استارباکس با ان‌اف‌تی به چه می‌اندیشد؟

بازگشت هاوارد شولتز، مدیرعامل افسانه‌ای قهوه‌فروش معروف زنجیره‌ای همزمان شده با ورود این برند به دنیای توکن‌های غیرمثلی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

استارباکس نیز مانند بسیاری از شرکت‌ها به‌دنبال نوآوری و ایجاد تغییرات در تجربه مشتریان است. چندی پیش، پس از پایان دوره پنج‌ساله ریاست کوین جانسون،‌ هاوارد شولتز که سال‌ها مدیرعامل این شرکت بوده یک بار دیگر به این غول خرده‌فروشی بازگشت و به‌عنوان مدیرعامل موقت این شرکت انتخاب شد. بخشی از برنامه‌های شولتز در راستای نوآوری در تجربه کاربری است. او روز دوشنبه هفته گذشته، ضمن اشاره به نیاز به ایجاد تغییر در تعامل مشتریان و کارمندان با استارباکس گفت: «استارباکس امسال به ان‌اف‌تی وارد می‌شود.»

استارباکس اعلام کرده که این شرکت در کنار سایر ابتکارات خود، می‌خواهد روی «نوآوری دیجیتال از طریق ان‌اف‌تی» کار کند و در هفته‌های آتی جزئیات را اعلام خواهد کرد.


ورود استارباکس به دنیای ان‌اف‌تی‌ها


شولتز در کنفرانس باز شرکت که روز دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: «ما تا پایان امسال، به دنیای تجارت ان‌اف‌تی وارد خواهیم شد.» جردن زاکارین، گزارشگر و تهیه‌کننده مور پرفکت یونین (More Perfect Union)، یک سازمان رسانه خبری خصوصی، ویدئویی از اظهارات شولتز درباره ان‌اف‌تی در این جلسه، منتشر کرده است.

شولتز در ادامه گفت: «به شرکت‌ها، برندها، افراد مشهور و اینفلوئنسرهایی که در تلاش برای ایجاد یک پلتفرم دیجیتال و کسب‌وکار مبتنی بر بلاکچین هستند، نگاه کنید. وقتی دقت کنید متوجه می‌شوید که هیچ‌کدام به اندازه استارباکس ثروت و محصولات ارزشمند ندارند. در واقع استارباکس دارایی‌های زیادی دارد که قابل توکنایز شدن هستند و راه‌های جدیدی را برای ارتباط با مشتری به وجود می‌آورند.» او خطاب به کارکنان شرکت ادامه داد: «ما در حال مطالعه روی کسب‌وکار دارایی‌های دیجیتال هستیم.»

لازم به ذکر است که بازار ان‌اف‌تی‌‌ها یا توکن‌های مبتنی بر بلاکچین در سال 2021 رونق گرفت. ان‌اف‌تی به دارندگان، حقوق نمایش‌های دیجیتالی موسیقی، هنر و سایر کلکسیون‌ها را می‌دهد.

بر اساس گزارشی در سایت Nonfungible.com، حجم معاملات این بازار از 82 میلیون دلار در سال 2020، به 17.6 میلیارد دلار افزایش یافته است. برای مثال می‌توان به مجموعه Bored Ape Yacht Club و مجموعه هنری «کریپتو پانگ» اشاره کرد که جزء محبوب‌ترین‌ها از نوع خود است. این مجموعه سال گذشته توانست یک اثر هنری ان‌اف‌تی را بیش از 69 میلیون دلار به فروش برساند.


تغییر در تجربه کاربری استارباکس


شولتز در این کنفرانس گفت: «ما باید در مورد تجربه دیگران از استارباکس، به‌خصوص تجربه همکاران‌مان، تجدیدنظر کنیم. این تجدیدنظر فقط در مورد دستمزدها نیست، بلکه محیط فروشگاه هم مهم است و باید آن را دریابیم. محیط فروشگاه باید شاد، اجتماعی و رضایت‌بخش باشد. مهم‌تر اینکه طرف مقابل باید حس کند که ما نیازهای او را در نظر گرفته‌ایم و به آنها احترام گذاشته‌ایم. متأسفانه مشتریان، استارباکس را دیگر خانه سوم خود نمی‌دانند. قبلاً استارباکس، بعد از خانه و محل‌ کار، سومین مکان و مرکز اجتماعی برای مشتریان بود. پس ما باید تجربه فروشگاه خود را از نو تعریف و طراحی کنیم.


پیشنهاداتی برای استارباکس


سایت «د اسپون» برای اینکه استارباکس بتواند از ان‌اف‌تی به‌خوبی استفاده کند، چهار ایده پیشنهاد داده است:

استارباکس می‌تواند به مشتریان وفادار خود ان‌اف‌تی پاداش بدهد

زمانی که آدام براتمن که قبلاً استارباکس دیجیتال را اداره می‌کرد و اکنون مدیرعامل شرکت برایتلوم – یک شرکت سرمایه‌گذاری‌شده توسط استارباکس – است، در پادکست The Spoon پیشنهاد کرد که فروشگاه‌ها می‌توانند با صدور یک ان‌اف‌تی به مشتریان وفادار خود پاداش دهند. شولتز هم در صحبت‌هایش به این مسئله اشاره کرده است.

ایجاد باشگاه عضویت قهوه

یکی دیگر از راه‌های بالقوه برای ان‌اف‌تی استارباکس می‌تواند یک باشگاه قهوه اشتراکی باشد. این باشگاه می‌تواند یک سرویس اشتراکی مبتنی بر ان‌اف‌تی باشد که قهوه را برای دارندگان ان‌اف‌تی ارسال می‌کند.

دسترسی به تجربه دیجیتال منحصربه‌فرد

ان‌اف‌تی استارباکس همچنین می‌تواند بلیتی برای تجربه‌های آنلاین منحصربه‌فرد مانند گشت‌وگذار در مکان‌های قهوه یا رویداد آنلاین مجازی با کارشناسان قهوه باشد. آدام براتمن در این‌باره گفته بود که «اگر من در متاورس استارباکس باشم، فقط قهوه سرو نمی‌کنم، بلکه قهوه می‌کارم و به مردم بلیت تور گشت‌وگذار در مزرعه‌ام در کاستاریکا ارائه می‌دهم.»

ان‌اف‌تی‌ها می‌توانند بینش عمیقی در مورد قهوه استارباکس باشند

ان‌اف‌تی‌ها می‌توانند اثبات کنند قهوه از کجا تهیه شده و بینش عمیقی در مورد زنجیره قهوه، نگهداری و منشأ، به خریدار قهوه ارائه می‌دهد. این یکی دیگر از کاربردهای این توکن‌ها برای غول قهوه‌فروشی دنیاست؛ غولی که با بازگشت مدیرعامل سابقش که روزگاری این کمپانی را به قله موفقیت رساند، حالا می‌خواهد در دنیای جدید کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاکچین هم مسیرهای جدیدی را برای خود باز کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9767
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.