کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از دل طبیعت به روایت تصویر

تابلو تبلیغاتی ساده «هی‌دی» مخاطب را جذب می‌کند

صحبت از طبیعی بودن محصولات خوراکی به یک کلیشه اجتناب‌ناپذیر شبیه است و گاهی تنها راه خلاقانه، پیدا کردن راهی متفاوت برای بیان این کلیشه است. واقعیت این است که هر برندی که در حوزه صنایع غذایی فعال است، چاره‌ای جز تأکید بر کیفیت ندارد و در بسیاری موارد تأکید بر طبیعی بودن، به معنای کیفیت بالای آن است.

گاهی می‌توان گذشته‌های دور را تداعی کرد که در آن خبری از نگهدارنده‌ها و قربانی شدن کیفیت در چرخه سریع تولید نبوده، گاهی می‌توان به دل طبیعت زد و ادعا کرد که یک محصول، چیزی جز تکه کوچکی از این طبیعت بزرگ نیست و گاهی هم می‌توان سراغ مصرف‌کننده رفت و به مخاطب اطمینان داد که او چیزی جز بهترین را انتخاب نمی‌کند.

گرچه در تمامی این موارد از اغراق به عنوان یک روش تأکید بر کیفیت استفاده می‌شود، اما نمی‎توان انکار کرد که همه طرح‌ها و ویدئوهای تبلیغاتی در بیان اغراق‌شده این موضوع توانا نیستند. در بسیاری از موارد، اغراق و تکرار مداوم کلیشه‌ها، حاصلی جز فاصله گرفتن مخاطب از محصول ندارد و تنها در تبلیغات محدودی است که کلیشه و اغراق، در خدمت به یاد ماندن محصول و افزایش مصرف‌کنندگانش دست به دست هم می‌دهند.

برند «هی‌دی» در میان برندهای متعددی که این روزها محصولاتشان را روانه بازار نوشیدنی می‌کنند، شیوه‌ای متفاوت را برای تأکید بر کیفیت و طبیعی بودن انتخاب کرده است. در حالی که «هی‌جو» با شعار «هر جویی هی‌جو نیست»، بر تفاوتش با محصولات مشابه اصرار دارد، هی‌دی تصاویری را از دل طبیعت انتخاب کرده و به مخاطب جزئی از این طبیعت بکر بودن را القا می‎‌کند.

در این تابلو تبلیغاتی هی‌دی، خبری از شعار و کپی‌رایتینگ جذاب و اثرگذار نیست، اما گیرایی تصویر آن‌قدر هست که حتی با وجود تکرارش در فضاهای شهری و بین‌شهری، از نگاه بیننده آزاردهنده تلقی نشود. در این کپی بی‌کلام، کاغذی که دور شیشه نوشیدنی پیچیده شده، از طبیعتی بکر پرده برداشته.

جوزاری که به زیبایی در تصویر ظاهر شده، قرار است از کیفیت و طبیعی بودن این محصول بگوید و همین کافی است تا هی‌دی بدون نیاز به تکرار جمله‌های کلیشه‌ای، همه آنچه را که می‌خواهد در قالب این تبلیغ بی‌کلام با مخاطب در میان بگذارد.

البته هی‌دی در تبلیغات دیگرش هم پیش از این شیوه دیگری از خلاقیت را به نمایش گذاشته بود. در کپی‌رایتینگ پیشین این برند «گندم از گندم بروید، جو ز جو»، هی‌دی شیشه‌ای از آبجو را به جای اولین کلمه «جو» قرار داده بود. هدف این است: «هی‌دی یک آبجوی طبیعی است. پس جوزار یعنی هی‌دی؛ هی‌دی یعنی جو.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/20mo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.