سوییچ IXP مرکز انقلاب دچار اختلال شده است / اختلال گستره روی ترافیک اینترنت داخلی +به‌روزرسانی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کاربران از کندی شدید و اختلال روی اینترنت خود خبر می‌دهند. از ظهر امروز ساعت ۱۴:۳۰ دسترسی به برخی از سایت‌ها و سرویس‌های داخلی مانند ساعاتی در شب گذشته (۲۶ دی)  امکان‌پذیر نیست. ابرآروان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که قطعی مکرر برق روی دیتاسنتر بامداد این شرکت باعث بروز برخی اختلال‌ها و عدم ارائه سرویس از سمت این شرکت شده است. سرویس ردار ابرآروان هم که وضعیت ترافیک شبکه را نشان می‌دهد، وجود اختلال روی شبکه داخلی از ظهر امروز را تایید می‌کند.

همچنین برخی کارشناسان شبکه نیز اعلام می‌کنند که ارتباطات داخل کشور که بین اپراتورها که عمدتا از طریق سوییچ تبادل ترافیک تهران (IXP)  برقرار می‌شود دچار اختلال شده است. منشأ این اختلال هنوز مشخص نیست. 

محمد مظفری، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با کارنگ در مورد مشکل روی سوییچ IXP  گفت: «اطلاعات رسمی در این مورد که مشکل دقیقا چیست وجود ندارد، ولی می‌دانیم که سوییچ IXP تهران در مرکز انقلاب که تمام اپراتورها به آن متصل هستند و برای تبادل ترافیکشان از آن استفاده می‌کنند دچار مشکل شده است.» به گفته او به نظر می‌آید یک مشکل نرم‌افزاری روی این سوییچ باعث این مشکل و قطع و وصلی مکرر شده باشد. 

آنطور که او می‌گوید همین مشکل ترافیک داخل را به شدت دچار اختلال کرده و باعث شده دسترسی به برخی سایت‌ها و سرویس‌های ایرانی امکان‌پذیر نباشد.

او در پاسخ به این سوال که چرا این اختلال اپراتور به اپراتور متفاوت است توضیح داد: «بعضی از اپراتورها به غیر از مسیر IXP ممکن است ارتباط مستقیمی هم با هم داشته باشند و ترافیک را جدا از این سوئیچ تبادل کنند به همین خاطر در حال‌حاضر برخی کاربران در دسترسی به سرویسی مشکل ندارند و برخی دیگر نمی‌توانند از سرویس داخل کشور استفاده کنند.»

مظفری تاکید می‌کند که به خاطر مشکل در سوییچ IXP مرکز انقلاب تنها کاربران تهرانی بیشتر از کاربران سایر شهر‌ها دچار مشکل هستند.

تماس کارنگ با شرکت ارتباطات زیرساخت برای دریافت جزییات بیشتر در مورد این اتفاق تا این لحظه بدون نتیجه مانده است.

اختلال روی سوییچ IXP از شب گذشته شروع و در نهایت چند ساعت بعد پایان یافت. در همین رابطه امیر محمدزاده لاجوردی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور، شب گذشته با انتشار پستی در ویراستی در این باره گفت: «دقایقی پیش شاهد افت ترافیک یکی از مراکز IXP کشور بودیم که توسط همکارانم این مشکل مرتفع گردید.»

اما بااین حال امروز (۲۷ دی)  هم شواهد حاکی از آن است که این اختلال در ترافیک داخل کشور همچنان وجود دارد.

به‌روزرسانی:

دقایقی پیش شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای کوتاه گفته است که «به دلیل بروز مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه شاهد افت کیفیت سرویس در مرکز تبادل ترافیک تهران هستیم.» این شرکت در اطلاعیه‌ خود اعلام نکرده که این مشکلات تا چه زمانی ادامه دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o0w5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.