کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از ام‌کامرس تا خرده‌فروشی اومنی‌چنل

با چند روند مهم خرده‌فروشی آشنا شوید

از تجربه خرید الکترونیک گرفته تا اختلالات زنجیره تأمین جهانی و یک بیماری همه‌گیر که تمام نمی‌شود، خرده‌فروشان می‌توانند روی یک چیز حساب کنند؛ مردم همیشه خرید می‌کنند. دوست داشته باشید یا نه، چاره‌ای ندارید جز اینکه برای رفع نیازهای روزانه به خرید بروید. در ادامه برخی از روندهایی که نحوه خرید را شکل می‌دهند، بررسی می‌کنیم.


تجارت الکترونیک بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد


همه‌گیری کرونا، خرید آنلاین را به یک ضرورت تبدیل کرد. دو سال بعد فروشگاه‌ها بازگشایی شدند، اما پیش‌بینی می‌شود تجارت الکترونیک و تجارت اجتماعی روند صعودی خود را حفظ کنند. وقتی به فروش آنلاین جهانی نگاه می‌کنیم، سلزفورس رشد دیجیتالی 57 درصدی را در سال 2020 و رشد 16 درصدی را در سال 2021 گزارش کرده است. ای‌مارکتر نیز پیش‌بینی می‌کند این رشد صعودی تا سال 2025 ادامه یابد.

اما مردم دقیقاً چه چیزی را آنلاین می‌خرند؟ گوگل با استفاده از داده‌های گوگل ترندز، دسته‌بندی‌های خرده‌فروشی را شناسایی کرده است که اکنون «نُرم جدید» هستند. جست‌و‌جو برای این محصولات در طول همه‌گیری افزایش یافته، اما همچنان به سطح «عادی» پیش از شیوع کرونا بازنگشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی از گرایش‌های اولیه خرید پس از شیوع کرونا، به این زودی‌ها از بین نمی‌روند. یافته‌های گوگل با داده‌های مک‌کنزی مطابقت دارد؛ پوشاک، لوازم آرایشی، اقلام حیوانات خانگی دسته‌هایی هستند که مصرف‌کننده‌ها در آن ولخرجی می‌کنند.

همان‌طور که روی تجارت دیجیتال تمرکز داریم، توجه به تحول مداوم مهم است. از تجارت اجتماعی تا متاورس، مصرف‌کنندگان در هنگام خرید از روی مبل راحتی خود، محصول مورد نظرشان را انتخاب و خریداری می‌کنند.


تجارت سیار


از آنجا که تلفن‌های همراه همه جا و همیشه با ما هستند، تجارت موبایلی یا ام‌کامرس به روش اصلی خرید از خرده‌فروشی‌ها تبدیل شده است. بر اساس گزارش اسنپ‌چت، 67 درصد از خرده‌فروشی‌ها در سال 2021 از طریق موبایل انجام شده است. انتظار می‌رود فروش ام‌کامرس در سال 2024 از 400 میلیارد دلار فراتر رود.


تجارت اجتماعی


با صرف زمان بیشتر مردم در تلفن‌های همراه، جای تعجب نیست که بسیاری از این دقایق به شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده می‌شود. میانگین زمان صرف‌شده در شبکه‌های اجتماعی، دو ساعت و 27 دقیقه در روز است. با توجه به اینکه بیش از 10 درصد از روزهای ما صرف چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، پس چه کانالی بهتر از اینها برای افزایش آگاهی از برند و کشف محصول؟

فروش از شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها زمینه دستیابی به بازار هدف را فراهم می‌کند، بلکه احتمال خرید را افزایش می‌دهد؛ 55 درصد از مصرف‌کنندگانی که تجارت الکترونیک را به رسمیت می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند، پس از دیدن یک محصول در شبکه‌های اجتماعی، آن را می‌خرند.

طبق نظرسنجی تجارت دیجیتال گارتنر، نه‌تنها 62 درصد از سازمان‌ها از تجارت اجتماعی برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین استفاده می‌کنند، بلکه تجارت اجتماعی تاکتیکی است که توسط فروشندگان B2B و B2C به طور یکسان استفاده می‌شود.

برایان مور، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل پلتفرم تجارت زنده تاک شاپ لیو، توضیح می‌دهد: «بسیاری از خرده‌فروشان در حال ایجاد برنامه‌های زنده هستند و تولیدکنندگان در حال توسعه محتوایی هستند که مشتریان را از طریق داستان‌سرایی قدرتمند با برندهای شرکتی مرتبط می‌کند. آنها نه‌تنها برای این برندها تبلیغ می‌کنند، بلکه باعث فروش نیز می‌شوند.»


متاورس


به نظر می‌رسد نام یک فیلم پرفروش بزرگ، جسورانه و پرفروش هالیوود باشد؛ این‌طور نیست؟ چه معنای متاورس را بدانید یا چه ندانید، این یک روند روبه‌رشد خرده‌فروشی است. صنعت مد و صنعت بازی ممکن است در نگاه اول چندان قرابتی با هم نداشته باشند، اما «نایک»، «رالف لورن»، «لویی ویتون» و «فوراور 21» تنها تعدادی از برندهای پوشاک هستند که در حال ورود به پلتفرم‌های بازی و متاورس هستند.


