه و علاقه‌مند به این فضا، پا پیش بگذارند.

با توجه به اینکه بلاکچین کردن این بازی و لانچ کردن آن در فضای کریپتوکارنسی حساسیت و نکاتی به وجود آورده بود، در نهایت تصمیم گرفتیم به طور کامل، این بازی را به آنها واگذار کنیم. البته آنها هم به این کار ابراز علاقه کردند. اما بخشی از توکن‌های این پروژه همچنان دست اعضای اینوستار و تیم توسعه پروژه است و قرار است که به عنوان یک بازی بلاکچینی به‌زودی منتشر شود.

این پروژه هم برای سرمایه‌گذار و هم برای تیم توسعه‌دهنده، تجربه خیلی خوبی بود. دریچه جدیدی در فضای بلاکچینی و گیم‌های بلاکچینی برای ما ایجاد شد. برنامه بعدی اعضای توسعه‌دهنده، طراحی یک بازی در فضای متاورس است.

پروژه بعدی که می‌خواهیم لانچ کنیم در حوزه بازی‌‌های متاورس خواهد بود، البته در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر، به طوری که پروژه سال گذشته را می‌توانیم مینی‌گیم بنامیم. برآوردمان این است که بتوانیم چند میلیون دلار سرمایه جذب کنیم و این دفعه خودمان آن را لانچ کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/p9tn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.