کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اختتامیه رویداد تیک‌آف 1402 برگزار شد / رویدادی برای جذب سرمایه استارتاپ‌های حوزه لجستیک

اختتامیه رویداد تیک‌آف 1402 (از سلسله‌رویدادهای پیوند) در حوزه جابه‌جایی و لجستیک (Mobility & Logistics) که با محور جذب سرمایه برای استارتاپ‌های این حوزه برگزار شده بود، با تلاش مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و همراهی صندوق پژوهش و فناوری وستا در ساختمان امین‌الضرب اتاق تهران برگزار شد.

در رویداد اخیر سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد با توجه به تغییرات در اکوسیستم نوآوری ایران، اتاق بازرگانی برای تأسیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اقدام کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سحر بنکدارپور، دبیر کل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: «‌به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری و نفوذ نوآوری در دل کسب‌وکارهای سنتی و صنایع بزرگ که از اهداف تأسیس این کمیسیون بود، نیاز به نقشه راهی داشت که برای تحقق آن مرکز نوآوری و تحول دیجیتال تهران تأسیس شد»

رویداد اخیر در واقع فرصتی بود برای بررسی وضعیت لجستیکی کشور و جذب سرمایه برای استارتاپ‌های فعال در این حوزه. به گفته سخنرانان این رویداد، حوزه لجستیک در ایران جای کار زیادی دارد و باید برای بهبود و پیشرفت آن اقداماتی انجام شود.


یک‌سوسازی نیازهای بازار و تحقیقات علمی


یکی از سرفصل‌های تعریف‌شده برای مرکز نوآوری و تحول دیجیتال، «یکسوسازی نیازهای بازار و تحقیقات علمی» است. بنکدارپور با اشاره به این سرفصل گفت: «با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در اتاق تهران و در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناورپایه دارای سطح فناوری پیشرفته، اقدام به برگزاری سلسله‌رویدادهای پیوند با محوریت تبادل فناوی و جذب سرمایه کرده‌ایم.»

بنکدارپور همچنین با اشاره به رویدادهایی که پیش از این توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برگزار شده گفت: «در این رویداد بر حوزه جابه‌جایی و لجستیک تمرکز شده و با همکاری صندوق پژوهش و فناوری وستا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی این رویداد را برنامه‌ریزی و برگزار کردیم.»

او تأکید کرد که در برگزاری هیچ‌ کدام از رویدادها هیچ هزینه‌ای از نهادهای مرتبط دریافت نشده و ادامه داد: «تمامی رویدادهایی که با اهتمام مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران انجام می‌‌شود با حمایت‌های مادی و معنوی اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود.»


حرکت از فناوری به سوی بازار


رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در خصوص چگونگی برگزاری رویداد گفت: «این رویداد از 20 فروردین‌ماه کلید خورد و نخستین فراخوان آن 25 اردیبهشت‌ماه در سایت اتاق تهران منتشر شد. در پی این فراخوان حدود 90 تیم و 35 سرمایه‌گذار جهت حضور ثبت‌نام کردند. از میان 90 تیم ثبت‌نامی، طی غربالگری صورت‌گرفته 20 تیم برگزیده شدند که دهم مردادماه جلسه منتورینگی با حضور منتورهای برجسته اکوسیستم نوآوری برگزار شد و بر اساس شاخص‌های مد نظر 9 تیم جهت ارائه در روز نهایی انتخاب شدند.»

او اظهار کرد: «این تصمیم به دلیل محدودیت‌های زمانی که داشتیم گرفته شد، وگرنه هر 20 تیم، تیم‌های توانمند و مستعدی هستند. از این رو، برای اینکه سرمایه‌گذاران به اطلاعات هر 20 تیم دسترسی داشته باشند کتابچه‌ای از آنها تهیه شده که برای آشنایی بیشتر با طرح‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه امروز پایان کار این رویداد نیست و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال در فرآیند جذب سرمایه همچنان همراه تیم‌ها و سرمایه‌گذاران خواهد بود.»

بنکدارپور یکی از اهداف رویداد اخیر را نزدیک شدن به بازار بیان کرد و گفت: «در رویدادهای پیشین بیشتر به مقوله فناوری توجه داشتیم، اما در این رویداد از سمت فناوری به سمت بازار حرکت کردیم. به قول آقای دکتر روزبهانه، «در قلب لجستیک جهان انبار خوابیده» و این بزرگ‌ترین ارزش است و چنانچه کسی بتواند در این حوزه نوآوری داشته باشد شاخص خواهد شد. دسترسی به بازارهای بزرگ از طریق اصلاح روش‌های لجستیک شکل خواهد گرفت و برای بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی هم روش‌های لجستیک بهینه و برای سرمایه‌گذار نیز جذاب است.»


حوزه لجستیک نیازمند بهبود است


بنکدارپور درباره وضعیت لجستیکی و زیرساختی کشور در راستای رسیدن بنگاه‌های تولیدی به اهداف خود گفت: «با این حال، وضعیت زیرساختی کشور در حوزه لجستیک مطلوب نیست و برای رفع این مشکل و زنجیره تأمین و بهبود لجستیک اقدام به برگزاری این رویداد کردیم تا گامی هرچند کوچک برای بهبود این حوزه بزرگ برداریم.»