خرید از فروشگاه ادامه خواهد داشت


با وجود اینکه بسیاری بر این باورند که همه‌گیری پایانی است برای خرید از فروشگاه، خرده‌فروشان همچنان در حال گسترش فضای فیزیکی خود هستند. برای مثال برلینگتون قصد دارد بر پیام بازاریابی، تقویت قابلیت‌های تجاری و مجموعه‌ای و گسترش تعداد فروشگاه‌ها در اندازه‌های کوچک‌تر تمرکز کند.

همان‌طور که در گزارشی در مورد 10 برند خرده‌فروشی برتر در سال 2022 ذکر شده، انتظار می‌رود این فروشگاه‌های کوچک‌تر بیش از 300 دلار در هر فوت مربع درآمد تولید کنند. تجربه خرید از همه کانال‌ها نیاز به فروشگاه‌های فیزیکی را ثابت کرده است.

سلزفورس گزارش می‌کند که از هر 10 سفارش دیجیتال، 6 مورد تحت‌تأثیر تجربه حضور در فروشگاه است. خرید در فروشگاه مزایایی دارد که داشتن آن برای تجارت الکترونیک غیرممکن است. خریداران به دلیل توانایی دیدن، آزمایش و امتحان کردن محصولات قبل از خرید، کمتر با مشکل برگشت دادن کالا مواجه می‌شوند.

فراتر از دلایل عملی برای خرید در فروشگاه، دلیل دیگری نیز وجود دارد؛ خرید یک تجربه است. تجربه‌ای که تمام حواس فرد را درگیر می‌کند. رهبران تجارت دیجیتال این نیاز را درک می‌کنند و 41 درصد آنها برای پشتیبانی از اجرای استراتژی‌های دیجیتال خود، روی تجربیات جدید مشتری سرمایه‌گذاری می‌کنند،تجربه خود را در فروشگاه به سطح بالاتری می‌برند، با افتتاح فروشگاه‌های خاص، برند خود را با خرده‌فروشی تجربی تقویت می‌کنند.


خرده‌فروشی چند‌کاناله


با روندهای مهم خرده‌فروشی خرید دیجیتالی و فیزیکی برای سال 2022، یک تجربه چندکاناله یکپارچه در قلب معاملات خرده‌فروشی قرار دارد. خرده‌فروشان از زمانی که شاخص خرده‌فروشی چندکاناله در سال 2015 راه‌اندازی شد، راهی طولانی را پیموده‌اند.

در سال 2021، اتخاذ بهترین شیوه‌ها برای همه خرده‌فروشان و برندها در این شاخص 62 درصد است؛ تقریباً 15 درصد افزایش نسبت به میانگین 47 درصدی سال 2019. به گفته مک‌کنزی، 60 تا 70 درصد از مصرف‌کنندگان در حال حاضر به روش چندکاناله خرید می‌کنند.

اهمیت اختلاط روش‌های فیزیکی و دیجیتالی آن‌قدر زیاد است که کلمات جدیدی را به زبان اضافه کرده است؛ خرده‌فروشی فیجیتال. نوعی از خرده‌فروشی که بهترین تجربه خرید را هم از طریق دیجیتالی و هم فروش فیزیکی پیش روی مخاطب می‌گذارد. این دو روش یکدیگر را تقویت می‌کنند و در نهایت به یک تجربه خرید بهتر و البته یک تجربه فروش بهتر منجر می‌شوند.


تحویل در کنار خیابان و تحویل در فروشگاه


قبل از شیوع بیماری همه‌گیر، فرصت‌هایی برای خرید آنلاین و تحویل در فروشگاه (BOPIS) برای مصرف‌کنندگان وجود داشت، اما وقتی فشار زیاد شد، بسیاری از خرده‌فروشان فضای کافی برای اجرای BOPIS نداشتند. همه‌گیری نیاز به ارائه خدمات تکمیلی چندکاناله را تشدید کرد.

خرده‌فروشان با چالش روبه‌رو شدند و به استفاده از BOPIS برای بهبود فروش و رضایت مشتری ادامه دادند. شرکت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، پاداش فعالیت خود را به‌وضوح در رقم درآمدشان مشاهده می‌کنند؛ در سال 2021، فروشگاه‌های ایالات متحده که خرید آنلاین با تحویل در فروشگاه را ارائه می‌دادند شاهد رشد 50 درصدی در فروش بلک فرایدی خود بودند.


تحویل سریع


در حالی که بسیاری همچنان اشتراک‌های آمازون پرایم و تحویل دو روزه‌اش را دوست دارند، سال‌هاست تحویل سریع، سهم بازار خود را افزایش داده است. خواه خواربارفروشی باشد یا فروشگاه هدایای تولد، توانایی خرید سریع همچنان یک مزیت رقابتی است و خرده‌فروشان در حال سرمایه گذاری روی آن هستند.

خرده‌فروشانی مانند تارگت که امکان دریافت محصول در همان روز را برای مصرف‌کنندگان راه‌اندازی کرده‌اند، ممکن است در صورت افزایش تمایل مصرف کنندگان به خرید اشتراک، شاهد افزایش دفعات خرید نیز باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mvlo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.