در ادامه مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری وستا در رابطه با جابه‌جایی و لجستیک و اهمیت توجه به این حوزه گفت: «این حوزه می‌تواند اقیانوس آبی باشد برای استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران کشور که روی آن فعالیت کنند. معتقدم این حوزه فضای خوبی برای فعالیت استارتاپ‌هاست. ممکن است فکر کنید با توجه به برندهای معتبری که در این حوزه در کشور فعالیت می‌کنند، این حوزه اشباع شده است. اما واقعیت‌هایی وجود دارد که با استناد به آنها ادعا می‌کنم این‌گونه نیست.»

امیر قدیری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری وستا با اشاره به حوزه لجستیک و وضعیت آن در ایران گفت: «با توجه به آمارهای موجود در دنیا و منطقه می‌توان گفت این حوزه بسیار جای رشد دارد؛ استارتاپ‌ها می‌توانند در زنجیره ارزش Mobility & Logistics فعالیت کنند و سرمایه‌گذاران هم می‌توانند در کنار آنها باشند.»

او ضمن ارائه آماری از حجم جذب سرمایه در حوزه لجستیک در دنیا و منطقه گفت: «این حوزه در سراسر دنیا در حال گسترش است و به همین دلیل است که معتقدیم استارتاپ‌ها و تیم‌ها می‌توانند در این حوزه رشد و توسعه داشته باشند.»


آینده از آن استارتاپ‌هاست


سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، از دیگر سخنرانان روز پایانی رویداد تیک‌آف 1402، با اشاره به مزیت‌های تیم‌های شرکت‌کننده اعلام کرد: «استارتاپ‌ها اغلب دو ریسک دارند؛ نخست ریسک تحقیق و توسعه و دیگری ریسک تبدیل محصول به بازار. اکثر استارتاپ‌ها فقط نوآوری در مدل کسب‌وکار را مد نظر داشته و در نتیجه عمدتاً فقط با ریسک دوم سروکار دارند.»

ملکی‌فر در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «اما شکلی از استارتاپ‌ها به وجود آمدند که فناوری توسعه می‌دهند و با ریسک تحقیق و توسعه هم مواجه هستند؛ بنابراین اگر این دو ریسک را کنار هم بگذاریم با چهار مدل استارتاپ مواجه هستیم.»

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: «گروه اول با شدت کمی با هر دو ریسک مواجه هستند. استارتاپ‌های نسل اولی که مدل استارتاپ‌های بزرگ و مطرح دنیا را کپی و بومی‌سازی می‌کنند در این دسته جای دارند. گروه دوم بیشتر در مدل کسب‌وکار خود نوآوری کرده و مدل‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. گروه سوم نیز مزیتی در مدل کسب‌وکار خود ندارند و تنها روی توسعه فناوری تمرکز می‌کنند و با ریسک فنی مواجهند.»

او ادامه داد:«اما آینده و حاشیه سود از آن گروه چهارم استارتاپ‌هاست که هر دو ریسک را در حد اعلای خود دارند؛ چراکه هر کس ریسک بیشتری دارد، حاشیه سود بیشتری هم برمی‌دارد. ویژگی‌های رایج این گروه از استارتاپ‌ها مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده و دارای ویژگی‌هایی هستند.»

ملکی‌فر همچنین اعلام کرد: «اغلب این استارتاپ‌ها صاحب پروانه ثبت اختراع بوده و چندرشته‌ای هستند؛ به این معنا که رشته‌ها را به هم گره زده‌اند. بیش از 70 درصد آنها صاحب محصول فیزیکی هستند.»

ملکی‌فر اذعان داشت که استارتاپ‌های شرکت‌کننده در این رویداد هر دو ریسک اخیر را به یکدیگر پیوند زده‌اند. او در این خصوص گفت: «مراقب باشید؛ چراکه در بلندمدت برد با کسانی است که در کنار مدل کسب‌وکاری خود، فناوری را هم توسعه می‌دهند. نمی‌شود به‌تنهایی به مزیت مدل کسب‌وکاری دل بست، چون توسعه فناوری قطعاً ارزش‌هایی را به کسب‌وکارها اضافه می‌کند.»

ملکی‌فر در ادامه اضافه کرد: «سرنوشت استارتاپ‌های فعال در کشور و تمرکز آنها بر هوش مصنوعی نشانگر آن است که گردش به سمت فناوری وجود دارد و تحولات آینده نشان می‌دهد که آینده از آن فناورپایه‌هاست.»

در ادامه این رویداد تیم‌های منتخب در مقابل سرمایه‌گذاران و داوران به ارائه طرح خود پرداخته و به سؤالات مطرح‌شده از سوی داوران رویداد پاسخ دادند. فرزین فردیس، عضو هیئت‌رئیسه و عضو شورای راهبردی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران؛ شهره ناصری، مدیر پایش و کنترل پروژه‌های راهبردی شرکت فناپ و علی ناظمی، مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری از داوران این رویداد بودند.

در پایان این رویداد، تیم‌های منتخب به تعامل و تبادل نظر با سرمایه‌گذاران جهت جذب سرمایه و انجام فرآیندهای مربوط به آن پرداختند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jfls
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.